Voor juli en augustus kondigt Brekina alleen een paar nieuwe modellen aan, die ontstaan zijn door eigen modellen te combineren met opleggers van Herpa en Artitec; daarbij één NL-model:
Brekina Collection juli-augustus 2016
“Internationale Bahnfahrzeuge”
- 14741v Renault R4 Fourgonette “SNCF” (F)
- 20180v Opel Rekord PII CarAVan “NSB” (N)
- 42256v Magirus Mercur met laadkistenoplegger “NS” (NL)
- 48020v MB LPS 338 met laadkistenoplegger “SNCB” (B)
- 85427v Berliet TLR8 met laadkistenoplegger “SNCF” (F)
“International für Brief, Paket und Telefon unterwegs”
- 14736v Renault R4 Fourgonette “Post” (IRL)
- 14737v Renault R4 Fourgonette “Telefonica” (ES)
“Kohle, Gas, Benzin und Heizöl”
- 14195v Citroën 2CV AZU “Huiles Berliet”
- 14739v Renault R4 Fourgonette “BP Solexine”
- 34338v Dodge A100 Pick-Up “Shell”
- 34339v Dodge A100 Pick-Up “Caltex”
- 34340v Dodge A100 Pick-Up “Beeline”
- 48008v MB LP 328 inzettankwagen “ARAL”
- 48009v MB LP 328 inzettankwagen “Shell”
- 81045n MB LPS 1620 met moderne tankoplegger “Shell”
- 81046n MB LPS 1620 met 2 20ft tankcontainers “BP Gas”
- 81106v MB LS 1620 ‘Kohlenkuli’ “Raab Karcher”
- 85413v Berliet TLR8 met tankoplegger “Esso” (twee varianten)
“Aus dem Westen”
- 48019v MB LP 328 combinatie “Kaiserbrunnen”
- 48562v MB LP 608 bakwagen met kabelrollen “HOAG”
- 48568v MB LP 608 gesloten bakwagen “Herta”
- 49027v Ford FK 3500 huifbakwagen “Westfalen Gas”
- 49028v Ford FK 3500 huifbakwagen “Haco”
- 49029v Ford FK 3500 huifbakwagen “BFW Köln”
- 79215v Büssing LS 11 met 40ft koelcontainer “Haco”
- 79216n Büssing LS 11 met 20ft tankcontainer “Westfalen Gas”
- 86210v FAUN L8L combinatie “Aurora Mehl”
“Aus dem Norden”
- 32828v VW T1b duka “Hamburger Hafenbahn”
- 36840v MB L 406 D “Botterbloom Eiskrem”
- 50753v MB O 305 bus “HHA / Gelbe Seiten”
- 78370v MAN 10.212 F gesloten bakwagen “Göbber Konfitüre”
- 81043n MB LPS 1620 met ronde tankoplegger “Hoyer”
- 81044n MB LPS 1620 met 20ft tankcontainer “Hoyer”
Geen nieuwtje, wel weer in de folder opgenomen:
Info: BREKINA
ReneN zegt:
Iemand bij Brekina is wel erg aan het goochelen geweest. Meer variatie is zeker gewenst na de 500e (of meer) standaard oplegger maar verschillende combinaties slaan werkelijk nergens op. NS heeft nooit Magirus trekkers gebruikt voor het laadkistenvervoer, dat trouwens door Van Gend & Loos werd verzorgd. Ook een Büssing LS 11 met een drieassige containeroplegger is onrealistisch, ze schelen zo vermoed ik zo’n 30-40 jaar jaar in leeftijd. Ik dacht dat de periode van fantasiemodellen voorbij was, maar niet dus…
Joske zegt:
Ik ben het met je eens Rene, onzin modellen die amper verkocht gaan worden en na 1 of 2 jaar opnieuw weer worden aangeboden, net als de Shell 2600 met de vaatjes. Jammer geïnvesteerd in verkeerde modellen…
ReneN zegt:
Tja… en dat terwijl Brekina al langere tijd de Volvo N88 in het programma heeft. Daar hebben veel Nederlandse transportbedrijven mee gereden, dus je zou toch denken dat zoiets mogelijkheden biedt. Ook bij de Renault 4 bestel kloppen de opschriften lang niet altijd – de oude uitvoering is namelijk maar tot 1967 gemaakt en daar passen dus geen moderne bedrijfslogo’s of -kleuren bij. Het lijkt idd alsof Brekina zomeropruiming houdt door oude voorraad te combineren met bijgekochte (verkeerde) trailers.
bennie zegt:
Ze hadden beter met opleggers uit de beginperiode van Kibri door kunnen gaan. Die passen beter in het tijdsbeeld. Denk aan de 3 assige tankoplegger en de 2 en 3 assige Wackenhut huifopleggers. De hier getoonde 3 assige containeroplegger kwam pas in de jaren ’80 in zwang. Ook de door Brekina toegepaste wielen storen enorm.
