Busch kondigt de volgende modellen aan als in februari direct verkrijgbaar (foto’s en persbericht tekst: Busch)
Amerikaanse motorfietsen
Zeer filigrane motorfiets met flinterdunne spaakwielen en veel verchroomde details. De tank en het
spatbord van de machine zijn in metallic kleuren gespoten.
40152 US Motorfiets, Blauw
40153 US Motorfiets, Rood
42867 Giertank HTS 100, blauw
De topzware tandem as giertank HTS 100.27 werd voornamelijk gebruikt voor het transporteren en distribueren van mest op akkers. Deze aanhanger is een ideale aanvulling op alle Fortschritt ZT-tractoren.
44302Mercedes-Benz 507, Fraport Frankfurt brandweer
Rode ambulance voor noodgevallen (NAW) van de luchthavenbrandweer in Frankfurt, Hessen, een ontwerp van eind jaren 1980 of begin jaren 1990 met middenblauwe/donkerblauwe buikband.
48497 Piaggio Ape 50, THW
Hulpverleningsvoertuig van de stad Alzey in Rijnland-Palts. Het voertuig wordt daar voornamelijk gebruikt voor reclamedoeleinden en kleinere boodschappen.
48502 Mercedes-Benz M-Klasse, THW Oberhausen
Effen wit hulpverleningsvoertuig van de Technische Hulpdienst (THW) in Oberhausen, Noordrijn-Westfalen.
Messerschmitt KR 200 cabine scooter
Controleer voordat u de motorkap opent of er voldoende ruimte is aan de rechterkant van de auto.
Til de motorkap langzaam op en kantel hem naar rechts totdat de leren riem strak staat.
Ga nu als volgt zitten: Draai de stoel omhoog, draai het stuur iets naar rechts, plaats je rechtervoet in het midden van de auto, neem plaats, zet je linkervoet erin, plaats beide voeten naar voren. Steun nu met beide handen op de schuine oren van het zijframe en laat de stoel naar voren draaien.
(bron: Messerschmitt gebruiksaanwijzing).
Het zou vandaag de dag waarschijnlijk ondenkbaar zijn om een handleiding te hebben om goed in te stappen, hoewel als je erover nadenkt, in Amerika heeft instructies nodig om een fles champagne te openen…
De Duitse werktuigbouwkundig ingenieur en ontwerper Fritz Fend ontwikkelde aanvankelijk een scooter genaamd de Fend Flitzer, die werd geproduceerd in Rosenheim. Vanaf 1953 werd de serieproductie uitgevoerd in samenwerking met vliegtuigontwerper Willy Messerschmitt in zijn fabriek in Regensburg, zodat de verder ontwikkelde Messerschmitt Kabinenroller 175, kortweg KR 175, in maart 1953 kon worden gepresenteerd. Dit compleet nieuwe concept veroorzaakte een sensatie in de klasse van de microauto’s: drie kleine wielen, een motorstuur, twee stoelen achter elkaar en een plexiglazen cockpit.
Aanvankelijk was er geen achteruitversnelling. Pas toen het opvolgermodel KR 200 in 1955 op de markt kwam, was het mogelijk om achteruit te rijden door simpelweg de draairichting van de motor om te keren. Met een totaal gewicht van 210 kg en een motorvermogen van 10,2 pk werd een topsnelheid van 90 km/u bereikt. Samen met de BMW Isetta en de Goggomobil was de Messerschmitt KR 200 een van de meest succesvolle kleine auto’s van de jaren 1950. In 1955, het beste boekjaar, werden 1.909 KR200’s geproduceerd en verkocht.
48814 Messerschmitt KR 200 cabine scooter, groen
48816 Messerschmitt KR 200 cabine scooter met gekleurde spatborden, grijs
48820 Messerschmitt KR 200 cabinescooter, Werra Post, geel
Waarheid of leugen??? Als er niets gebeurt in een saai stadje, dan vult niets de kranten, die op hun beurt niet meer worden gekocht. De provinciale journalist Willi Busch, erfgenaam van de plaatselijke krant, wil zijn krant “Werra-Post” redden en dus verzint hij verhalen en onderneemt hij zelf actie. Hij sloopt telefooncellen, verklaart een klein meisje tot ziener die met schapen kan praten en schrikt er niet voor terug om een dode man voor zijn verleden te laten opdraaien. Maar plotseling worden zijn
denkbeeldige lijken echt…
De komedie “Willi-Busch-Report” van Nikolaus Schilling uit 1979 is een subtiele grap over een Duits-Duitse Don Quichot. De cabinescooter neemt dit verhaal weer op met zijn “Werra Post” opdruk – misschien een fan of is het verhaal echt waar?
