ESSO-modellen, deel 12

print

In dit deel komen de modellen van Road Champs die gemaakt zijn voor de Amerikaanse markt aan bod. Op zich interessant want het zijn min of meer de eerste diecastmodellen die vanuit Hong Kong gemaakt worden voor een Amerikaans merk; we hebben het dan over eind jaren ’70. In dit geval is dat waarschijnlijk Yatming, die de eerste diecastmodellen van Road Champs maakte. Het bovenstaande model lijkt wel heel erg op een rechtstreekse kopie van het Majorette-model met de Bernard trekker, die werd daarna nog wel vervangen door deze Ford als trekker voor dezelfde tankoplegger, ook als deel van een Gift Set met wat andere, grotere modellen:

Een veel beter en ‘echt’ Amerikaans model is dat van deze heel aardige Kenworth K100 Aerodyne trekker met zo te zien van Herpa afgekeken (of omgekeerd kan natuurlijk ook) tankoplegger; het model is wel een paar keer van blister-verpakking gewisseld:

Die Kenworth kreeg gezelschap van een heuse MACK Superliner met dezelfde tankoplegger en ook in verschillende blister-verpakkingen:

Of zelfs in een keurige doos:

Latere Road Champs-modellen kregen nieuwe Kenworth Conventional trekkers, maar nog wel met dezelfde maar toch licht verschillende ronde oplegger:

Naast de Kenworth W900 toch ook nog een nadere blik op het model van de K100, die laat zien dat het best een aardig model is; in ieder geval beter dan latere modellen:

Als merk is Road Champs al lang verdwenen nadat het was ingelijfd door het toenmalige Ertl, dat zelf als merk al weer jaren geleden is overgenomen door het Japanse Tomy.

Fabrikant Yatming leverde trouwens ook wel modellen naar andere afnemers, deze Kenworth zat in een Duitstalige verpakking:

Zo ver ik weet werden onder meer deze modellen als eigen Yatming-modellen  uitgebracht:

Een heel apart model van Yatming is deze Hino tankwagen, die in deze uitvoering in Amerika maar ook daarbuiten werd uitgebracht; rechtsonder is diezelfde Hino trouwens te zien als heus Tomica-model:

Daarna is er nog een model verschenen met identieke tankopbouw maar met een andere cabine die ik zo niet direct kon thuisbrengen, zou een Isuzu kunnen zijn:

Een andere fabrikant uit Hong Kong was Zylmex dat ook een aantal “Big Rigs” heeft gemaakt in ongeveer 1/87, want meestal te smal en daardoor net even te klein:

In Amerika werden die modellen verkocht door Zee Toys, ook al weer een verdwenen merk,waaronder ook onderstaande MACK:

Zylmex bracht die modellen overigens ook onder eigen naam uit.

Veel recenter is het in China gemaakte model van het al weer ter ziele gegane Model Power van de Kenworth T600 met prima gedetailleerde tankoplegger; een sterk verbeterd model rijdt met verlichting zelfs z’n rondjes in het Miniatur Wunderland in Hamburg

Die Kenworth zat ook in een heel aardige set “EXXON Auto Center” met een gebouw en pompen:

Nog actief met H0-modellen is Classic Metal Works, dat al weer is opgegaan in de Round2 Corporation. Van CMW verschenen tot nu toe twee tankwagens op basis van de Chevrolet uit de jaren ’40: ééntje nog in de uitvoering van “The Standard Oil Company” en ééntje van opvolger “Esso”.

In het volgende deel de wat meer curieuze dan wel kleinseriemodellen uit de hele wereld.

(terug naar deel 11)