Frank Schneider

Home Forums Stel jezelf voor Frank Schneider

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Frank Schneider
    Bijdrager

Ik zag dat ik nog ontbrak in deze lijst!

Personalia:
    Ik heet Frank Schneider en ik ben uit het bouwjaar 1967. Ik ben geboren in Obdam, dus een echte Westfries, maar ik woon in De Rijp, met mijn vrouw Annelies.
    Vanaf 1994 ben ik werkzaam bij Staalbouw Purmerend/Staalbouw Trappen/ALN Autoliften Nederland in Purmerend als senior tekenaar-constructeur.

De Historie
    Ik doe veel aan sport: toerfietsen (lange afstandtochten voorheen o.a. IJsselmeerronde 270km, Ronde van Nederland 1000km (in 4 dagen), Luik-Bastenaken-Luik 240km. Ik heb enkele jaren wedstrijden gewielrend als junior en B-amateur). Mijn vrouw Annelies doet aan badminton en samen wandelen wij veel, het liefst in de bergen. Mijn belangrijkste hobby is mijn 1:87-modelauto verzameling.

Deze modelauto verzameling is voortgekomen uit mijn treinentijd, toen ik op de lagere school zat. De eerste modellen waren nog letterbak autootjes, maar al spoedig viel mijn oog op de Wiking modellen in de vitrine van de speelgoedwinkel. Ik weet ook nog dat Herpa in 1978 op de markt kwam, dus toen verzamelde ik al. Ik vond de bekende berglandschappen op een baan van 1,2×3 meter te afgezaagd en besloot destijds een ‘stadslandschap’ te maken. De treinen verdwenen onder viaducten naar verdekte keerlussen met een kleinere radius dan de zichtbare trajecten en het station lag diagonaal over de baan. In het station waren hoogteverschillen aanwezig met loopbruggen en tunnels. Mijn grote voorbeeld was station Arnhem met een hoogteverschil tussen Sonsbeekzijde en Centrum-zijde. Vroeger ging ik hier in de kampeervakantie vaak ‘treinen kijken’ met mijn vader. De onderbouw was echter niet zo solide gebouwd in tegenstelling tot de verdere detailering van de baan, zodat het een en ander begon te verzakken en de treinenloop (Märklin met de ‘derde rail’) werd ontregeld doordat het contact af en toe onderbroken werd. Er was, in mijn ogen maar een goede manier: alles afbreken en opnieuw, beter, opbouwen. Dat was in 1984, mijn laatste schooljaar.

Na het halen van mijn MTS-werktuigbouw diploma kreeg in echter gelijk werk en ontbrak mij de tijd om het allemaal opnieuw op te bouwen. Het materieel, de rails en de huisjes werden keurig ingepakt in, deels de originele verpakkingen en de automodellen, waar ik toch wel een zwak voor had verdwenen allemaal naar de boekenplank van mijn slaapkamer in het ouderlijk huis. Ik (en mijn broer) had(den) circa 40 modellen. De treinen staan nog steeds op zolder.

Enige maanden later had in Hoorn een speelgoedwinkel opheffingsuitverkoop en ik kocht van alle personenautomodellen een, meest Wiking, exemplaar. De teller stond op circa 120 stuks en mijn moeder nam het verstandige besluit dat ze deze niet meer ging afstoffen, dat moest zoonlief zelf maar voor zijn rekening nemen.

Al snel kwamen mijn vader en ik op het idee om een vitrine te bouwen, om aan de wand te hangen. Van wit meubelplaat werd een bak gemaakt van 2×1 meter en 13cm diep. Van glas (mijn buurman was schilder) sneden we stroken glasplaat en 2 schuiframen en deze werden in de bak gemonteerd. Een prachtige ruime vitrine met een capaciteit van ongeveer 500 modellen, zo rekende ik uit.