51106 Mercedes-Benz Vito, Flaschenpost
Brandblusser! Wat een afknapper, de kratten met frisdrank in de kelder zijn leeg en nu moet ik naar buiten om wat te halen – daar heb ik geen zin in. Gelukkig is er Flaschenpost, een telefoontje is genoeg en de dozen worden binnen twee uur bij je thuis bezorgd. Het bedrijf werd in augustus 2012 in Münster opgericht door ondernemer Dieter Büchl, maar leidde al snel tot een overbelasting van de logistieke processen en moest daarom eind januari 2015 worden stopgezet. Begin 2016 werd het concept echter hervat en werden er verdere vestigingen opgezet in Keulen en Mannheim. Het snelgroeiende bedrijf evolueerde naar een naamloze vennootschap en kort daarna naar de huidige Flaschenpost SE. Naast dranken is er nu ook eten aan boord.
51177 Mercedes-Benz Vito, DHL
DHL Worldwide Express werd in 1969 opgericht door Adrian Dalsey, Larry Hillblom en Robert Lynn.
De bedrijfsnaam is samengesteld uit de eerste letters van de achternamen van de oprichters. De drie oprichters bezorgden persoonlijk vrachtdocumenten per vliegtuig van San Francisco naar Honolulu.Dit betekende dat de inklaring van de corresponderende scheepsladingen kon beginnen voordat de schepen daadwerkelijk aankwamen. Het succes van deze expresdienst was gebaseerd op het verzenden van begeleidende documenten voordat de goederen daadwerkelijk werden vervoerd. DHL werd in 2002 overgenomen door Deutsche Post AG. Nadat Deutsche Post in 1999 al de meerderheid van de aandelen in het expeditieconcern Danzas in handen had, werden de drie merken DHL, Deutsche Post en Danzas in het kader van een rebranding (“3D-integratie”) samengevoegd tot één wereldwijd DHL-merk. De modellen zijn daarom ontworpen in het huidige design van het goederenvervoersbedrijf. Sommige bestelwagens worden nu ook als elektrische voertuigen gebruikt om de “klimaatneutrale” belofte waar te maken.
51178 Mercedes-Benz Vito, Weense stadsbrandweer
Is er brand in het Prater of is er zelfs brand in de Weense Hofburg? Gelukkig niet, dit is het stadhuisvoertuig (RHF) van de Weense brandweer en ook daar is alles in orde.
51355 Belarus MTS-52 met sneeuwschuiver
Minsk Tractor Works (Minski Traktorny Sawod) werd opgericht op 29 mei 1946 en produceert landbouw- en bosbouwvoertuigen in Wit-Rusland. Met een aandeel van 8-10% van de wereldmarkt is het bedrijf geleidelijk uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste fabrikanten van landbouwmachines en heeft het sinds 2005 bijna 20.000 mensen in dienst.
Het hoofdproduct Belarus is geëxporteerd naar meer dan 60 landen en is een bestseller. Sinds de oprichting van het bedrijf zijn er meer dan drie miljoen tractoren geproduceerd, meer dan
Hiervan werden er 70.000 geëxporteerd naar de DDR. Geen wonder dat de tractor in bijna elk gebied van de DDR te vinden was. De zeer robuuste multifunctionele landbouwtractor MTS 50 werd vanaf 1961 geproduceerd in Minski Traktorny Sawod. De 55 pk sterke tractor haalde een topsnelheid van 23 km/u en werd voornamelijk geïmporteerd uit de DDR. Drie jaar na de start van de serieproductie van de MTS 50 volgde de vierwielaangedreven versie MTS 52. Al in 1970 werd een revisie uitgevoerd, die vooral gericht was op het verhogen van het motorvermogen naar 60 pk (44 kW). Er werd ook een geluiddemper gemonteerd en de voorkant van de tractor werd opnieuw ontworpen.
