In dit deel de in aantal wat beperkte ESSO-modellen van wat verschillende Duitse fabrikanten. Al in de jaren ’70 was Otto Duve in de weer met modelauto’s met daarbij allerlei merknamen als Modell International, Walldorf Mini, PreP en uiteindelijk Praliné. Van Praliné kwam begin jaren ’80 al een heel aardig model van de lichte Mercedes-Benz LP met hoekige cabine en voorzien van een tankopbouw werden ook wat Esso-modellen gemaakt.
Wat later kwam de niet helemaal gelukte Ecoliner met grote cabine die in Esso-uitvoering verschenen is in combinatie met een ook nieuw aanhangertje.
De tankopbouw bleek ook te passen op het model van de Scania T112/142 en die was er in deze Esso-uitvoering:
Het merk Praliné is opgegaan in Busch en die heeft op basis van voorhanden modellen deze Esso-uitvoeringen uitgebracht:
Het meest bekend van Busch is wel het beroemde en nog bestaande, zij het als museumstuk, tankstation van architect Dudok:
Marcel Roskopf was al in dezelfde tijd als Friedrich Peltzer van Wiking bezig met de fabricage van modelauto’s, maar in een soort ‘gentlemens agreement’ beperkte Roskopf zich tot militaire modellen in iets kleiner dan H0. Na het overlijden van Peltzer in de jaren ’80 ging Roskopf ook echte H0-modellen maken. Tussen al die modellen die tot het overlijden en de overname door het huidige Wiking van Sieper verscheen maar één Esso-model, deze MB NG trekker met de tankoplegger:
In de jaren ’80 besloten wat handelaren en een fabrikant uit Berlijn met een eigen merk te komen waarbij opvallend genoeg ook gekozen werd tot het uitbrengen van replika’s van vroegere Wiking-modellen. Op zich heel aardige modelletjes waarvan een paar als Esso-model zijn gemaakt:
Het merk “AMW” (wat oorspronkelijk stond voor ‘Auto Modell Welt’) ontstond in 1992 uit een samenwerkingsverband tussen Albedo, handelaar Sammer uit Selb en de firma die in die tijd modellen voor Albedo produceerde. Die samenwerking duurde niet erg lang waarna het inmiddels na een protest van BMW tot “AWM” omgedoopte merk z’n eigen weg is gegaan. Van AWM zijn maar weinig Esso-modellen bekend. Als seriemodel verscheen een DAF 95XF met ronde tankoplegger van “Esso Keck”:
Daarnaast blijkt er ook nog een best mooie Scania met benzine-tankoplegger te zijn gemaakt, zo ver mij bekend alleen als exclusief model voor Zwitserland wat ook wel op het vitrinemodel tot uiting komt:
Het merk Epoche is maar kort actief geweest met H0-modellen, maar maakte in die tijd toch heel aardige modellen. Ik kwam echter maar één Esso-model tegen in de vorm van deze Matador van “Esso Aviation Service”:
In de laatste folder van 2012 kondigde Epoche nog wel dit Esso-pompeneiland aan, maar daarna werd het stil met modellen van Epoche:
In het volgende deel nog even terug naar de racetruck-modellen, daar is toch nog wat meer over te vertellen.