ESSO-modellen, deel 6

Vrij snel nadat Kibri met modelauto’s was begonnen kwam men ook bij Herpa op het idee modelauto’s te gaan produceren als eigentijdse toevoeging aan het modelspoorprogramma. Dat resulteerde in 1978 in de eerste modellen, toen nog personenwagens al gauw gevolgd door wat bestelwagens. De eerste vrachtwagenmodellen verschenen in 1980 met daarbij direct al trekkers met tankopleggers. Daarbij al wel een Kenworth met Amerikaans aandoende oplegger maar met opschrift ‘Union 79’. Pas veel later zou die Kenworth in “Exxon”-uitvoering bij Con-Cor verschijnen, om precies te zijn bij het 30-jarige bestaan van dat importmerk in 1997.

Van Herpa zelf verscheen die Kenworth met een geheel nieuw chassis wat later ook nog in “Exxon”-uitvoering met de leus “Rely on the Tiger” (daarmee hebben we alle Esso-modellen met die Kenworth wel gehad):

Opvallend genoeg was er in 1981 wel een nieuw model van een toen nieuwe GMC Bison trekker met de Amerikaanse oplegger in “Exxon”-uitvoering, zie deze scan uit de toen nog gewoon in zwart-wit gehouden folder .…..

….. en dat was dus dit model:

Een Europese “Esso”-wagen liet wat op zich wachten, pas in 1985 verscheen dit model van een MAN F8 als 3-assige tankwagen “Esso Heizöl Extra”; eerst nog in de oude verpakking later ook in de rode verpakking:

Hier het model tussen wat andere modellen uit die jaren (let ook eens op de prijsjes in die tijd):

Weer jaren later verschijnen er modellen van trekkers met oplegger in de “Esso”-uitvoering zoals deze met de Scania 124L ……

…. en deze met de MB Actros 1 als trekker:

Het heeft daarna tot het vorige jaar geduurd voor er weer een “Esso”-model in de serie van Herpa verscheen, deze keer een MAN TGX met nieuwe tankoplegger:

Hoe het zit met het volgende model is me niet echt duidelijk geworden, ik meen dat het ooit als exclusief model bij een Duitse handelaar is verschenen maar enige verdere informatie daarover kon ik niet meer vinden:

Wat wel als ‘Werbemodell” is aan te merken is dit model van de BMW M3 met “Herpa”- en “Esso”- reclame opschriften dat als PC-model in speciaal Esso-doosje zat en naar Esso is gegaan:

Vrij recent nog is het ‘Werbe-” c.q. “Sondermodell” dat is gemaakt van de MAN LE 2000 met Ziegler-opbouw in de uitvoering van de bedrijfsbrandweer van de Duitse Esso-raffinaderij:

Heel apart is ook het modelletje dat is gemaakt van de Mini Mayfair als bedrijfsauto van “Chief Fire Officer” van e bedrijfsbrandweer van de Britse Esso-raffinaderij in Fawley:

Tot slot van dit toch vrij beperkt gebleven Herpa-overzicht een heus Herpa-model dat m.m.v. Albedo is uitgebracht door de toenmalige handelaar Seibert uit München (later ook firmant bij de B&S-modellen): een MB SK met gesloten oplegger met Esso-opdrukken “Der Tiger packt’s”.

Tegenwoordig lijkt het huidige concern Exxon Mobil ondnaks alle overnames niet meet zo actief in Europa en dat lijkt ook z’n weerslag bij de modellen te hebben.

In het volgende deel komen weer veel meer modellen aan bod want Brekina heeft er nogal wat gemaakt.

(Terug naar deel 5)

0 gedachten over “ESSO-modellen, deel 6

  • Mooi overzicht Jan, de in de inleiding besproken Kenworth is door Herpa onder dezelfde nummer ook uitgebracht met een traditionele Duitse tankoplegger met opschrift UNION 76.

  • Klopt, sterker nog, die Union-Kenworth is er zo ver ik weet alleen met die ‘Duitse’ tankoplegger geweest. Maar goed, hier gaat het over Esso-modellen…..

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.