diorama bietenrooien

Home Forums Landbouw diorama bietenrooien

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #7435
    Jurgen
    Moderator

    Gelukkig hoef je het bouwen van diorama’s niet in de volgorde van de seizoenen te doen :). Na het diorama bietenladen ben ik nu begonnen met de aankleding van het tweede bietendiorama. Dit heeft als thema bietenrooien. Daarvoor is een stuk gerooid land en een stuk met nog te rooien suikerbieten nodig.

    diorama bietenrooien
    De eerste bieten zijn ‘geplant’. Een echt monnikkenwerk.

    diorama bietenrooien
    Noch heeft gelukkig doosjes met 30 bietenplanten.

    diorama bietenrooien
    De eerste 17 HO-meters rijlengte (8,5 m2) staan er.

    #7436
    sw
    Deelnemer

    Dit ziet er al weer erg leuk uit, ik vind ook erg leuk om de bouw op deze manier te volgen. Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.
    Als ik ga beginnen aan een diorama ga ik dat denk ik ook maar op deze manier delen.

    Nogmaals erg leuk.

    Gr. Sybran

    #7475
    Cor-DutchArt
    Deelnemer

    We zijn zeer benieuwd.
    Je kan er ook mee naar de modelbouwdag komen Sybren!
    Dan kunnen we het in “real life” bewonderen.

    Wel toevallig dat Noch die bieten planten heeft Jurgen!
    Dat is wel een uitkomst!
    Is dit een ander diorama of het voorste deel waar de tractor “rijd”?

    #7486
    Jurgen
    Moderator

    Sybran en Cor, bedankt voor de mooie woorden.

    @Dutchart
    , dit is een ander (kleiner) diorama. Als ik wat verder ben met bieten ‘planten’ zal ik een ‘overzichtsfoto’ maken. Vandaag nieuwe bietenplanten wezen halen in Breda. Het planten is een hele klus, maar gelukkig staan er maar 16-18 planten op tien strekkende HO-meter :roll:. Suikerbieten worden in Nederland in rijen gezaaid, in de rij op ongeveer 20 cm afstand van elkaar, dus 6 zaadjes/planten op een strekkende meter.
    –wordt vervolgd–

    #7531
    Jurgen
    Moderator

    De afgelopen dagen tussen de bedrijven door weer aan het ‘bieten planten’ geweest.

    diorama bietenrooien
    Rechts ziet u drie ‘planten’ van Noch. Links drie planten van MBZ, deze laatsten had ik al in 2005 via internet in Duitsland gekocht. De MBZ-planten zijn fijner dan die van Noch. Het papier is veel dunner. Eindconclusie is dat de Noch-planten makkelijker te verwerken zijn. Kwa prijs zijn de MBZ-planten per 100 iets goedkoper.

    diorama bietenrooien
    Hierbij een overzicht van het hele diorama. Links van de bieten ziet u al een spoor liggen. Dit is een zogenaamd spuitspoor. Trekkers of zelfrijdende spuiten rijden door dit spoor om de bieten te beschermen tegen onkruid en bladziekten. Het spoor is er in gereden door een Unimog met opbouwspuit (een bouwpakket van Kibri).

    Nu laat ik u weer een tijdje met rust, plicht roept.

    #7535
    Marc
    Deelnemer

    Vouw je die bladen omhoog en dan heb je een plant? Leuk bedacht.

    #7763
    Jurgen
    Moderator

    Vandaag de laatste bieten ‘geplant’.

    diorama bietenrooien
    21 doosjes ….

    diorama bietenrooien
    … a 2 velletjes (met 15 bietenplanten per velletje) per doos …..

    diorama bietenrooien
    … levert ongeveer 630 bietenplanten op.

    diorama bietenrooien
    Overzicht van het diorama, de liefhebber mag het aantal bietenplanten na tellen ;-).

    #7764
    Cor-DutchArt
    Deelnemer

    Nee nee, ik geloof je op je woord! hahahaha

    #7765
    klaas@
    Deelnemer

    een duur stukje grond! 😉

    #7766
    Dickje
    Deelnemer

    Wat een monnikenwerk zeg 🙄

    #7769
    bennie
    Moderator

    Hey Jurgen
    Welkom terug in Nederland!
    Bennie.

    #7770

    Respect voor het werk dat je hierin stopt. Maar het (tussentijds) resultaat mag zeker gezien worden!

    #7990
    Jurgen
    Moderator

    Zo het diorama bietenrooien is ook af, de modellen zijn lichtjes ‘geweatherd’.

    diorama bietenrooien
    De rooier Ropa euro-Tiger in ‘actie’. Zie voor een artikel over het voorbeeld en het model van Siku nummer 168 van HO-Modelautoberichten.

    diorama bietenrooien
    In dat zelfde artikel wordt ook geschreven over de Beco Super 1400 kipper, gebouwd door mijn collega Bram Hanse.

    diorama bietenrooien
    Afgelopen woensdag heb ik dit diorama afgeleverd in het Nationaal Vlasserij en Suikermuseum. Keurig afgedekt door een glazen aquarium, handige oplossing tegen stof maar vooral grijpgrage vingertjes, bedacht door een van de vrijwilligers van het museum.

    diorama bietenrooien
    Nu staat dit diorama naast het al eerder afgeleverde diorama bietenladen.
    Tussen beide diorama’s in liggen keurige kaartjes met een beschrijving en een verwijzing voor ‘bouwfoto’s’ naar dit forum.

    diorama bietenrooien
    En er wordt reclame gemaakt voor de HO-Modelautoclub Nederland.

    Tot eind september zijn deze twee diorama’s en diverse 1:32 schaalmodellen te bewonderen in het museum in Klundert.

    #7992
    Cor-DutchArt
    Deelnemer

    Netjes!!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.