In de 24 jaar dat beide modellen werden gebouwd, werden er ongeveer 1,25 miljoen geproduceerd, een gemiddelde van ca.52.300 eenheden per jaar. Geen wonder dat een trekker van dit robuuste type vandaag de dag nog steeds in de velden of op boerderijen te vinden is. Zelfs in de winter wordt deze betrouwbare helper
52110 UAZ 469, THW Cottbus
Blauw reddingsvoertuig van de technische hulpdienst van Cottbus (Brandenburg) met blauwe zwaailichten.
52223 Mercedes-Benz VF 123 Miesen, Fraport Frankfurt brandweer
Fraport heeft alles onder controle! De brandweerrode ambulance met de opvallende licht- en donkerblauwe buikband in de stijl van de jaren 80 was in dienst van Frankfurt Airport.
52437 Ford Transit Custom bus met vlak dak, Flaschenpost
Eindelijk verfrissingen!!! De bestelde drankjes worden binnen 120 minuten bezorgd, zo staat in grote letters op de voertuigen van deze Duitse bezorgservice voor drank en andere levensmiddelen uit Münster. Het bedrijf werd in augustus 2012 opgericht door Dieter Büchl in Münster en sloeg in als een bom. Het was echter zo succesvol dat het eind januari 2015 na de testfase moest worden stopgezet vanwege de onverwacht grote vraag.
Dankzij een nauwkeurigere planning en de omvorming tot een naamloze vennootschap werden de activiteiten echter al snel hervat en verder uitgebreid. Sinds eind 2020 is het assortiment zelfs uitgebreid met levensmiddelen.
BRANDWEERKORPSEN VAN FABRIEKEN/COMPAGNIEËN
52517 Ford Transit Custom, Aurubis fabrieksbrandweer, verzamelaarserie nr. 7
Rood hulpverleningsvoertuig met felgele buikband van de Aurubis fabrieksbrandweer. Het bedrijf werd in 1949 opgericht door Ulrich Scharrer en produceerde hoogzuiver soldeer voor het coaten van elektronische componenten die wisselstroom omzetten in gelijkstroom. NA nam in augustus 2008 het Belgische bedrijf Cumerio over en besloot het jaar daarop tijdens een Algemene Vergadering de naam NA te veranderen in Aurubis (samengesteld uit de Latijnse woorden “aurum” voor goud en “rubum” voor rood – voor “rood goud”). Vandaag produceert Aurubis ongeveer 1,2 miljoen ton kathodes per jaar met een kopergehalte van 99,99%. Deze worden geproduceerd in de vestigingen in Hamburg en Lünen in Duitsland, Olen in België en Pirdop in Bulgarije.
Dit maakt Aurubis een van de grootste koperrecyclers ter wereld.
52842 Ford Ranger / Hardtop, Rail Adventure
Avonturen op het spoor. Grijs voertuig van de Rail Adventure spoorwegmaatschappij. De taken van het bedrijf omvatten: Transport, proefritten, transfers, ongevallenbeheer en gebruik.
52843 Ford Ranger / Hardtop, wijnrood met aluminium kist
Ik vraag me af wat er in de enorme aluminium krat van de wijnrode Ranger zit? Kreeft, oesters op ijs, champagne of gewoon gereedschap of machineonderdelen? Laat je fantasie de vrije loop, wat er in de kist zit is aan jou…
Ford Kuga
De Ford Kuga is het eerste Europese model van Ford in het populaire SUV-segment (Sports Utility Vehicle). In 2008 presenteerde Ford de Kuga in Genève als een compacte SUV, een opvolger van de Ford Maverick. In 2011 presenteerden de Amerikanen de tweede productgeneratie, die in Noord-Amerika op de markt wordt gebracht onder de naam Escape. De marktintroductie in Europa vond pas plaats in maart 2013. Eind 2016 gaf Ford de Kuga een facelift, waarbij de voor- en achterkant werden herzien en tal van assistentiesystemen werden geïntroduceerd. Deze versie was vanaf eind 2016 te bestellen en kwam begin 2017 op de markt. Voor het eerst was de Ford Kuga ook verkrijgbaar in de luxueuze Vignale-uitvoering en de sportieve ST-uitvoering. De Europese Kuga, die gebaseerd is op hetzelfde platform als de Ford Focus uit 2011, wordt gebouwd in de Ford-fabriek in Spanje bij Valencia. Hij kreeg alle 5 sterren in de Euro NCAP crashtest. Het Busch-model toont de Ford Kuga ’17 – facelift van de tweede modelgeneratie van 2016 tot 2019.
