Tags: ACTION Spuitbus (3)
- This topic has 4 reacties, 3 stemmen, and was last updated 2 years, 5 months geleden by Bromsnor.
- AuteurBerichten
- 2 augustus 2022 om 13:57 #61196BromsnorParticipant
ACTION SPUITBUS
In verschillende BERICHTEN lees ik iedere keer weer, dat de verf spuitbussen van de ACTION goed te gebruiken zijn. In het verleden deed ik van mijn ± 1:43 metalen modelauto’s eerst “de jas uit”; maakte ze schoon met Brillo schuursponsjes; daarna ontvette ik ze met spiritus; spoot ze daarna in de primer en tot slot in de definitieve kleur. Gevolg een prachtig glanzend model!
Bij mijn 1:87 kunststof modellen, heb ik altijd volstaan in het alleen lakken met de kwast met Humbrol en Revell verf. Nu ik echter alleen de juiste groene kleur verf vond bij de Action, voor mijn twee BMW E46 3-Serie Herpa modellen, heb ik deze gebruikt. Ook weer spiritus / spuit primer / spuit verf gebruikt. Echter, ondanks dat ik ze op verschillende manieren heb gespoten, zijn ze eerst prachtig glimmend en na een paar minuten (gedeeltelijk) dof. Eén model heb ik wat kunnen laten glimmen, door er een laagje blanke lak (OK van de Gamma) overheen te spuiten.
Mijn twee modellen heb ik één in- en één uit de zon gespoten, bij warmte, maar ook bij iets koelere lucht.
Mijn vraag is: wat heb ik fout gedaan? Kan het soms ook aan de spuitbus liggen, die ik al ± vijf jaar in een koele kelder heb staan?
Hoor graag jullie mening / kennis / tips / enz.
Groetjes,
Jan Stam.
2 augustus 2022 om 20:30 #61277bennieModeratorVanmiddag heb ik enkele modelauto onderdelen gespoten. Gisteren had ik ze al gelakt in primer van OK (GAMMA). Vanmiddag de onderdelen in de RAL-kleuren 6009 en 6019 (Spedition Freund).
Ik wil geen verfmerken verheerlijken, maar wel mijn ervaring delen. RAL6009 heb ik uit een spuitbus van Duplicolor gespoten met een wat sinaasappel-achting effect als eindresultaat. RAL 6019 komt uit een spuitbus van Belton en heeft een net en glad resultaat. De Belton spuitbus bezit ik al twee jaar maar vandaag pas aangebroken, de Duplicolor is vandaag ook voor het eerst gebruikt, maar een maand geleden gekocht.
Mijn eindconclusie, er zitten wel degelijk grote verschillen in kwaliteit van spuitbussen, en dat terwijl ze best wel duur zijn.
4 augustus 2022 om 14:23 #61314BromsnorParticipantBeste Bennie,
<div></div>
<div>Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ga er zeker mee aan de slag.
Ik gebruik een spuitbus dus niet vaak, zie mijn vraag.</div>
<div></div>
<div>Daarom ook mijn voorkeur in goedkope en kleine spuitbussen.</div>
<div>Vroeger had een automaterialenzaak, bij mij een dorp verder, een hele rij / voorraad.</div>
<div>Ga daar eens kijken of: ze de voorraad nog steeds hebben, is nu hoofdzakelijk een tuinmeubelen zaak, en of ze “het nog steeds doen”.</div>
<div>Misschien hebben ze zelfs wel de door jou genoemde merken.</div>
<div>Weet in ieder geval dat het Gamma merk: “OK” / oké is.</div>
<div></div>
<div>Groetjes en Happy Collecting!</div>
<div></div>
<div>Jan Stam.</div>7 augustus 2022 om 16:53 #61356Huub HoubenParticipantWat velen ook vergeten is om lang genoeg te schudden met de bus er staat niet voor niets op 2 tot 3 minuten.
zelf heb ik het ook een keer gehad omdat ik dacht een halve minuut is ook wel genoeg met als resultaat dat de hoog glans lak mat opdroogde, de tweede spuit laag wel lang genoeg geschud met als resultaat dat hij een mooie glans laag had.
Huub
8 augustus 2022 om 17:24 #61369BromsnorParticipantBeste Huub,
Goed idee, ik zelf denk lang genoeg geschud te hebben, maar nu twijfel ik een beetje.
Zal een volgende keer er rekening mee houden, wie weet?
Bedankt voor de info!
Groet,
Jan.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.