Busch meldt dat de de volgende modellen nu uitgeleverd worden. De tekst is van Busch en vertaald door chatgpt. (foto’s en tekst Busch)
42234 Multicar M26 met afzethouder, Brandweer VW Wolfsburg
Einsatzfahrzeug van de Volkswagen AG in Wolfsburg. De wendbare en kleine Multicar kan daar ook voor andere werkzaamheden worden ingezet, want men moet de grootte van het voertuig niet onderschatten.
50253 Robur LO 2002 A, LPG Werkplaatswagen
Elke LPG (Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaft) in de DDR beschikte over werkplaatswagens. De terreinvaardige voertuigen hadden lasapparatuur tot schroefdraad snijders en vervangingsmoeren bij zich, zodat alles soepel verliep tijdens de oogst op de velden, mocht een tractor technische problemen krijgen. Alle noodzakelijke reparaties werden ter plaatse op de velden uitgevoerd, zodat de oogst op geen enkel moment in gevaar kwam.
50421 Traktor Fortschritt ZT 323, Export Australië
Voorzichtig, kangoeroe! Deze specifieke kleurstelling brengt op de een of andere manier onbewust associaties met avontuur en beleving, wellicht door de camel-kleur! In de DDR probeerde men de tractoren ook naar Australië te exporteren. Hiervoor werd deze bijzondere kleurvariant gekozen. Ook hadden de tractoren geen voorspatborden.
51422 Mercedes-Benz G-Klasse 1990, DRK Lampertheim
Einsatzleitwagen van het Duitse Rode Kruis in Lampertheim/Hessen. Het voertuig werd tussen 1999 en 2000 als demonstratievoertuig door Mercedes-Benz aangeschaft. Op dat moment werden in totaal 10 voertuigen van dit type door het bedrijf Ziegler omgebouwd en vervolgens aan hulporganisaties en brandweerkorpsen verkocht. In Lampertheim wordt de ELW ook gebruikt als trekkend voertuig voor grotere aanhangers. Kort na de aanschaf werd de 220 pk sterke wagen jarenlang ingezet als reguliere ambulance voor het hele district Bergstraße. Ook vandaag de dag is hij nog steeds betrouwbaar in dienst voor het DRK.
51438 Mercedes-Benz G-Klasse 1990, Brandweer Reutlingen
Rood inzetvoertuig met witte accenten van de stad Reutlingen in Baden-Württemberg.
52098 Framo V901/2 Dierentransporter, Blauw
52099 Framo V901/2 Dierentransporter, Groen
Omdat de middelen in de DDR schaars waren, werd men zeer vindingrijk en zuinig – daar kan de huidige wegwerpmaatschappij nog wat van leren – zo bouwde men in de respectieve LPG’s meestal in eigen beheer speciale diertransportopbouwen voor kalveren, varkens of schapen. Zulke Framo’s met deze speciale opbouw waren er maar in kleine aantallen, en ze zijn vandaag de dag daarom een absolute zeldzaamheid.
52841 Ford Ranger / Hardtop, Johanniter Cottbus (KDOW)
Niet kleingeestig?! Absoluut niet, de terreinvaardige commandowagen met het opvallend rood/gele ruitpatroon van de Johanniter in het Brandenburgse Cottbus is uitgerust met geavanceerde technologie.
52913 VW Kever Brezelfenster, Brandweer Baden-Baden
Nostalgische Kever van de Zwarte Woud-brandweer in Baden-Baden naar historisch voorbeeld. De rode VW met de typisch zwart afgewerkte spatborden en rode sierwielen is ook vandaag de dag nog een lust voor het oog.
52914 VW Kever Brezelfenster, Taxi
Vandaag de dag zou geen passagier zich meer willen proppen in een tweedeurs auto. Maar in de zwarte Kever-taxi’s van de naoorlogse periode met de typisch wit gestreepte band onder de ramen was dat heel normaal. Het was al een luxe om überhaupt een taxi te kunnen nemen.