53501 Ford Kuga, zwart
53502 Ford Kuga met panorama dak, rood
Nissan Navara, N-Guard
Met de N-Guard versie is Nissan nog een stap verder gegaan en heeft het nog een topmodel gecreëerd.
De verplichte dubbele cabine is er nog steeds en biedt plaats aan vijf personen, al is het op lange ritten aanzienlijk comfortabeler voor vier personen. Het interieur is ook zichtbaar verfijnd en ook onder de motorkap is veel gedaan, wat natuurlijk nauwelijks opvalt in een miniatuur. Alle uiterlijke kenmerken van deze versie zijn dan ook perfect gerealiseerd, zoals de verschillende zwarte applicaties. De grille, de omlijsting van de mistlampen en de deurgrepen zijn ravenzwart. Bijzonder opvallend is de zijversiering, ook in diepzwart, die bedoeld is om bandensporen weer te geven. Het hele ontwerp is bedoeld om de offroadoriëntatie duidelijk te benadrukken.
53710 Nissan Navara, N-Guard, blauw
53711 Nissan Navara, N-Guard, grijs
53712 Nissan Navara, N-Guard, wit
53804 Progress T 088 aanhanger met bietenlading, vuil
De Progress T 088 aanhanger, volgeladen met bieten, is klaar om aangekoppeld te worden in het veld, en een Progress ZT tractor is waarschijnlijk al onderweg om de aanhanger te trekken. De goed geladen aanhanger is zorgvuldig ontworpen in een realistisch vuil uiterlijk, alsof hij echt van een modderig veld komt.
53805 Progress T 088 aanhanger in gebruik, vies
Oh ja, deze aanhanger heeft al heel wat ritjes achter de rug. Hij staat helemaal smerig op het erf en je kunt zien dat hij al verschillende keren over modderig boerenland heeft gereden. Ik vraag me af of iemand hem heeft schoongespoten? Uitvoerig ontworpen T 088 met realistische vervuiling.
53902 IFA P3, “Goldene Ähre”
All-terrain hulpverleningsvoertuig van de coöperatie “Goldene Ähre”
53903 IFA P3, brandweer Vogelsgrün
Rood terreinvoertuig van de brandweer in Vogelsgrün in de regio Vogtland in Saksen. Het model heeft een superfijne wapenschildafdruk op beide zijden van het model. Zelfs de filigraanbijl op de voorkant van het voertuig is realistisch gemodelleerd.
54005 Mercedes-Benz Sprinter korte wielbasis/hoog dak, DRK Main-Kinzig-Kreis
Wit hulpverleningsvoertuig met felrood geblokte applicaties van het Duitse Rode Kruis in het district Main-Kinzig.
54150 Fendt F 15 Dieselross FORMNEUHEIT
Hoog te paard! Al in 1930 bouwden de
broers Hermann en Xaver Fendt de eerste 6 pk Dieselross-tractor onder leiding van hun vader Johann Georg Fendt in Kempten, Beieren. Hun bedrijf werd in 1937 ingeschreven in het handelsregister. Omdat het bedrijf veel waarde hechtte aan kwaliteit, liet het verkoopsucces niet lang op zich wachten.
In 1949 verscheen het F15-model, dat was uitgerust met een watergekoelde ééncilinder dieselmotor van MWM. De tractor had ook een ZF versnellingsbak met vier versnellingen vooruit en één achteruit. Slechts een jaar later werd de herziene F15G versie op de markt gebracht. Nieuw was de door Fendt zelf ontwikkelde transmissie, die op verzoek ook kon worden uitgerust met een versnellingsbak met 8 vooruitversnellingen en 2 achteruitversnellingen in plaats van de eerdere versnellingsbak met 4 vooruitversnellingen en 1 achteruitversnelling. Bovendien werd de vooras versterkt en werden de wielnaven van de voorwielen ingekapseld om ze stofdicht te maken.
