In de mailbox een uitgebreid persbericht van Busch dat de volgende modellen onderweg zijn naar de winkels (afbeeldingen en tekst van het persbericht van Busch).
40072 Kramer KL 11 tractor met boer en kind
Kramer – De alleskunner! De carrière van de drie gebroeders Kramer in Gutmadingen begon in 1925 met de presentatie van de eerste gemotoriseerde maaier. Dit legde de basis voor de ontwikkeling en productie van de Kramer tractoren. Omdat alle broers in de landbouw waren opgegroeid, was het duidelijk dat om het arbeidsintensieve werk van de boeren te vergemakkelijken met machines. De grasmaaier (Bamlett) werd gevolgd door de al in 1926 gevolgd door de “kleine Kramer”, die zijn eerste verschijning maakte op de DLG-tentoonstelling in Dortmund
ratelen. Het model KL11 werd in maart 1953 aan het programma toegevoegd. Met een luchtgekoelde Deutz-motor met 11 pk bij 2000 tpm bereikte de tractor een topsnelheid van 19,8 km/u. In totaal werden er 6.312 trekkers verkocht tussen 1953 en 1956.
Het model bestaat uit 36 losse onderdelen, waarvan sommige minder dan 0,5 mm dik zijn. Met een pendelende as, vrijstaande pedalen en apart geplaatste
filigrane stuurstangen zijn de grenzen van het haalbare bereikt.Om het model nog realistischer te maken, zijn zelfs de fijnste koppelingen en bouten voor bevestiging inbegrepen in de verpakking. Als speciaal hoogtepunt voor deze filigrane tractor werden een boer met een slappe hoed en een klimmend kind “op maat” gemaakt voor deze tractor.
42230 Multicar M26, winterdienst
Witte Multicar met sneeuwschuiver en zoutstrooier. Zeer gedetailleerde steigerdelen, binnenin de strooicontainer. De draaiende spiraal voor het transport van het zout is zelfs herkenbaar in de strooicontainer.
42232 Multicar M26 met portaalarmsysteem, oranje
Het Oost-Duitse bedrijf Multicar heeft meer dan 80 jaar traditie in voertuigbouw en werd al vroeg geprivatiseerd na de Duitse hereniging. De Multicar 26 werd gepresenteerd op de Bedrijfsvoertuigen IAA in Hannover in 1992. Hij is gebaseerd op de Multicar 25, die in 1991 meer dan 100.000 keer werd gebouwd.
De opnieuw ontworpen cabine heeft een voorruit die een stuk naar beneden is getrokken en heeft nu twee ruitenwissers. De geluidsabsorberende binnenbekleding en de multi-instelbare
en de meervoudig verstelbare draaibare stoel zorgen voor meer comfort. De hydraulische systemen zijn ontworpen voor drie kippers en achterkippers of werken met front- en carrosserieaanbouwdelen. De VW viertakt dieselmotor heeft 1896 cc en haalt een topsnelheid van 80 km/u met 40 kW (54,4 pk).
42233 Multicar M26 met aanhangwagen, blauw
De blauwe Multicar met aanhanger is een populaire hulp in de bosbouw. Juist omdat hij smaller is, komt hij goed vooruit in dichtbeboste gebieden. Uitgerust met het lange materiaal
HM 10.59 kunnen ook langere boomstammen worden vervoerd.
Chevrolet Bel Air
Niets gewaagd, niets gewonnen! Het ontwerp van de ’57 Bel Air stamt uit 1953, toen het nog het nog als te “gewaagd” werd beschouwd. Chevrolet voerde een nogal voorzichtig modellenbeleid in deze kwestie. De voorgaande modellen van de jaren 55 en 56 zagen er eigenlijk nogal flauw uit in vergelijking met het meer onafhankelijke model 57, maar de brede lijnen bleven behouden.
