DAF 2600 kan ook zo …

Home Forums Vrachtauto’s DAF 2600 kan ook zo …

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 81)
  • Auteur
    Berichten
  • #4892
    JanS
    Bijdrager

    Dit leek me wel een leuke variant:

    #4907
    Jeroen
    Bijdrager

    Simpel en eenvoudig, maar wel leuk!!!! Heel wat eenvoudiger dan hetgeen ik er mee gedaan heb!

    #4911
    peterg
    Bijdrager

    Het is zeker een leuke variant, maar bij het uitkomen van deze trailers van Brekina en Epoche werd al eerder op het forum de discussie gevoerd over de juistheid van de kleurstelling.
    Daarnaast was volgens mij in die tijd Goedkoop & de Geus uit Rotterdam de huisvervoerder van IGLO-OLA. En die reden zeker niet met DAF 2600 maar met Scania-Vabis en Henschel. Daarnaast was de kleurstelling van de trekkers en onderzijde van de oplegger lichtblauw.

    #4912
    JanS
    Bijdrager

    Het is meer een grapje gelet op de commotie tussen Brekina en Epoche met die Ola-Iglo modellen. Het laat wel zien dat die Kibri trailer ook heel goed past bij zo’n 2600.

    Ik heb altijd begrepen dat Binfürst uit Rhoon de huisvervoerder van Unilever was. Binfürst Transport viel onder het Algemeen Vracht Kantoor NV, later Transportgroep Alvracht in Barendrecht tot 1989 een volle dochtermaatschappij van Unilever, naast wegtransport ook scheepvaart. In 1989 moest Unilever dat allemaal afstoten (overheisbemoeienis via de Commissie Tabaksblad) en het is toen tot ieders verrassing door Federal Express overgenomen en daarna voor een deel weer ondergebracht bij het Belgische Sitra.
    Gezien het logo op de deur van die Henschel is het wel een auto van Goedkoop & De Geus en die reden inderdaad ook voor Unilever. De firma’s reden trouwens wel in (vrijwel) dezelfde kleuren. Volgens mij was ook Fransen Transport uit Rotterdam één van de bedrijven die voor Unilever reed, die heb ik wel eens met Bona en Becel-reclame gezien.

    #4914
    peterg
    Bijdrager

    Binfürst was inderdaad een dochter van Unilever via de hierboven beschreven constructie. Zij zijn, nadat G&G is opgegaan in DamcoTransport, het vervoer van IGLO-OlA producten gaan verzorgen. Maar dan zitten we wel al in de periode met DAF F-2800 en verder:

    Ook Fransen Transport uit Rotterdam was een huisvervoerder van Unilever. Maar zij deden vooral het transport van soep (Royco) en boter (Bona / Becel / BlueBand e.d

    De donkerblauwe kleur van hun wagens komt wel aardig overeen met de DAF van Brekina

    #4917
    JanS
    Bijdrager

    Brekina heeft al eens een Blue Band-model gemaakt, dus waarom zouden ze dat nu niet ook doen?

    Nog een Kibri-oplegger die best goed bij zo’n 2600 past:

    En omdat ik toch bezig was nog een DO met een Wiking oplegger, die ook best goed past (als je die idiote koppelpen vervangt tenminste):

    #4979
    klaas@
    Bijdrager
    #4981
    Joske
    Bijdrager

    Zeg Jan.. heb je van de Rosmalen de logo’s van de deuren afgehaald of heb je een rode 2600 kunnen scoren?

    #4982
    JanS
    Bijdrager

    Die logos heb ik er even met photoshop afgehaald, dat staat het een beetje beter bij die rode trailer. Die rode wordt nog wel gebruikt om een bakwagen te maken.
    Deze foto’s waren alleen om te laten zien dat je ook iets eenvoudigs kunt maken met bekende trailers. Inderdaad zijn er mogelijkheden te over, zoals Klaas heeft laten zien, maar daarvoor moet je dan meestal wel wat meer werk doen.

    #4983
    Cor-DutchArt
    Bijdrager

    Als die trekkers nou ook los verkrijgbaar zouden worden….

    #4984
    Joske
    Bijdrager

    🙂 Oke Jan.. ja zo kan het ook, dan zal jij denk ik een Visbeen gaan maken?

    Ik ben ook even aan het combineren gegaan en omdat er een van Amereongen komt heb ik alvast maar wat neer gezet. Voor dat van Amerongen geel werd waren de Daf’s van van Amerongen standaard Daf licht blauw.. ongeveer dezelfde kleur als de Brekina 2600. Zo in deze vorm staat er dan nog een van Amerongen, alleen ontbreken de teksten W van Amerongen op de deuren en het front, misschien een idee voor Brekina icm de koel oplegger met oude teksten ook W van Amerongen.
    De oplegger stamt van de oude Daf2800 van Herpa. Er waren toenertijd twee Daf2800’s door Herpa/de Kleine uitgegeven éé’n met koeltrailer en één met de tanktrailer.

    #4985
    JanS
    Bijdrager

    Jos, ik denk dat die trailer een beetje te ‘jong’ is voor de trekker, zeker voor een trekker in de oude kleur van W. van Amerongen. Die standaard 3-as trailers zijn echt iets voor de late jaren 70 en jaren 80. Misschien een ‘wide-spread’?
    Ik heb er ook nog eens een oude Herpa-trailer achter gehangen om te zien of het een beetje past:

    #4988
    Joske
    Bijdrager

    Ja Jan.. weet dat de 3 assres later kwamen, maar deze blijft een 3 asser.. eens kijken of er nog ergens een dergelijke tanktrailer te vinden is voor ombouw naar 2 as.

    De Rutges trailer staat er wel achter, heeft Rutges wel 2600’s gehad? weet wel Scania’s LB76 en LB110/111

    #4994
    peterg
    Bijdrager

    @Joske,
    het klopt dat Van Amerongen vroeger in het lichtblauw reed, maar ik heb daar alleen maar voorbeeld foto’s van in DAF DO uitvoering. Alle DAF 2600 foto’s die ik heb zijn in gele uitvoering. Heb jij ze wel in het blauw?

    @ Jan, ik ben het met je eens dat, passend in het tijdsbeeld, er wel een 2-as widespread tanktrailer achter zou moeten hangen. Maar Jos kennende, en dat geeft hij hierboven al wel aan, gaat dat heus wel goedkomen!
    Als “toegift” nog een voorbeeld foto:

    #4995
    Joske
    Bijdrager

    Nee Peter ik heb ook alleen die bewuste DO, een vriend van mij komt uit Barneveld en was chauffeur.. over de oude verhalen is ook vaak van Amerongen voorbij gekomen en uit zijn verhalen en wat oude foto’s wist hij mij regelmatig te vertellen dat van Amerongen licht blauw was en dat er DO’s maar ook 2600’s hebben gereden, wie weet duiken ze nog wel eens op.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 81)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.