De ronde motorkapvorm die met de introductie van de F15 werd ingevoerd, bleef behouden tot het einde van de productie van de diesels in 1958. Tijdens de productieperiode van 1949 tot 1957 werden 15.071 dieselpaarden verkocht. In 1997 werd het familiebedrijf overgenomen door de Amerikaanse AGCO Group, die zijn naam in 2009 veranderde in AGCO GmbH. Het merk Fendt bleef echter behouden en is als premiummerk de drijvende kracht achter het bedrijf. Kort na de overname werd het productassortiment uitgebreid met veldhakselaars, maaidorsers, schudders, maaiers, harken en balenpersen.
De 1:87 miniatuur weerspiegelt het modeljaar 1951 en maakt indruk met zijn filigraan ontwerp. Het grote, zwaar gegroefde radiatorrooster met de “Fendt” Dieslross belettering en de superfijne gele sierstrip is opvallend.
ESPEWE automodellen 1 : 87
95190 IFA W50L Sp (Speditionspritsche),Auto Trans Berlin Versorgungstransporte
Het basistype van een groot aantal bedrijfsvoertuigen in de 5-tons laadvermogenklasse uit Ludwigsfelde was de W50L platformtruck. Gebouwd sinds 1965 en voortdurend verder ontwikkeld,
heeft het 2-assige voertuig met voorwielaandrijving zijn waarde bewezen bij klanten in binnen- en buitenland. Het W50L Sp diepladertransportvoertuig voldeed aan de vraag van klanten naar een
bedrijfsvoertuig met een vergrote laadruimte voor het vervoer van pallets en volumineuze goederen. In vergelijking met de W50L dieplader heeft het transportvoertuig een langere dieplader met een verhoogde voorwand en gedeelde neerklapbare zijkanten. Bij Auto Trans Berlin werd de drankenservice uitgevoerd door de afdeling bevoorradingstransport. De gekleurde strepen op de
dieplader gaven aan welke dranken werden vervoerd. De rode streep gaf biertransporten aan – het model paste dus bij het motto van de brouwerij van dit jaar. Witte strepen gaven melktransporten aan en groene strepen waren aangebracht op transporters voor niet-alcoholische dranken.
95191 IFA W50L MK (meubelkoffer), BESPED
De W50 werd ontworpen in meer dan 70 basisvarianten met verschillende opbouwvarianten. De W50L
MK meubelwagen werd gebruikt voor langeafstandsritten en voor het vervoer van meubilair en omvangrijke goederen. Voertuigen met verlengde cabine werden gebruikt op ritten waar extra
begeleidend personeel nodig was, bijvoorbeeld voor meubeltransport. Naast de W50L MK bestond een typische vrachtwagen voor meubeltransport uit de bijpassende meubelaanhanger uit de HL70/80-serie. Berliner Spedition und Ferntransport GmbH (BE SPED) is de opvolger van de divisie SFT (Spedition und Ferntransporte) van Kombinat Auto Trans Berlin. Hoewel er al snel Mercedes Benz voertuigen werden aangeschaft, werden de W50’s die voor de hereniging werden gebruikt voor meubeltransport nog enige tijd gebruikt. Nieuwe stickers met de huidige bedrijfsnaam waren vaak te zien naast de oude AutoTrans belettering.
95192 IFA W50L Sp (Speditionspritsche) GKV Potsdam met aanhangwagen HL 80
Het basistype van een groot aantal bedrijfsvoertuigen in de 5 ton laadvermogenklasse uit Ludwigsfelde was de platformwagen W50L. Gebouwd sinds 1965 en voortdurend verder ontwikkeld, heeft het 2-assige voertuig met voorwielaandrijving zijn waarde bewezen bij klanten in binnen- en buitenland.