Zelfs op het moment dat hij uitkwam werd de Bel Air beschouwd als het absolute topmodel van Chevrolet. Met vele extra’s zoals: airconditioning, stuurbekrachtiging, stuurbekrachtigingspomp en automatische transmissie, vanaf 1955 kon de Bel Air zelfs met een V8-motor uitgerust worden. Naast de twee- en vierdeurs saloon, coupé en stationcar was hij ook leverbaar als cabriolet met stoffen dak of als hardtopversie. Met dit model sloeg Chevrolet een schot in de roos wat betreft de modesmaak van die tijd. Het 57 model was bijzonder chic met zijn model met staartvin, die vandaag de dag nog steeds erg populair is bij liefhebbers van klassieke auto’s. Het feit dat de auto ook veel ruimte bood en zeer zuinig in het gebruik was, zorgde ervoor dat de Bel-Air een exact verkoopcijfer van 702.226 stuks bereikte. Aangezien de basisversie van de hatchback ook verkocht werd voor bedragen tussen 2.239 en 3.465 Amerikaanse dollar, was het voertuig ook heel betaalbaar in vergelijking met concurrerende modellen.
45025 Chevrolet Bel Air ’57, blauw
45026 Chevrolet Bel Air ’57, geel
48244 Chevrolet Pick-Up
In het hart van de Broadway corridor (San Antonio/Texas) ligt het iconische restaurant “Cheesy Jane’s”, waar de karakteristieke hamburgers worden geserveerd. Van buiten lijkt de hamburgertempel op een garage, maar binnen is het gezellig en het eten heerlijk. Je moet niet op de calorieën letten, want de gerechten met veel kaas zijn pittig. Als je haast hebt, kun je gewoon
hun eten meenemen, terwijl degenen die meer comfort hebben hun eten thuis kunnen laten bezorgen. Jaren na de opening van het restaurant zijn er ook twee foodtrucks op pad door heel San Antonio en bieden ook daar deze specialiteiten aan. Net zo origineel als het restaurant is de bezorgservice op de weg. De Chevy borduurt voort op het kleurenconcept van het hamburgerrestaurant en is een lust voor het oog.
48245 Chevrolet pick-up, Fruitbedrijf met lading fruit
Alles vers, alles knapperig in de boerderijwinkel van Casimir Urban in Konstanz. Het is niet alleen het fruit en de groenten , de originele Chevy trekt ook veel aandacht. De oldtimer met zijn extravagante opdruk trekt veel geïnteresseerde klanten, die beloond worden met allerlei vitaminerijk voedsel. Ook de kratten op het laadperron met het heerlijke fruit spreken voor zich.
50252 Robur LO 2002 A, waterbrigade
Dit hulpverleningsvoertuig van de waterbrigade, dat na de hereniging werd gebouwd, is omgebouwd van buiten dienst gestelde brandweervoertuigen en uitgerust met grote zoeklichten op het dak.
50329 Land Rover Defender, Camel Trophy 89 Team Nederland
Puur avontuur!!! In 1989 reisde de 10e editie van de Camel Trophy dwars door het Amazonewoud. Dit beslaat grote delen van het Zuid-Amerikaanse Amazonebekken, heeft een omvang van zes
miljoen vierkante kilometer en beslaat daarmee meer dan de helft van het overgebleven tropische regenwoud. Op sommige plaatsen is het een bijna ondoordringbaar oerwoud dat alleen kan worden doorkruist met betrouwbare terreinwagens. Niet elk voertuig en niet elke bestuurder kan deze moeilijke uitdaging aan, maar toch gaan teams zulke gedurfde avonturen aan. Na de teams uit Italië (coureurs: Paolo Siccardi & Marco Rossignoli), het winnende team uit Engeland (Bob en Joe Ives), het team uit Duitsland (coureurs: Kornel Gartner en Alexander Peterson), het team uit Spanje (Bruno Montalvo en Fernando Murube), het team uit Frankrijk (Bernard Duc en Yvan Dorier) wordt nu gevolgd door het Nederlandse team met Raoul Jacobs en Gerhard Blankestijn, die met hun uitgebreid ingepakte Defender op de 8e plaats eindigden.
50330 Land Rover Defender, laatste editie
Na 68 jaar neemt een legende afscheid. De Defender Last Edition Adventure, isgelimiteerd tot 600 stuks.. Zoals de naam al doet vermoeden, is de Adventure Edition ontworpen voor avontuur en is verkrijgbaar als One Ten (110-inch wielbasis) en Ninety (90). Het tijdperk van de Britse off-roader loopt ten einde. De populaire Defender blijft echter als model nog steeds leverbaar en is daarom altijd jong en aantrekkelijk.
