Brekina Collection juli/augustus 2016, één NL-model

Voor juli en augustus kondigt Brekina alleen een paar nieuwe modellen aan, die ontstaan zijn door eigen modellen te combineren met opleggers van Herpa en Artitec; daarbij één NL-model:

Brekina Collection juli-augustus 2016

“Internationale Bahnfahrzeuge”

  • 14741v               Renault R4 Fourgonette “SNCF” (F)
  • 20180v               Opel Rekord PII CarAVan “NSB” (N)
  • 42256v               Magirus Mercur met laadkistenoplegger “NS” (NL)

Z-Brekina juli 01

  • 48020v               MB LPS 338 met laadkistenoplegger “SNCB” (B)
  • 85427v               Berliet TLR8 met laadkistenoplegger “SNCF” (F)

Z-Brekina juli 02

“International für Brief, Paket und Telefon unterwegs”

  • 14736v               Renault R4 Fourgonette “Post” (IRL)
  • 14737v               Renault R4 Fourgonette “Telefonica” (ES)

Z-Brekina juli 03

“Kohle, Gas, Benzin und Heizöl”

  • 14195v               Citroën 2CV AZU “Huiles Berliet”
  • 14739v               Renault R4 Fourgonette “BP Solexine”
  • 34338v               Dodge A100 Pick-Up “Shell”
  • 34339v               Dodge A100 Pick-Up “Caltex”
  • 34340v               Dodge A100 Pick-Up “Beeline”

Z-Brekina juli 04

  • 48008v               MB LP 328 inzettankwagen “ARAL”
  • 48009v               MB LP 328 inzettankwagen “Shell”
  • 81045n               MB LPS 1620 met moderne tankoplegger “Shell”
  • 81046n               MB LPS 1620 met 2 20ft tankcontainers “BP Gas”

Z-Brekina juli 05

  • 81106v               MB LS 1620 ‘Kohlenkuli’ “Raab Karcher”
  • 85413v               Berliet TLR8 met tankoplegger “Esso” (twee varianten)

Z-Brekina juli 06

“Aus dem Westen”

  • 48019v               MB LP 328 combinatie “Kaiserbrunnen”
  • 48562v               MB LP 608 bakwagen met kabelrollen “HOAG”
  • 48568v               MB LP 608 gesloten bakwagen “Herta”

Z-Brekina juli 07

  • 49027v               Ford FK 3500 huifbakwagen “Westfalen Gas”
  • 49028v               Ford FK 3500 huifbakwagen “Haco”
  • 49029v               Ford FK 3500 huifbakwagen “BFW Köln”

Z-Brekina juli 08

  • 79215v               Büssing LS 11 met 40ft koelcontainer “Haco”
  • 79216n               Büssing LS 11 met 20ft tankcontainer “Westfalen Gas”
  • 86210v             FAUN L8L combinatie “Aurora Mehl”

Z-Brekina juli 09

“Aus dem Norden”

  • 32828v               VW T1b duka “Hamburger Hafenbahn”
  • 36840v               MB L 406 D “Botterbloom Eiskrem”
  • 50753v               MB O 305 bus “HHA / Gelbe Seiten”

Z-Brekina juli 10

  • 78370v               MAN 10.212 F gesloten bakwagen “Göbber Konfitüre”
  • 81043n               MB LPS 1620 met ronde tankoplegger “Hoyer”
  • 81044n               MB LPS 1620 met 20ft tankcontainer “Hoyer”

Z-Brekina juli 11

Geen nieuwtje, wel weer in de folder opgenomen:

Z-Brekina xtra

Info: BREKINA

0 gedachten over “Brekina Collection juli/augustus 2016, één NL-model

  • Iemand bij Brekina is wel erg aan het goochelen geweest. Meer variatie is zeker gewenst na de 500e (of meer) standaard oplegger maar verschillende combinaties slaan werkelijk nergens op. NS heeft nooit Magirus trekkers gebruikt voor het laadkistenvervoer, dat trouwens door Van Gend & Loos werd verzorgd. Ook een Büssing LS 11 met een drieassige containeroplegger is onrealistisch, ze schelen zo vermoed ik zo’n 30-40 jaar jaar in leeftijd. Ik dacht dat de periode van fantasiemodellen voorbij was, maar niet dus…

  • Ik ben het met je eens Rene, onzin modellen die amper verkocht gaan worden en na 1 of 2 jaar opnieuw weer worden aangeboden, net als de Shell 2600 met de vaatjes. Jammer geïnvesteerd in verkeerde modellen…

  • Tja… en dat terwijl Brekina al langere tijd de Volvo N88 in het programma heeft. Daar hebben veel Nederlandse transportbedrijven mee gereden, dus je zou toch denken dat zoiets mogelijkheden biedt. Ook bij de Renault 4 bestel kloppen de opschriften lang niet altijd – de oude uitvoering is namelijk maar tot 1967 gemaakt en daar passen dus geen moderne bedrijfslogo’s of -kleuren bij. Het lijkt idd alsof Brekina zomeropruiming houdt door oude voorraad te combineren met bijgekochte (verkeerde) trailers.