95281 IFA W50 LA MK5/6Auto Trans Berlin Bautransporte €33,99
De W50 werd ontworpen in meer dan 70 basisvarianten met verschillende opbouwvarianten. Naast de dieplader was de kipperversie het meest verspreid en in de grootste aantallen geproduceerd vanuit Ludwigsfelde. Oorspronkelijk gebouwd in de fabriek voor speciale voertuigen in Berlijn
De voor de dumper ontwikkelde carrosserie werd gepresenteerd op de beurs van Leipzig in 1969. De voertuigen werden uiteindelijk in Dessau geproduceerd door het rationalisatiebedrijf van de openbare nutsbedrijven. De brede lagedrukbanden verhoogden de mobiliteit in het terrein aanzienlijk. De W50 was zowel geschikt voor nieuwbouwgebieden, waar tijdens de bouwfase nauwelijks verharde wegen waren, als voor moeilijk begaanbaar terrein. Binnen de combinatie Auto Trans Berlin werd het transport van bouwmaterialen en puin georganiseerd door de Berlijnse afdeling voor bouwtransport (BTB). De W50 kiepwagen kon daar worden ingezet. Met de W50L Sp dieplader werd voldaan aan de wensen van de klant voor een bedrijfsvoertuig met een vergrote laadruimte voor het vervoer van pallets en volumineuze goederen. In vergelijking met de dieplader W50L heeft de expeditiewagen een langere dieplader met een verhoogde voorwand en gedeelde neerklapbare zijwanden. Het model is versierd met het logo van Güterkraftverkehr Potsdam en is ideaal om samen met de bijpassende HL80 als platformwagen te gebruiken.
MEHLHOSE Automodelle 1:87
210 009333 E-cart Balkancar met grindbelading
Famulus trekker
De populaire Famulus tractor werd gebouwd bij VEB Traktorenwerk Nordhausen tussen 1956 en 1967.
De luchtgekoelde 2-cilinder diesel met de aanduiding RS 14/30 of RS 14/40 heeft een motorvermogen van 30 – 40 pk. De robuuste tractor werd overal gebruikt in de landbouw en op boerderijen in de DDR. Zelfs vandaag de dag is er nog af en toe een Famulus-trekker met een geldig TÜV-rijbewijs op het land te vinden.
210 110112 Famulus trekker met aanhanger en grindlading, groen
210 110125 Famulus trekker met “Bau-Union” aanhanger, grijs
Bromsnor zegt:
Even een correctie + aanvulling op de tekst over de MESSERSCHMITT KR 200.
Ondergetekende heeft er n.l. zelf één gehad als hobby.
De bedoelde motorkap in het artikel moet echter de plexi glazen kap zijn. Ik heb het al eens gehad als ik hem parkeerde in mijn garage, waar nog enkele klassiekers stonden, strak langs de muur en dat ik het dak niet meer kon openen. Dus de motor weer starten en hem er uit rijden. Voor uit rijden was de contact sleutel gewoon insteken en starten. Achter uit rijden is de motor stopzetten, contact sleutel nu dieper indrukken, er gaat dan een geel lampje branden op het dashboard, en zijn er nu weer verschillende (!) versnellingen mogelijk achteruit (zie ook de achter uit races op Zandvoort). Bij veelvuldig voor- en achter uit rijden, is het beter / sneller de auto zelf maar heen en weer te duwen. De motorkap nu kan alleen open als het dak omgeklapt is, de motorkap vult dan een gedeelte van het interieur. Bij het tanken, de tank zit ook bij de motor, moest het niet regenen want dat werd zowel de chauffeur als de passagier nat! Bij het instappen was alleen de chauffeursstoel omhoog klapbaar, dus niet draaibaar, als de chauffeur zat kon hij zich, vasthoudende aan de carrosserie rand, voorzichtig naar voren / beneden laten zakken. Deed hij dit te vlug dan klapte je naar beneden hard op de vloer!
Het verhaal gaat dat de nieuwe eigenaar uit Geleen, van of een BMW Isetta of een HEINKEL zijn auto berg af (!) parkeerde in zijn garage helemaal voor in bij de achterwand. Toen hij de enigste (voor) deur wilde openen kon hij er niet uit, de deur zat klem tegen de achterwand. Ook één van deze driewielers had toen nog geen achter uit. Luid claxonnerend probeerde hij toen de aandacht te trekken van zijn huis genoten, zodat zij de auto achter uit konden trekken!