51938 Land Rover Discovery, Camel Trophy 92 Team Zwitserland
Avontuur in de jungle! Typisch beige-bruin deelnemersvoertuig van de Camel Trophy 1992 in Brazilië en Guyana met een behoorlijke daklading. Op het ondoordringbare en onbegaanbare terrein
heb je betrouwbare terreinwagens nodig – perfect voor de robuuste Land Rover. Voor Zwitserland reisde het team in een Land Rover Discovery met chauffeurs Alwin Arnold en Urs Bruggisser en een Land Rover Defender als volgwagen. De twee Zwitsers kwamen als winnaars uit dit avontuur tevoorschijn.
53213 Trabant P601 stationwagen met boottrailer
Is de Trabbi stationwagon op vakantie richting het Balatonmeer? De kleine boot kan overal op meren of rivieren gebruikt worden voor een leuke tocht of misschien gewoon voor een
korte trip. Hoe dan ook, het belangrijkste is om tussen de vier muren uit te komen.
53322 IFA HL 80, Brouwerij Landskron
Altijd een echte traktatie! Dit was ooit de reclameslogan van de Landskron Brouwerij, die vroeger ook de slogan gebruikte “de meest oostelijke brouwerij van Duitsland”. De brouwerij werd in 1869 opgericht in Görlitz, Saksen. Brau-Manufaktur Dr Lohbeck GmbH & Co. KG had 70 mensen in dienst en is vandaag de dag een van de oudste industriële monumenten die nog steeds in productie zijn in Duitsland. Het bijzondere eraan is dat het bier 40 dagen rijpt in 12 meter diepe kelders – de zogenaamde gistkamers, langer dan gebruikelijk is voor bieren. Vandaag de dag staan de gistingsruimten van de brouwerij ook op de monumentenlijst. Zoals zoveel bedrijven werd de brouwerij in 1972 in de DDR genationaliseerd. In 1992 kon de voormalige eigenaar, de familie Scheller, het bedrijf weer overnemen. De miniatuur trailer met de kleine lettertjes herinnert aan vroegere tijden en is een historische getuige van het verleden.
53326 IFA HL 80 met watertanks
De watertanks werden echter niet alleen gebruikt om water te vervoeren, zoals tegenwoordig vandaag de dag het geval is. In de tijd van de DDR werden ze ook gebruikt op melkveebedrijven en werd er zelfs bier in vervoerd
53356 IFA HL 80 met dekzeil, ORWO-folie
Behoorlijk kleurrijk! De aanduiding “Orwo” (Original Wolfen) was de merknaam van Filmfabrik Wolfen, een leverancier van kleurenfilms en magneetbanden in de DDR. Het handelsmerk werd in de jaren 60 om geschillen over het tot dan toe gebruikte merk “Agfa” te vermijden en om export naar westerse landen mogelijk te maken. De blauwe trailer met het kleurrijk bedrukte dekzeil laat nog eenmaal de hoogtijdagen van het bedrijf zien.
53720 Nissan Navara, goud metallic met aluminium bak
Deze chique Nissan presenteert zich in de mooiste goudmetallic lak. Je kunt er dan ook vanuit gaan dat de glanzend zilveren aluminium box op de laadvloer alleen de
de mooiste en meest waardevolle items bevat. Champagne op ijs of antiek Chinees antiek van jade of zelfs ivoor, wie weet…
54056 Mercedes-Benz Sprinter korte wielbasis/hoog dak, brandweer Wuppertal
Felrode noodambulance met opvallende felgele applicaties en witte bumpers van de reddingsdienst van de Noordrijn-Westfaalse brandweer in Wuppertal.
210 009333 E-kar Balkankar met grindbak, geel € 19,99
Gele Balkancar met kiepplatform en grindlading.
Famulus trekker
De populaire Famulus-trekker werd gebouwd bij het VEB Traktorenwerk Nordhausen in de jaren 1956-1967. De luchtgekoelde 2-cilinder diesel met de aanduiding RS 14/30 of RS 14/40 heeft een motorvermogen van 30 – 40 pk. De robuuste tractor werd overal in de landbouw en op boerderijen in de DDR gebruikt. Tot op de dag van vandaag is er nog af en toe een Famulus-trekker met een geldige TÜV-keuring te vinden.
210 110112 Famulus trekker met aanhanger en grindlast, groen