De WIM BOSMAN modellen (nog eens aangevuld)

Een bekend beeld uit de Nederlandse transportwereld verdwijnt. In 1963 kocht de heer Wim Bosman, oprichter van de Wim Bosman Groep, zijn eerste vrachtwagen. In 53 jaar is de organisatie uitgegroeid tot een belangrijke logistiek dienstverlener in Europa. In april 2011 werd de Wim Bosman Groep aangekocht door Mainfreight en als gevolg van deze overname is sinds december de naam Wim Bosman vervangen door die van Mainfreight en verdwijnen de karakteristieke rode wagens uit beeld. Reden om eens wat modellen op een rijtje te zetten.

Kibri maakte een leuk kitje van de 3300 als huifbakcombinatie, op de doos staat dan wel Paulaner maar de stickers voor de Wim Bosman-versie zaten er ook bij; het model is meer dan 30 jaar oud:

Dankzij de heren Geerligs en De Jong kwam er zelfs een fraaie Wiking-versie van een dergelijke huifbakcombinatie:

Het vaderlandse Efsi volgde met een tweetal diecastmodellen met de DAF 95:

Zelfs van Schuco kwam een diecastmodel met een DAF 95, maar dan in een zeldzame groene versie (en die was dus van de vestiging in Egypte!):

Herpa en De Kleine konden natuurlijk niet achterblijven met als gevolg een aantal zeer fraaie modellen:

Het meest recente model is een MAN van AWM:

En vanaf nu zien de auto’s er dus zo uit:

Het wachten is op de eerste modellen in die heel andere uitmonstering.

Toch nog één vergeten, nu toegevoegd: deze Volvo was er ook nog, van Albedo (dank Frank):

En nog één uit de serie diecastmodellen van Schuco: een MAN met ‘System Plus’-bakken

En er blijkt van de DAF CF combinatie van Herpa nog een tweede versie te zijn: andere wagennummers (dank Myrthe)

Ter verdere aanvulling ook nog dit: van 1999 tot 2009 is het ook welbekende Rutges Cargo onderdeel geweest van de Wim Bosman Group. In 2009 werd dat verkocht aan Wallenborn, ging 3 jaar later failliet, werd daarna voortgezet door een Chinese investeerder Immy Yeh maar ging weer failliet na het plotse overlijden van de man in 2015; het bedrijf is daarna door VTS Equipment, ook eigenaar van transportbedrijf J. Middelkoop, voortgezet onder de huidige naam Rutges Cargo Europe.

0 gedachten over “De WIM BOSMAN modellen (nog eens aangevuld)

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.