Lestrekker

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Jurgen
    Moderator

De laatste maanden rijdt er regelmatig een grote John Deere trekker met een John-Deere-groene Krampe kipper door onze straat. Is dat zo bijzonder? Wel als het een 30-km-zone in een woonwijk is.
    Sinds een jaar (1 juli 2015) is het T-rijbewijs ingevoerd. “Deze categorie geldt voor het rijden op de openbare weg met land- en bosbouwtrekkers (LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS)”, aldus rijbewijs.nl. Iedereen van 16 jaar en ouder moet een dergelijk rijbewijs halen. De rijscholen zijn daar op ingesprongen en zo kun je dus in verschillende steden landbouwtractoren met aanhangers zien rijden met het kenmerkende L-bordje.
    Gelijk moest ik denken aan het bericht/artikel dat Fokko van Calker had geschreven over een Politietrekker. Fokko heeft ook een 1:87-model van de Politietrekker gemaakt, voor foto’s en details zie het artikel ‘Boerenplisie’ in HO-Modelautoberichten nummer 166 (gelijk als extra service de in dat nummer genoemde links aangebracht in de inhoudsopgave).
    Iedere dag kom ik twee keer langs een terrein van Verkeersschool Blom in Etten-Leur. Regelmatig zie ik de trekker en aanhanger (al dan niet aangekoppeld) staan. Donderdag de stoute schoenen aangetrokken en toestemming gevraagd om te fotograferen. Hierbij enkele foto’s. Wellicht inspireert het iemand tot het nabouwen in HO….

Lestrekker Blom Etten-Leur (foto Jurgen Maassen)
    Een John Deere trekker met een Krampe-kipper in het John-Deere-groen met stickers van rijschool Blom uit Etten-Leur.

Een John Deere 6130R.

Een Krampe BB640 (Big Body) kipper. Maximaal toelaatbaar totaal gewicht is 22 ton.

Naast de stickers van de rijschool ook het ‘roze papiertje’ waarvoor gelest wordt op de zijkant van de kipper.

Uiteraard ontbreken de kenmerkende blauwe L-bordjes niet. Op de voorkant zijn er twee gemonteerd op de voorspatborden. Verder valt de combinatie aan de voorkant niet zo op.

Achterop is het duidelijker dat het een Les-voertuig is, door de L-stickers en de reclame voor Verkeersschool Blom.

Blom is duidelijk niet de enige rijschool die hier op ingesprongen is, ook in Bergen op Zoom zag ik een rijschool (Dek) rijden met een landbouwtrekker met aanhanger. Landelijk zijn er veel meer van dergelijke combinaties te zien leerde een zoekopdracht op Google naar afbeeldingen.

Arnold
    Moderator

Leuk Jurgen (al is het niet mijn ‘ding’)

Houdt dat in dat ik niet meer op een trekker mag rijden? Of alleen niet meer op de openbare weg (ik reed wel eens een keer bij vrienden of familie op het erf of het land op een trekker)

Jurgen
    Moderator

Hallo Arnold,
    Een geruststellende boodschap: zoals met veel zaken in Nederland is er uiteraard een overgangsregeling en die houdt in:
    “U krijgt bij de eerst volgende vernieuwing/vervanging van uw rijbewijs automatisch de categorie T bijgeschreven. U moet wel aan de volgende voorwaarden voldoen;
    – uw rijbewijs B is door de gemeente afgegeven voor 1 juli 2015;
    – u bent op het moment van de aanvraag voor een rijbewijs 18 jaar of ouder;
    – de categorie B op uw rijbewijs is niet ongeldig verklaard (op het moment van de aanvraag).
    Tot deze vernieuwing is de categorie B geldig voor het besturen van een LBT en een MMBS.” (bron: https://rijbewijs.nl/themas/categorie-t-op-het-rijbewijs/)
    Volgens mij voldoe je aan die voorwaarden, toch?
    En als je onlangs je rijbewijs hebt verlengd, dan staat er op de achterkant als laatste de categorie ‘T’ en als daar data ingevuld staan dan heb je het T-rijbewijs al. Dus je mag nog steeds je rondjes rijden op de trekker.

Arnold
    Moderator

OK, duidelijk. In 2018 komt de T er dus op.

Jurgen
    Moderator

Woensdag 7 september ben ik naar de tweejaarlijkse mechanisatiebeurs Agro Techniek Holland in Biddinghuizen geweest. Tussen alle landbouwmachines zag ik ook deze ‘lestrekker’ staan. Bij deze enkele plaatjes.

Ricardo
    Moderator

Onlangs bij Moerdijk gezien.

Jurgen
    Moderator

Bedankt Ricardo!
    Tractor Acadamie kende ik nog niet. Ze noemen zichzelf ‘de grootste T-rijbewijs opleider van Nederland’ (bron: http://www.tractoracademie.nl).
    Ze hebben ook een onderdeel ‘Lestractorverhuur’, zie ook http://www.lestractorverhuur.nl.

Jurgen
    Moderator

De Lestrekker van Verkeersschool Blom in schaal 1/87 was op tijd klaar voor de Landbouwminiaturenbeurs 2017 van de LCN in Zwolle.

Inmiddels heeft het artikel over de Lestrekker in HO-Modelauto Berichten 204 gestaan.

Jurgen
    Moderator

Toevallig kwam ik op Facebook/Trekkerweb een uitgebreid foto- en videoverslag tegen van een Massey Ferguson 8S-lestrekker tegen: Video: Massey Ferguson 8S-lestrekker voor Nederveen opleidingen en trainingen

Jurgen
    Moderator

Vervolgens even gezocht op Trekkerweb en wat denk je. Hier in de buurt (Roosendaal) rijdt een zwarte JCB 4160 Fasttrac lestrekker: JCB 4160 Fasttrac van TLON

Bromsnor
    Participant

Bij mij in de buurt rijd nog niet zolang een pas gestarte landbouwer rond met TWEE  MB TRAC’s. Er word dus nog gewoon gewerkt met deze prachtige klassiekers. Maar onlangs kwam over “onze” Provincialeweg een in de originele gele fabriekskleuren JCB Fast Trac langs met aanhanger en hij was inderdaad FAST! CONCLUSIE: wat word het toch mooi op de weg!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.