In deel 1 stelden we de modellen van de eerste vrachtwagens van na de oorlog en daarna voor. In deel 2 komen vooral de kippers van Boerema Transport aan bod. Eerst een vijftal verschillende modellen in overzicht daarna wat meer in detail.
Vanaf 1964 reden uitsluitend kippers bij Boerema Transport: wagen nr. 16 was een International 3-asser (Focus-cabine op Wiking-chassis), wagen nr. 17 een Magirus-Deutz 3-asser (basismodel van Wiking), wagen nr. 22 nog een Magirus-Deutz maar dan als 2-asser (basismodel van Brekina), wagen nr. 20 een MAN 2-asser (basismodel van Wiking, koplampen verplaatst) en wagen nr. 18 een MAN 3-asser (basismodel is van Wiking).
Eind jaren ’60 kwam er een nieuwe Magirus-Deutz 6×6 (Brekina cabine met verplaatste koplampen op Wiking-chassis) gevolgd door een Ford D 4×2 (Matchbox-cabine op Wiking-chassis). Voor de in deel 1 afgebeelde Chevrolet met Fuchs-kraantje kwam nu een Henschel HS100 3-asser in de plaats (cabine van Wiking, kraantje van Kibri). Even tussendoor schafte men een DAF DO aan voor het internationale werk (Focus cabine op Kibri-chassis, oplegger basis Wiking, geheel donkergroen model).
In de jaren ’70 gaat het bietentransport door met wat mooie Volvo’s en het Fuchs kraantje nu op een Magirus-Deutz 3-asser (basismodel Brekina, kraantje van Kibri). Een Terberg 3-as kipper met 3-as aanhanger met verhoogde schotten (basismodel de Volvo N10/N12 van Wiking) en een Volvo F89 2-asser met aanhanger (basismodel van Albedo) zijn er voor het transport.
De DAF A1900 2-as kipper met laadkraan kwam pas in de jaren ’80 bij Boerema, overgenomen van de gemeente (cabine Holland-Oto, Roco laadkraan), die op zijn beurt weer werd vervangen door de Mercedes-Benz 2-as kipper met laadkraan (basis Herpa, Roco laadkraan en kipbak). Ook werd een MAN 6×6 kipper aangeschaft (basismodel van Herpa).
Foto’s: Klaas Boerema