Zouden de organisatoren, de heren Montfrooij, van de manifestatie Beleef de haven!, die dit weekeinde te zien is in het Deltahotel in Vlaardingen, beseft hebben dat het dit jaar precies 50 jaar geleden is dat de eerste transatlantische zeecontainers in de Rotterdamse Beatrixhaven gelost werden. Op 3 mei 1966 loste de Fairland de eerste Sea-Land-containers met eigen brugkranen, speciale containerkranen waren er gewoon nog niet.
Dat veranderde daarna wel snel, zeker met de oprichting van de ECT. Hoewel er na veel internationaal gesteggel over de afmetingen, die de containers zouden moeten hebben, eindelijk standaardmaten waren afgesproken (20x8x8 voet en 40x8x8 voet) bleef Sea-Land lang voldhouden aan de eigen 35-voets containers, de maat die de oprichter van Sea-Land, de Amerikaanse transportondernemer MacLean gewoon had afgeleid van de eigen opleggermaat. Hoe dan ook, de opmars van de zeecontainer was daarna niet meer te stuiten.
Op de modulebaan die de heren Montfrooij tonen ontbreken de containers niet getuige deze afbeelding:
Wie goed kijkt ziet daar ook de Wiking-modellen. Uiteraard was Wiking er als eerste en lange tijd als enige bij met modellen van containerwagens. In 1968 al verscheen het eerste model: een MB LP 1620 met 40-voets container met ‘Hapag Lloyd’-opschrift.
En daarna kwamen ook de 20-voeters, die dankzij het slimme systeem van Wiking ook op de wide-spread oplegger pasten:
Enige nadeel van die oude Wiking-modellen: “angenäherte H0-Masstab” dat zich vertaalde in 1/90 en dat paste in die tijd goed bij de modelspoorbanen, waar ook behoorlijk ingekort en verkleind werd.
nasdrovje zegt:
nee, dat wisten we dus niet. de datums van de show zijn in overleg met de lokatie gekozen. maar dit is wel heel toevallig en maakt het voor ons extra leuk.
bedankt jan.
JvK1947 zegt:
Joop van Kleeff heeft , beleef de haven ,bezocht. Het was de moeite waard voor zowel trein / auto/en schepen liefhebbers. Harlaar Modeltreinen was aanwezig met veel soorten containers opleggers en trekkers.
Hierbij wil ik Jan S. bedanken voor de vele leuke rubrieken
die hij ons telkens weer weet te presenteren.