52965 VW Kever Ovalfenster met Skidrager
Waar deze Kever naartoe gaat, hoef je niet lang over na te denken. De verfijnde ski’s zijn perfect aan de achterkant bevestigd. En al snel zullen de vakantiegangers op de latten staan en gaan…
52990 VW Kever Ovalfenster met Stoffen Dak, Donkergroen
Hij loopt en loopt en loopt… Al meer dan 60 jaar rijdt de Kever over alle wegen ter wereld. Zijn geschiedenis begint in 1931, toen het constructiebureau van Ferdinand Porsche al een gestroomlijnde limousine had ontwikkeld. Nadat noch Zündapp noch NSU bereid waren om de productie op zich te nemen, kreeg Porsche de opdracht om een ‘Volkswagen’ te ontwikkelen. Mercedes kreeg de opdracht om een eerste proefserie van 30 stuks te bouwen. Pas veel later werd bekend dat Porsche niet de enige geestelijke vader van de Kever was, want al in 1925 hield Béla Barényi zich bezig met een bolvormige auto met een luchtgekoelde boxermotor achterin. Ook Hans Ledwinka ontwierp voor de Tsjechische Tatra-fabrieken een zeer vergelijkbare prototype – beide auteursrechten werden pas veel later erkend en door VW met hoge vergoedingen gecompenseerd.
Gezien de positieve beoordeling van de Kever besloot de toenmalige regering om een Volkswagenfabriek te bouwen, en zo gaat de oorsprong van de stad Wolfsburg inderdaad terug tot de in 1938 opgerichte autofabrikant VW. In de voornamelijk agrarische omgeving in het oosten van Nedersaksen waren er aanvankelijk slechts een paar kleine dorpen. Door de oprichting van de fabriek groeide de stad – Stadt des KdF-Wagens (Kracht door Vreugde) bij Fallersleben – al snel tot 100.000 inwoners, en wie vandaag de dag Wolfsburg hoort, denkt automatisch aan Volkswagen.
De weinige auto’s die tot het einde van de oorlog werden gebouwd, gingen echter alleen naar enkele bevoorrechten en niet naar de brede bevolking. Tijdens de oorlog werden uitsluitend militaire voertuigen gebouwd. Na de oorlog was de fabriek, die slechts enkele kilometers van de Sovjet-bezettingszone verwijderd was, voor 85 procent verwoest. De Engelse bezetters wisten niet wat ze met het Volkswagen-project aan moesten. Daarom bezochten in de herfst van 1945 drie ingenieurs van Ford Engeland de fabriek in Wolfsburg en reden met een VW over een met kuilen bezaaide weg. Ondanks de lof van militaire landgenoten, die de Volkswagen een geweldig voertuig noemden, kwamen ze toch tot een negatief oordeel. Ook de tests van de auto-industrie op twee voertuigen, die eind 1946 naar Engeland werden gebracht, waren negatief.
Uiteindelijk bood men de fabriek voor slechts één dollar symbolisch aan Henry Ford II aan. Maar ook daar wees de bedrijfsleider het project af, omdat het door de Britse Rootes Group een negatieve beoordeling kreeg met de woorden “het project zou geen cent waard zijn”!
Zo werd een GmbH opgericht die toebehoorde aan een trustmaatschappij, die aanvankelijk onder de bezettingsmacht viel. Later werd deze trustmaatschappij overgedragen aan de nieuw opgerichte Bondsrepubliek Duitsland (West) en gaf het toezicht over aan de nieuwe deelstaat Nedersaksen. Uiteindelijk zocht Ivan Hirst, officier van de Britse controlecommissie en interim-directeur van Volkswagenwerke GmbH, een technisch directeur voor de fabriek, die hij vond in Heinz Nordhoff. Hoewel een deskundigencommissie van de geallieerden (na een mislukte overdracht aan Ford) de Kever aanvankelijk geen economische toekomst voorspelde, begon na de overdracht aan het bedrijf van Heinz Nordhoff het montageband al in 1945 weer te lopen – aanvankelijk nog relatief langzaam. Deze situatie zou echter spoedig veranderen. Nordhoff maakte van de Volkswagen een succes, en in de daaropvolgende jaren stegen de productieaantallen onophoudelijk. Zo verlieten eind 1946 meer dan 10.000 auto’s de fabriek.
Om tegemoet te komen aan de smaak van buitenlandse klanten, werd naast het standaardmodel in juli 1949 een luxueuzer “exportmodel” geïntroduceerd. Het uiterlijk onderscheidde zich door een hoogglanslak en rijke verchroomde afwerkingen van de standaardmodellen. Vanaf maart 1953 verving een ovaal venster zonder verticale steeg het “Brezelfenster”. Op 5 augustus 1955 rolde de miljoenste Kever van de band, die symbool stond voor de economische opbloei in het land. Het oorspronkelijk als stigma bedoelde “Made in Germany” werd een keurmerk, en vooral in de Verenigde Staten werd de “Beetle” een enorm succes.