Alleen de 2 assige Herpa oplegger past nog een beetje in het tijdsbeeld, maar dan niet met zo’n moderne koelcontainer.
Als dit zo door gaat, kan het wel eens slecht aflopen met Brekina.
bennie zegt:
Ik vraag mij overigens af waar de matrijzen voor de opleggers van Roskopf gebleven zijn. Ooit heeft Brekina Roskopf opleggers voor haar modellen gebruikt
Ik kan mij een M.A.N 10-212 herinneren met daarachter een Shell tankoplegger, een wijntankoplegger en ook een kipoplegger.
De opleggers van Roskopf hadden voorbeelden uit de jaren ’60 – ’70 dus pasten goed bij de Brekina trekkers.
De matrijzen zullen wel in bezit van Wiking zijn die er niets mee doet en de hoofdprijs zal vragen voor gebruik daarvan….
Jammer.
Joske zegt:
Als Brekina nou eens gaat investeren in nieuwe eigen opleggers naar bestaand voorbeeld die universeel gebruikt kunnen worden dan zijn ze al een stuk beter op weg dan alsmaar doorborduren op slecht op elkaar ingestelde modellen te leveren die slecht worden ontvangen en slecht verkopen.
In September komt de mooie LB76 en dat is dan weer heel positief.
ReneN zegt:
Een berichtje richting Brekina kan nooit kwaad… Je voelt je als verzamelaar of modelspoorder toch niet erg serieus genomen door dit soort rommel op de markt te brengen, die ook nog eens niet bepaald goedkoop is.
Bovendien vind ik het een merk als Brekina onwaardig. Breng dan gewoon niets uit en kom in september met de Scania LB76, een model dat wèl de goede naam van het bedrijf eer aandoet.
Overigens kan bijvoorbeeld de schommelasoplegger van Artitec gecombineerd worden met de Volvo N88 trekker. Deze zou voor de verandering nu eens overeenkomen met de werkelijkheid. Zie:
http://www.eenvoudigg.com/volvo88/groot/1957/1957-07-13-2.jpg
JanS zegt:
De standaard opleggers van Brekina zijn universeel passend voor vooral Duitse modellen uit de periode jaren 50 tot midden jaren 60. Op zich is daar niet zo veel mis mee. Voor niet-Duitse modellen zou een andere huifoplegger welkom zijn. Dat weten ze ook wel maar kennelijk schrikt de investering ze af. Een paar van de nu aangekondigde combinaties doen bijna pijn aan je ogen (hoe lang moet HACO wel niet met die Büssings gereden hebben?)
Overigens: de schommelas oplegger van Artitec past niet achter een Brekina trekker (omgekeerd past het ook niet) en voor een paar modellen een heel chassis aanpassen is ook een stap te ver.
Ze kennen genoeg voorbeelden voor NL-modellen, met Scania’s met de Volvo etc., maar kennelijk hebben ze er momenteel niet zo veel vertrouwen in dat er ook genoeg verkocht worden.
Cor-DutchArt zegt:
Tja, toch, als je een afweging moet maken tussen een nieuw model en een grote voorraad onverkoopbare modellen aanleggen… Het gaat om het omslagpunt.
ReneN zegt:
Iedereen hier weet dat H0 een krimpende hobby is. Het is dan ook mijn vrees dat er steeds minder nieuwe modellen uit zullen komen of dat we in toenemende mate met bovenstaande “meuk” worden geconfronteerd. In 1:43 of 1:50 zal een modelautofabrikant zich wel tweemaal bedenken om dergelijke modellen uit te brengen, maar daar liggen de winstmarges vanwege de veel grotere markt dan ook duidelijk gunstiger.