Reageer op: Modeltreinshow Hardenberg

Home Forums Agenda/Evenementen Modeltreinshow Hardenberg Reageer op: Modeltreinshow Hardenberg

#14595
sw
Deelnemer

StockExchange
HARDENBERG – Modelspoorgroep De Railspijker is weer in Hardenberg neergestreken met treintjes die door hun eigen wereldje rondrijden.
Ook bij deze tweede jaargang trekt dit treinen in het klein weer veel hobbybouwers en vrijetijdsconducteurs, die met geconcentreerde blik naar het wagenpark en de minutieus gebouwde omgeving kijken.

Tevreden komt Hardenberger Willem Maathuis met zijn vrouw uit het voormalige arbeidsbureau. “Een brug die onder stroom staat los koppelen. Ik heb even goed gekeken hoe zij dat oplossen”, vertelt hij nog nadenkend over de oplossing. Ook hij is hobbyist en heeft thuis een kamer van twee bij vijf meter tot zijn beschikking om een rondje om de kerk te maken. “Nu ben ik bezig met het bouwen van station Meppel in het klein. Dat betekent veel foto’s opzoeken van het station en dat weer namaken van karton. Mijn treintjes zijn echt ontspanning voor me”, vertelt hij en zijn vrouw vult aan dat hij vooral heel veel geduld heeft.

Wat is er eigenlijk te zien bij deze show die tot en met 20 december op donderdagavond en zaterdag geopend is? Van een piepklein auto-ongeluk en een neergestort vliegtuig langs de miniatuur rails wordt je natuurlijk niet vrolijk. De stadjes daarentegen waar treinen precies volgens het boekje rijden maken dit weer goed. Verder zijn er bosgebieden en lieflijke bergen die je op vakantie wanen in het centrum van Hardenberg. Erlangs lopen bezoekers die toch weer even iets kinderlijks kunnen hebben. Sybren Wiersma is een van de mannen die de treinen in goede banen leidt. Vanaf de commandoplek achter het afzetlint heeft hij de regie in handen. Thuis heeft hij een hele zolder tot zijn beschikking, met een zelf bedacht en ingericht decor. “Het bouwen van het landschap is mijn grootste genot”, vertelt hij over zijn passie. Is een landschap klaar, dan is eigenlijk voor hem de lol ervan af en bouwt hij weer verder op een andere plek. Een oud bouwplan veegt hij gemakkelijk weg. Zo voorkomt hij ook meteen achterstandswijken op zijn zolder. Huub Houben heeft zijn eigen standje, van de Modelautoclub. Hij bouwt en verbouwt eigenhandig de piepkleine 1 op 87 autootjes die her en der stil staan langs de lijn. Hij is soms wel 60 uur bezig om een autootje anderhalve centimeter smaller te maken, omdat naar zijn mening de verhoudingen niet kloppen. “Dat betekent plamuren, schuren en zagen. Dat priegelwerk is juist de uitdaging. En soms mislukt het en dan breekt alles.”