De productiepiek werd bereikt op 17 februari 1972. Met 15.007.034 geproduceerde voertuigen werd de Kever de nieuwe “wereldkampioen” en daarmee de meest succesvolle auto, voor de tot dan toe recordhouder Ford T. In januari 1978 rolde de laatste Volkswagen Kever van Duitse productie in Emden/Osnabrück van de band. Daarna werd de Kever-productie volledig naar het buitenland verplaatst. In 1985 eindigde de import van de Mexicaanse Kever naar Duitsland.
De remake van het model in schaal 1:87 van dit cultvoertuig was hoognodig. Het voorbeeld (uit de Wirtschaftswunderzeit) werd met behulp van een geavanceerde lasertechniek opnieuw opgemeten om de nogal complexe carrosserievorm nauwkeurig in miniatuur na te bootsen. Ook opmerkelijk zijn de lichte, edele koplampen, die volgens de nieuwste standaarden zijn vervaardigd en de fijnste verchroomde koplamp ringen hebben.
53018 HW 60 Aanhanger met Strobalen
Hooioogst! De aanhanger met hogedrukbanden is volledig geladen met 6 stro rollen. Zal het hooi genoeg zijn voor de stal in de winter?
53357 HL 80 Aanhanger, DR Stukgoed
Het klinkt als een sprookje en je zou kunnen beginnen met “Er was eens…”. Lang geleden werd het grootste deel van goederen nog per spoor vervoerd. In de DDR gebeurde dit met de Deutsche Reichsbahn (DR). Voor de aanlevering of ophaling had de DR voertuigen en aanhangers in het wagenpark. Het model in schaal 1:87 toont een dergelijke aanhanger met zeil in het eenvoudige DDR-ontwerp.
53904 IFA P3, DRK Ongevallenhulpstation Rathen
Einsatzfahrzeug van de bergreddingsdienst in het Saksische Rathen. Het voormalige legervoertuig uit de voorraden van de NVA werd door het DRK in eigen beheer aangepast. De terreinvaardige P3 is uitermate geschikt voor de berging van slachtoffers in onherbergzame gebieden van de Saksische Zwitserland. Dit model wordt geleverd met een zilver geverfd etsdelen! Hiermee kan het model worden uitgerust met spiegels, ruitenwissers en zelfs de P3-typische voorlampbeschermers.
53905 IFA P3, Vrijwillige Brandweer
Brandweerrode P3 van een DDR-brandweer met de opdruk “Voorbeeldige Vrijwillige Brandweer” met super fijn wapendruk. Omdat voertuigen in de DDR schaars waren, werden veel afgedankte P3’s uit NVA-voorraden aangepast aan de behoeften van verschillende instellingen.
53906 IFA P3, IWL
Binnenlands voertuig van de IWL-fabrieken. De volkseigen Industriewerke Ludwigsfelde (IWL) werden opgericht op 1 maart 1952. De IWL werd bekend door de productie van scooters zoals de Pitty, Wiesel, Berliner Roller en Troll in de jaren 1964, en vanaf 1965 door de productie van de wereldwijd bekende IFA W50 vrachtwagens.
53908 IFA P3, LPG Roter Oktober
Terreinvaardig voertuig van de fictieve LPG Roter Oktober.
54309 Land Rover Defender 90, Last Edition
En tot ziens! Na 68 jaar zegt een legende vaarwel. Met de Defender Last Edition Adventure, die beperkt werd tot 600 exemplaren, is het einde bereikt. Zoals de naam al doet vermoeden, is de Adventure-Edition afgestemd op avontuur en beschikbaar als One Ten (110 inch wielbasis) en Ninety (90). Een tijdperk van de Britse terreinwagen legende eindigt. Als model blijft de populaire Defender echter nog steeds beschikbaar en daarmee altijd jong en aantrekkelijk.
54350 Land Rover Defender 90 Bestelwagen, Blauw (Nieuw Vormgeving)
54352 Land Rover Defender 90 Bestelwagen, Groen (Nieuw Vormgeving)
Bouwpakketten voor Automodellen
Knutseltijd!!! Iedereen kan nu zijn eigen auto in elkaar zetten en vooraf naar wens lakken, schilderen, met decals beplakken en voor de montage zelfs het interieur met figuren of andere dingen versieren. De volgende modellen zijn klaar om te worden gebouwd:
60228 Chevrolet Caprice
60230 Lada 1500
60232 Mercedes-Benz G-Klasse 90