De NL-connectie van ONATRA

Tot midden jaren ’80 was het Franse transportbedrijf ONATRA uit Vitrolles één van de grootste en meest bekende in Frankrijk met agenten in heel het land en ook daarbuiten. Minder bekend is dat het bedrijf in de jaren ’70 voor 100% in Nederlandse handen was. Dat is duidelijk te zien op deze foto van een fraai tot Berliet TR280 omgebouwde Herpa-trekker in de ONATRA-kleuren:

Z-Onatra 01

Naast de ONATRA-naam staat er namelijk het toenmalige beeldmerk van PAKHOED: de rode ‘hoed’. De Rotterdammers hadden begin jaren ’70 namelijk besloten om naast alle bestaande opslag- en transportactiviteiten ook maar een divisie wegtransport te beginnen: PAKTRANS. Één van de eerste bedrijven die in die divisie werd ondergebacht was het bekende RUTGES, maar ook werd in 1972 een 50%-belang genomen in het Franse ONATRA, wat in 1975 werd uitgebreid tot 100%. En zo verscheen het PAKHOED-logo op de wagens van ONATRA:

Z-Onatra 02

Erg lang heeft dat niet geduurd, de overname verliep bepaald niet zonder haken en ogen want er bleken nogal wat grote problemen bij dat bedrijf te zijn. Daarover zijn op het wereldwijde web heel vermakelijke verhalen te vinden. Pas toen PAKHOED een Frans-sprekende Belg als bewindvoerder aanstelde kon orde op zaken worden gesteld, maar kennelijk had men er zo genoeg van dat het bedrijf in 1978, waarschijnlijk ook dankzij de Belgische bewindvoerder, werd overgedaan aan een Belgisch consortium. Het PAKHOED-logo werd “overgeplakt” met een nieuw logo. Dat consortium heeft het bedrijf begin jaren 80 overigens weer in delen verkocht en in 1985 was er eigenlijk geen ONATRA meer.

Modellen uit die korte periode dat ONATRA eigenlijk een NL-bedrijf is, zijn alleen zelf te maken, zoals deze MAN, eeeuh nee…. toch een Saviem op Herpa-basis:

Z-Onatra 03

Moeilijk hoeft dat niet zijn, want het Franse TCHOUTCHOU levert decals voor zowel de NL- als de B-periode:

Z-Onatra 04

Oh ja, PAKHOED is sinds het samengaan met Van Ommeren bekend onder de naam VOPAK.

0 gedachten over “De NL-connectie van ONATRA

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.