De CSA1 stadsbussen van ARTITEC in de handel

De langverwachte CSA1 stadsbussen van ARTITEC zijn vanaf de volgende week in de handel te vinden.

CSA staat voor Commissie Standaardisering Autobusmateriaal en was in 1966 de eerste landelijke poging om een standaard stadsbus te ontwikkelen voor de grote steden (later kwam nog CSA2). De inzetperiode van de CSA1 bussen was grofweg zo’n 17 jaar, maar zoals altijd zijn er uitzonderingen, sommige series werden al eerder afgedankt, maar vaker nog werden bussen verkocht en vervolgens door andere maatschappijen ingezet. Het was dus niet ongebruikelijk om de bussen jaren later toch nog in het straatbeeld aan te treffen. Het overgrote deel werd voorzien van DAF motoren en onderstellen. Het leeuwendeel van de carrosserieën werd gebouwd bij Hainje in Heerenveen, maar er zijn ook kleinere series gebouwd bij bijvoorbeeld Werkspoor.

Artitec komt nu met 7 varianten van deze CSA1, waarbij bij de twee algemene modellen decals voor opschriften worden bijgeleverd:

487.060.01 – Stadsbus CSA1 Algemeen Serie 1

487.060.02 – Stadsbus CSA1 Algemeen Serie 2

487.061.01 – Stadsbus CSA1 Amsterdam

487.062.01 – Stadsbus CSA1 Utrecht

487.063.01 – Stadsbus CSA1 Den Haag

487.064.01 – Stadsbus CSA1 Rotterdam

487.065.01 – Stadsbus CSA1 Enhabo

Ook de kits van de bij de bussen horende perrons, bushokjes etc. zijn dan verkrijgbaar.

Afbeeldingen van Artitec

Reacties

  • Wat is dan het verschil tussen algemeen serie 1  en 2?

     


  • Ik heb ook geprobeerd verschillen te vinden, mij valt alleen het achterpaneel op, wat blijkbaar verband houdt met de plek waar het kenteken zit: pal onder de achterruit (serie 2) of in een apart paneel/klepje net boven de achterbumper (serie 1). O ja en de buitenspiegel(s) links.
    Wie weet meer verschillen?


  • CSA2 heeft aan de achterzijde richtingaanwijzers in de dakrand zitten.


  • @Jeroen: een CSA2 is de opvolger van de CSA1 serie. En een heel andere bus 🙂

    Bij de CSA1 I en II versies zoals Artitec nu heeft gemaakt, zit het verschil in de achterkant. Volgens mij heeft Paul Roerbag diverse artikelen geschreven over de CSA1 toen de HB modellen uit kwamen.

     


  • Zelfs Den Oudsten heeft een aantal CSA I bussen gebouwd. Hiervan is niets bewaard gebleven. Misschien een  idee voor een volgende serie? CSA I kreeg later een  facelift met rechthoekige koplampen en achterlichten.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.