DOUWE EGBERTS in model

Bijna 60 jaar geleden zong Rita Corita al: “Koffie, koffie, lekker bakkie koffie Jongens wie lust er een kop Koffie, koffie, lekker bakkie koffie Wat knapt de mens daarvan op”. De impliciete verwijzing naar de geestverruimende werking heeft misschien wel de basis gelegd voor het ontstaan van de ‘coffeeshops’ waar vooral heel andere geestverruimende waren worden verkocht. Tegenwoordig is koffie weer helemaal in, al vraag je nu de ‘barista’ om een ‘caffè latte’ als je gewoon een koffie verkeerd wilt. Maar goed, hier gaat het over de modellen die het hier meest bekende koffiemerk hebben uitgedragen.

Een eerste model was er al in de vorm van de wat te kleine oude Mercedes met huiftrailer van Efsi:

Z-DE 01

In de jaren 80 werden dat ook van Efsi de DAF en Scania met de oude gesloten (container)oplegger in het donkere bruin en fraaie opdrukken:

Z-DE 02Z-DE 03

Toen DE omschakelde op de basiskleur rood volgde nog deze Scania van Efsi:

Z-DE 04

Een jaar of wat geleden had de PLUSmarkt een aktie, waarbij je een twaalftal modellen kon verzamelen. Daarbij ook een DE-model: een diecast DAF met een wel mooi bestickerde gesloten trailer

Z-DE 05

En omdat DE toen ook al met de Senseo was begonnen:

Z-DE 06

Wat later deed een andere supermarkt (alleen in Noord-Holland?) ook nog eens een aktie, nu met een diecast Iveco trekker:

Z-DE 07

0 gedachten over “DOUWE EGBERTS in model

• Die andere supermarkt is Deen. Op koningsdag zijn deze auto’s nog wel te vinden in West-Friesland

• NL-modelspoor zegt:

Voor zover mij bekend was dat niet alleen bij de Deen. Maar ook bij Emté en Coop of was het nu Plus. In ieder geval deden er meer winkels mee. Alle reclame vrachtwagens waren voor de verschillende winkels hetzelfde, behalve dan de vrachtwagen met de reclame van de winkel. Je kon ook een basisplaat kopen waar je de vrachtwagens op kon zetten.

• In ieder geval Plusmarkt, mijn hele familie spaarde mee.
    Eigenlijk ware het Sara Lee promo’s geproduceerd door Vernel. Van de Senseo uitvoering zijn er afbeeldingen van twee verschillende smaak-series. Van de Douwe Egberts uitvoering zijn er met het nieuwe en het oude logo. En er is nog een Ice Coffee variant.