De LADA Niva / 4×4 in model

Het model van de Lada Niva van Wiking is niet de eerste van dit aardige 4×4-wagentje, er zijn al eerder modellen in 1/87 verschenen. Welke, dat hebben we maar even onder elkaar gezet. Voor af nog even dit over de historie. De Lada Niva werd en wordt geproduceerd in de Russisch fabriek AvtoVAZ (Volzhskiy Avtomobil’nyi Zavod), wat niet anders betekent dan “De Wolga Autofabriek”. De basis voor de Lada werd gelegd in 1966, toen de Italiaanse autoproducent Fiat en de Russische regering een contract sloten om een autofabriek te bouwen en wel in Toljatti aan de Wolga. In 1977 kwam de Lada Niva, ook wel VAZ 2121, op de markt, een auto met vierwielaandrijving. Eenvoudige uitvoering maar door zijn vriendelijke prijs aantrekkelijk voor 4×4-liefhebbers met een beperkt budget. In 1992 kreeg het model een kleine facelift, maar bleef verder ongwijzigd. Lada raakte na een mislukt avontuur met GM de naam Niva kwijt en dus heet het model sindsdien gewoon 4×4. Sinds 2014 is Renault eigenaar en die heeft de lijn modellen flink gemoderniseerd, de 4×4 kreeg ook nog een facelift en wordt ook wel Urban genoemd met ook het nieuwe logo in de grille.

Al weer heel wat jaren geleden was er een eerste model in H0 en wel een redelijk eenvoudig model van ADP, duidelijk een Niva maar niet al te gedetailleerd:

Het is al weer een tijd geleden dat er van NEO nog modellen in H0 waren, maar de Lada Niva 2121 was er wel één van; typisch een gelakt resin model, wel goed gedetailleerd maar wel paar kleine missers, vooral bij de ruitjes lijkt het niet helemaal te kloppen:

Dan is er het beter geslaagde kunststofmodel van Brekina, dat inmiddels al in flink wat varianten is verschenen, waarvan er hier ook een paar te zien zijn:

Wiking gaat altijd z’n eigen weg en dus is er nu ook het model van de Lada Niva, goed gedetailleerd en een prima weergave van het origineel en alvast met trekhaak; wel de versie na de facelift van 1992 en dus wel iets afwijkend van de voorgangers:

En nu is de volgende versie aangekondigd, want als Wiking goed begrepen is wordt dit de actuele versie van de 4×4 met een nieuwe grille met ook het nieuwe logo:

 

Reacties

  • Ik weet niet hoe het in Holland ging met de NIva,maar in nieuw zeeland hadden ze een barre reputatie.Ze waren zo onbetrouwbaar dat 1 koper de importeur zelfs voor de balie had gesleurd.Hij wilde zijn geld terug.Dat feest ging niet door,maar ‘t deed Lada’s reputatie in nz ook niet veel goed.
    Een vriend van mij had overigens een Lada stationcar(die op de Fiat 124 gebaseerde) en hij had hem jaren gehad,en nooit grote problemen.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.