  • Ze hadden beter met opleggers uit de beginperiode van Kibri door kunnen gaan. Die passen beter in het tijdsbeeld. Denk aan de 3 assige tankoplegger en de 2 en 3 assige Wackenhut huifopleggers. De hier getoonde 3 assige containeroplegger kwam pas in de jaren ’80 in zwang. Ook de door Brekina toegepaste wielen storen enorm.
    Alleen de 2 assige Herpa oplegger past nog een beetje in het tijdsbeeld, maar dan niet met zo’n moderne koelcontainer.
    Als dit zo door gaat, kan het wel eens slecht aflopen met Brekina.

  • Ik vraag mij overigens af waar de matrijzen voor de opleggers van Roskopf gebleven zijn. Ooit heeft Brekina Roskopf opleggers voor haar modellen gebruikt
    Ik kan mij een M.A.N 10-212 herinneren met daarachter een Shell tankoplegger, een wijntankoplegger en ook een kipoplegger.
    De opleggers van Roskopf hadden voorbeelden uit de jaren ’60 – ’70 dus pasten goed bij de Brekina trekkers.
    De matrijzen zullen wel in bezit van Wiking zijn die er niets mee doet en de hoofdprijs zal vragen voor gebruik daarvan….
    Jammer.

  • Als Brekina nou eens gaat investeren in nieuwe eigen opleggers naar bestaand voorbeeld die universeel gebruikt kunnen worden dan zijn ze al een stuk beter op weg dan alsmaar doorborduren op slecht op elkaar ingestelde modellen te leveren die slecht worden ontvangen en slecht verkopen.
    In September komt de mooie LB76 en dat is dan weer heel positief.

  • Een berichtje richting Brekina kan nooit kwaad… Je voelt je als verzamelaar of modelspoorder toch niet erg serieus genomen door dit soort rommel op de markt te brengen, die ook nog eens niet bepaald goedkoop is.
    Bovendien vind ik het een merk als Brekina onwaardig. Breng dan gewoon niets uit en kom in september met de Scania LB76, een model dat wèl de goede naam van het bedrijf eer aandoet.
    Overigens kan bijvoorbeeld de schommelasoplegger van Artitec gecombineerd worden met de Volvo N88 trekker. Deze zou voor de verandering nu eens overeenkomen met de werkelijkheid. Zie:
    http://www.eenvoudigg.com/volvo88/groot/1957/1957-07-13-2.jpg

  • De standaard opleggers van Brekina zijn universeel passend voor vooral Duitse modellen uit de periode jaren 50 tot midden jaren 60. Op zich is daar niet zo veel mis mee. Voor niet-Duitse modellen zou een andere huifoplegger welkom zijn. Dat weten ze ook wel maar kennelijk schrikt de investering ze af. Een paar van de nu aangekondigde combinaties doen bijna pijn aan je ogen (hoe lang moet HACO wel niet met die Büssings gereden hebben?)
    Overigens: de schommelas oplegger van Artitec past niet achter een Brekina trekker (omgekeerd past het ook niet) en voor een paar modellen een heel chassis aanpassen is ook een stap te ver.
    Ze kennen genoeg voorbeelden voor NL-modellen, met Scania’s met de Volvo etc., maar kennelijk hebben ze er momenteel niet zo veel vertrouwen in dat er ook genoeg verkocht worden.

  • Tja, toch, als je een afweging moet maken tussen een nieuw model en een grote voorraad onverkoopbare modellen aanleggen… Het gaat om het omslagpunt.

  • Iedereen hier weet dat H0 een krimpende hobby is. Het is dan ook mijn vrees dat er steeds minder nieuwe modellen uit zullen komen of dat we in toenemende mate met bovenstaande “meuk” worden geconfronteerd. In 1:43 of 1:50 zal een modelautofabrikant zich wel tweemaal bedenken om dergelijke modellen uit te brengen, maar daar liggen de winstmarges vanwege de veel grotere markt dan ook duidelijk gunstiger.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.