Dinnissen Modelbouw Overloon heeft nu een tweetal goed ogende resin kitjes van de ‘Dikke DAF’ ofwel de militaire YA-328. De kit is er van de YA-328 als artillerietrekker en als Cargo:
Voor meer info en meer kitjes in 1/87 moet u zijn bij www.modelbouwoverloon.nl
arnold zegt:
[img]http://www.britmodeller.com/forums/style_emoticons/default/gobsmacked.gif[/img]
ddv zegt:
Hoi;
Ik heb er inmiddels een paar binnen, mooi spul met veel fragiele onderdeeltjes maar vooral mooi !!! heb voorlopig geen tijd om te bouwen maar ben er heel content mee …
Groet
Cor-DutchArt zegt:
OK, wat is wat?
Bedoel, wat is de een en welke is de ander?
Het verschil dus??
Cor-DutchArt zegt:
De prijs ziet er ook zeer goed uit…
En Arnold, waar tover jij die smiley vandaan?
bema zegt:
dat word zo langzamerhand een mooie verzameling van NL militaire modellen, nu de YA314 en YA616 nog en de YA126(zelf les op gehad in Blerick in 1977 om daarna met een echt militair voertuig te rijden Volkswagen T2 Combi of een DAF YA66…….)
ddv zegt:
Hallo Cor;
Boven is de artillerietrekker afgebeeld, deze heeft een kortere laadbak met een open spijlenachterklep en een naar achteren onder de wagen uitstekende koppeling voor een geschut of een munitietrailer. Er was daar ook een lier aangebracht, midden onder de wagen was er een valspoorn waarmee de wagen zich bij het lieren kon vastzetten [of het model die ook heeft heb ik nog niet bekeken].
Onder is de vrachtuitvoering afgebeeld, deze heeft een gesloten achterklep en een iets langere laadbak met daaronder aan de achterzijde een gewone aanhangerkoppeling.
Groet
Cor-DutchArt zegt:
Ah, bedankt! Ik zie in de trekker ook banken aan weerszijden en in de “vracht” niet.
arnold zegt:
Cor: de smiley heb ik ooit gevonden en op Buzzybee voorgesteld en daar zit hij nu in het standaard assortiment. Ik heb ‘gewoon’ de link naar het gif-je tussen de [IMG][/IMG]code gezet.
ddv zegt:
Bij het origineel is de laadruimte bij beide voertuigen zodanig uitgevoerd dat je geen laadvloer hebt maar een 3-delig geheel van hoog aan weerszijden en laag in het midden, je krijgt dan i.d.d. het effect van zitbanken en dat is ook zo bedoeld, bij de artillerietrekker is dit door de spijltjesklep goed te zien.
Bij de wagens hoorden houten planken die via richeltjes in de rand van de hoge gedeelten over de verlaagde middenvloer konden worden gelegd, hierdoor kreeg je alsnog een vlakke laadvloer die echter daaronder ook nog bergruimte had.
Jeroen zegt:
Beide versies zijn nu ook te koop via http://www.arsenalm.de/Arsenal-M+-+Standardprogramm/Alle+anderen+Streitkraefte+weltweit/
Alleen zijn de modellen iets duurder!!
Jeroen
Evert Buikema zegt:
Heb vandaag de cargo uitvoering via de post ontvangen. via modelbouw Overloon
Mooie resin onderdelen, goed gegoten.
Geen messing ets delen, wel decals
super mooie kit.
klaas@ zegt:
Beide versies zijn nu ook te koop via http://www.arsenalm.de/Arsenal-M+-+Standardprogramm/Alle+anderen+Streitkraefte+weltweit/
Alleen zijn de modellen iets duurder!!
schreef Jeroen:
Maar dit is niet in schaal 1:87
Jeroen zegt:
Klaas, bij mijn weten produceert ArsenalM alleen 1:87. Daarnaast was al op een Duits militair 1:87 forum dit model aangekondigd. Ik ben benieuwd hoe jij aan de wetenschap komt dat het een andere schaal is. En welke schaal is het dan?
Jeroen
Jeroen zegt:
En ArsenalM heeft zijn prijs aangepast van de Dikke DAF aan die van Overloon. Overigens een interessante discussie; http://www.scalemodelteam.de/forum/viewtopic.php?f=11&t=1582
over drie dubbele ontwikkeling. Overigens ga ik er wel vanuit dat de drie fabrikanten beter gegoten modellen afleveren dan de Dikke DAF van Focus van 20 jaar geleden.
Jeroen
Marc zegt:
Vandaag de Arsenal M versies ontvangen. Eerste indruk tov de Dinissen (DM) versie is dat de Arsenal M (AM) versie luchtbel vrij gegoten is (en dan heb ik het over ingesloten luchtbellen en niet over de ‘Focus’ luchtbellen). Tevens geen verschil bij AM in lengte tussen de beide baklengtes. Tevens is de AM cabine anders dan de DM en smaller (scheelt zo’n 1,5 mm (breedte raam)). In het Dikke Daf Familie boek van Hans Stovelaar kan ik zo gauw geen originele maat vinden van het raam. De modellen zijn ook anders geconstrueerd en details zijn ook anders. Bij AM zit ook een losse constructie om een stuk geschut boven de cabine te plaatsen (zie foto pagina 29). Bij AM kan je het model ook bouwen zonder deuren, de stoffen kan zit er twee keer bij, 1 x met deuren en 1 x zonder deuren. En nu wachten wat Artitec ervan maakt 🙂
Jeroen zegt:
En ondertussen het eerste model van Artitec binnen. Het grootste verschil is dat er op het model van Artitec geen “jaarringen” 3D printer zichtbaar zijn. Daarnaast zitten er diverse etsdelen bij. Aan de andere kant is het chassis een stuk minder gedetailleerd. Gelijk even de breedte van de cabine gemeten en die is smaller dan het DM model, maar breder dan het ArsenalM model ………… Tijd voor een kritische vergelijking!