DAF promotiemodellen, deel 3 (aangevuld)

In 1987 stelde DAF de nieuwe lijn zware trucks voor: het type 95. Begin 1989 stonden de eerste foto’s van het Herpa-model in “Der Masstab”:

En op de Spielwarenmesse ’89 kon ik vervolgens deze drie modellen op de foto zetten:

Alle cabinevarianten zijn door Herpa gemaakt, de modellen zijn zo ver mij bekend alleen als losse 2- of 3-as trekker en als seriemodel verschenen:

Over de volgende modellen heb ik zo mijn twijfels, dit kan net zo goed een stukje huisvlijt zijn geweest:

In 1990 komt DAF met een nieuwe versie van de 95 en wel de 95.400ATi die voor de gelegenheid als ‘Euromaster’ wordt aangeprezen:

Via de firma De Kleine komt daarvan een losse trekker als PC-model en een trekker met koeltrailer, beide gewone slaapcabines met bedrukte los bijgeleverde dakspoiler:

Ook EFSI komt in 1989 met modellen van de 1e generatie 95. Ik heb in de voorbereidingsfase een vergadering van de toenmalige bedrijfsleiding van EFSI bijgewoond. Daar heb ik wat aanbevelingen gedaan de modellen te verbeteren, maar veel heeft dat toen niet uitgehaald en dus stonden er in 1989 deze modellen op het standaardchassis op de Spielwarenmesse (zwart-wit afgebeeld, maar de kleuren klopten wel met blauwe huifjes):

Kennelijk zagen zelf ook wel in dat die kleine huifbakjes niet meer bij de 95 pasten; die huifbakjes heb ik daarna ook nooit meer gezien. Wel kwamen de 20- en 40-voets containers er in model aan te pas afwisselend met slaapcabine of SpaceCab:

Dat heeft ook tot het model met extra opdruk “Cabinepost” geleid:

Niet helemaal een DAF promotiemodel maar wel een model dat DAF-modellen van EFSI moet promoten:

Toch was men bij DAF en bij toenmalig verkoopkantoor Holdi niet echt tevreden over de modellen en omdat DAF de huis-styling toch nog even ging aanpassen hadden een paar van mijn aanbevelingen toch succes: grotere opbouwen waarvoor ook nieuwe motorwagen- en aanhangerchassis werden ontwikkeld (het voorstel voor een wipkar haalde het helaas niet). Ook de grille werd van het nieuwe DAF-logo voorzien; een detail waar je even op moet inzoomen maar toch:

Daarvan ken ik maar één variant, maar dan wel weer met de oude 40-voets container:

Aanvulling: nog twee modellen één die ik vergeten was maar die je indertijd bij een bezoek aan DAF kon krijgen en één met extra Duitse tekst

Het bedrijf EFSI is begin jaren ’90 ontmanteld; Holdi nam de bruikbare boedel voor de miniaturen over en begon niet veel later het merk “Holland-Oto”, nog steeds bestaand onder andere eigenaar.

Voor de volledigheid valt te melden dat ook Kibri een model van de 95 heeft gemaakt, wel alleen van de versie met SpaceCab. Een DAF promotie-uitvoering is er niet geweest, maar met enige zelfwerkzaamheid is dat uit bv. het ‘Schenker’-model wel te maken:

In het volgende deel komt de volgende generatie en wel die met de “SuperSpaceCab” aan bod, waarmee DAF al in 1994 opzien baarde.

(terug naar deel 2)

0 gedachten over “DAF promotiemodellen, deel 3 (aangevuld)

  • Ik heb de DAF 95 met Leyland container ook hier in de vitrine staan, gekocht vorig jaar op ebay Engeland, gr, Bert

  • Herpa heeft 3 van de 4 (of 5*) cabine varianten gemaakt, de topsleeper is er niet geweest. Luthart heeft wel een resin topsleeper gemaakt, die met wat aanpassing op de dagcabine te monteren was.
    De EuroMaster was al de 1e facelift, maar die is door Herpa niet meegenomen.
    (*5: Van de topsleeper is ook nog een kortere versie geweest voor supervolume-combinaties, te herkennen aan het ontbreken van het ‘zijruimte’ en de andere spatschermen)

  • De DAF met slaapcabine is niet als DAF-promotie gebracht, maar voor Beyerkein. Ik heb deze gevonden op Ebay (jaren geleden) en de tekst op de voorkant verwijderd en de spoiler toegevoegd:

Laat een antwoord achter