De UNIMOG is 70 jaar geworden

Zonder twijfel één van de meest succesvolle ontwerpen van een bijzonder voertuig is dat van wat we nu nog steeds kennen als de UNIMOG. De basis van het ontwerp ligt in 1944, sinds oktober van dat jaar dokterde een ontwerper van Daimler aan een nieuw idee voor een speciaal landbouwvoertuig. Pas na het einde van de Tweede Wereldoorlog kon Friedrich verder met die plannen. In augustus 1945 was het idee verder tot een ontwerp uitgewerkt en begin september werd het aan de leiding van de Daimler-Benz AG voorgelegd. Die toonde weinig interesse in het project maar het werd toch voorgelegd aan de “Production Control Commission” van de Amerikanen, die het toen nog voor het zeggen hadden in hun zone van het na-oorlogse Duitsland waar Stuttgart onder viel. Na bestudering van de plannen gaven die in november 1945 groen licht om een aantal testvoertuigen te produceren. Omdat Friedrich naar een ander bedrijf ging werd het project overgedragen aan zijn medewerker Heinrich Rössler die de verdere ontwikkeling zou leiden. Een andere medewerker, Hans Zabel, bedacht de uiteindelijke naam “Universal-Motor-Gerät” afgekort tot UNIMOG. Op 9 oktober 1946, vandaag precies 70 jaar geleden, werd de eerste testrit gemaakt met het eerste prototype, aan het stuur Heinrich Rössler:

Erste „Prüffahrt“, noch ohne Fahrerhaus, am 9. Oktober 1946. Chefkonstruk¬teur Heinrich Rößler am Steuer, rechts Hans Zabel, der Namensgeber des Unimog. ; First test drive on 9 October 1946. Chief designer Heinrich Rößler at the wheel and Hans Zabel, who gave the Unimog its name, on the right.;
Erste „Prüffahrt“, noch ohne Fahrerhaus, am 9. Oktober 1946. Chefkonstrukteur Heinrich Rößler am Steuer, rechts Hans Zabel, der Namensgeber des Unimog.

Daarna volgden de eerstvolgende modellen met de cabine er op:

Erster fahrfertiger Prototyp im Dezember 1946 mit Dieselmotor (OM 636) und Lkw-Bereifung. ; The first driveable prototype in December 1946 with a Diesel engine (OM 636) and truck tyres.;
Erster fahrfertiger Prototyp im Dezember 1946 mit Dieselmotor (OM 636) und Lkw-Bereifung.

Hoe het verder ging kunt u her en der vinden zoals in deze ‘stamboom’:

Der Unimog Stammbaum vom Prototyp 1 bis zum heutigen hochmodernen Geräteträger und hochgeländegängigen Mercedes-Benz Unimog U 4023 und U 5023. ; The Unimog family tree from Prototype 1 through to today's ultra-modern implement carriers and extremely agile off-road Mercedes-Benz Unimog U 4023 and U 5023 vehicles.;
Der Unimog Stammbaum vom Prototyp 1 bis zum heutigen hochmodernen Geräteträger und hochgeländegängigen Mercedes-Benz Unimog U 4023 und U 5023.

Natuurlijk zijn er van de Unimog in al zijn verschijningsvormen volop modellen gemaakt, te veel om hier zo maar even op een rijtje te zetten. Daarom enkel ter illustratie hier een tweetal ‘oudjes’ (in werkelijkheid twee vrij recente modelletjes van Wiking en Epoche):

z-unimog-04

Info en afbeeldingen: DAIMLER-BENZ AG

0 gedachten over “De UNIMOG is 70 jaar geworden

  • Onlangs scoorde ik van Takara Tomica #128 een Unimog U1700 in schaal 1:88 als “rangeerloc.” En er moet ook nog een moderner type zijn van Tomica, ook in deze schaal. Morgen eens kijken.

  • Zoals beloofd enkele foto’s van Unimog modellen die ik in mijn bezit heb.

    Unimog – Kibri 51049


    Unimog veldspuit – Kibri 11126 of 51126


    Unimog met mestverdeler – Kibri 12259


    Unimog U430 – Busch 50901


    Unimog U430 – Mercedes-Busch

    Naast deze modellen moet ik ook nog ergens een Unimog hebben van Kibri nummer 52204, maar deze kon ik even niet vinden…

Laat een antwoord achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.