Toen ik in 1993 ging samenwonen met Annelies kon het aantal automodellen nog nauwelijks op de glazen platen een plaats vinden, de auto’s stonden rijen dik voor en achter elkaar. In het nieuwe huis zou een werkkamer ingericht worden met een vitrinewand, bestaande uit de voorhanden vitrine, plus een identieke die echter 18 cm diep zou worden uitgevoerd, zodat de vrachtauto’s iets haakser ten opzichte van de achterwand konden worden opgesteld, zodat er meer ruimte ontstond.

Inmiddels heb ik ruim 3000 exemplaren van voornamelijk personenauto’s en bestelwagens/-busjes. Enkele modellen zijn ge-/verbouwd, omdat de grootserie fabrikanten ze niet leveren. Een aantal subverzamelingen binnen het geheel zijn:
    – Automodellen uit Ferrero verrassingseieren; sommige modellen benaderen de schaal 1:87. Ik was ook lid van de 1ste Verrassingseieren Vereniging Nederland!
    – Sleutelhangers van 1:87 automodellen; de bekendste zijn die van Burago (metaal) (zie Berichten 58 pag.12 en Berichten 73 pag.31) en van Fritz Wagener (rubber), maar inmiddels zijn er nog veel meer.
    – Faller AMS elektrische automodellen en baanstukken; eigenlijk zijn alleen de vrachauto’s redelijk op schaal, maar toen was de stand van de techniek nog niet zover als nu.
    – ‘Randgevallen’ die ongeveer op schaal zijn, zoals Majorette (zie Berichten 79), Matchbox Superfast Minis (zie Berichten 42 pag.6) etc.
    – Kartonnen bouwplaten, zoals Attic Models (zie Berichten 75 pag.6); maar ook uit folders e.d., verkleind via de kopieermachine naar 1:87.

Zelfbouw o.a.:
    – Mijn 2de eigen Kadett is een kitje van BS-design.
    – Mijn 1ste eigen Kadett is 95% zelfbouw (alleen Herpa wielen), dus scratch-build uit karton en transparant kunststof verpakkingsmateriaal
    – Nogmaals mijn eigen 1ste Kadett, dit is een Herpa verbouwing van de Kadett sedan.
    – 3-deurs Seat Ibiza. Dit is een verbouwing van de Herpa Seat Cordoba SX.
    – De Rietze Transit is een auto van mijn werk met eigenbouw imperial (uit karton!).
    – Audi Kurz Quattro is een Herpa verbouwing
    – Kenworth W-900 CBE Aerodyne trekker is een gesuperde ‘China-model’ van Zylmex met Herpa trilex wielen
    – Porsches 911 Carrerra RSR 2.1 Turbo groep 5 verbouwing Herpa model
    – Porsche 935 Turbo Groep 5 zijn verbouwing Monogram’s slantnose.
    – Verbouwde Kibri DAF 3300 met eigenbouw uitschuifoplegger van mijn voormalige werkgever Norm Staal:

– Pontiac Firebird Trans-am 1989, verbouwing van de Monogram Chevrolet
    – Porsche 924 Turbo verbouwing van de Herpa Porsche 944
    – Itala 1907 Peking-Paris verbouwing Ferrero:

– DAF 2600 Roet Transport Middenbeemster:

– Land Rover 90 Defender verbouwing Ferrero Land Rover 110
    – Aston Martin DB5 James Bond verbouwing Jouef
    – Renault oldtimer: gesuperde Ferrero:

– Rolls Royce Phantom I Exp. Sports Tourer 1926. Een verbouwing van een kit van Alt Berlin:

– DAF A1600 en Porsche 904 Racing Team Holland, verbouwingen van Focus en Wiking:

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 jaren, 5 maanden geleden door Frank Schneider.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 jaren, 5 maanden geleden door Webmaster.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 jaren, 5 maanden geleden door Webmaster.

Bedankt voor je uitvoerige verhaal Frank. Ik denk dat je hiermee een aantal mensen weet aan te zetten tot verbouwingen haha

Jurgen
    Moderator

Zo dat is nog eens een ‘auto’-biografie!! Interessant! Weet ik nog meer achtergronden van de man die ik zaterdag voor het eerst in 1:1 schaal heb ontmoet :). Leuk!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.