BP- en verwante bedrijven, deel 7

In dit deel wat ‘losse eindjes’ en aandacht het meest belangrijke verwante bedrijf. Allereerst nog een model van Brekina dat ik over het hoofd had gezien. Deze VW T1 van de “BP Filmdienst” is/was onderdeel van een set van drie:

Meer terzijde was er nog dit BUB model van de VW Golf Rally van het Franse “BP Racing”:

Natuurlijk mogen modellen van tankstations ook niet ontbreken. Bij Faller zijn/waren er zelfs twee:

Ook Busch heeft een klein BP tankstation:

Wat minder bekend is dit kleine BP tankstation van het Noorse NMJ:

Als aanvulling op de BP-modellen van Wiking bij de Duitse Post Museums Shop was er ook deze kleine “BP Tankstelle”;

Misschien niet helemaal 1/87 maar wel leuk zijn de oude modellen van Matchbox van BP tankstations:

Hiermee is het aandeel met modellen waar alleen BP op staat wel klaar. Maar er staat niet voor niets ‘en verwante bedrijven’ in de aanhef. Heel belangrijk in de huidige situatie is het volgende:

In augustus 1998 kondigden BP en het Amerikaanse AMOCO een fusie aan. De bundeling werd goedgekeurd en “BP Amoco” werd eind 1998 het op twee na grootste olie-, gas- en chemieconcern ter wereld na Shell en Exxon Mobil. Na een jaar werd de naam weer gewijzigd in “BP”, hoewel in Noord-Amerika de naam AMOCO wel weer terug is op tankstations.

AMOCO staat voor American Oil Company en is voortgekomen uit Standard Oil Co. (Indiana). Dat is net als de voorganger van het huidige Exxon één van de Standard-bedrijven die door de anti-trust wetten in de USA werd afgesplitst en de concessie voor vrijwel het gehele midwesten van de USA verkreeg  Een beeld van een vroeger tankstation:

Beeld van het oude Standard- voor het meer moderne Amoco-logo:

Onder de concessie van Standard Oil Co. (Indiana) vielen ook kleinere meer regionale merken, hoewel het te lastig is om dat een beetje op een rijtje te krijgen. Maar laat nu uitgerekend Artitec zo’n leuk Ford TT tankwagentje van zo’n merk “Red Crown Gasoline”aankondigen:

Ook bij Classic Metal Works was er naast de Chevrolet in de uitvoering van Standard Oil ook een Ford tankwagen van het merk ‘Sohio’ (inderdaad, zo ver ik begrepen heb uit Ohio):

Pas in de loop van de jaren ’50 en begin jaren ’60 werd de ‘Standard Oil’-naam vervangen door de AMOCO. Opmerkelijk: er is een modelletje van Brekina van een VW T1 bestelwagen in AMOCO-uitvoering:

Verder zijn er alleen wat Matchbox-modellen verschenen in de uitvoering van AMOCO: de Peterbilt tankwagen in verschillende uitvoeringen en de Scania T142 met tankoplegger

Dit is het nog niet wat modellen van verwante bedrijven betreft, want er zijn nogal wat modellen van andere bedrijven die in de loop der jaren deel van het huidige BP zijn geworden. Meer dan u denkt daarover in het volgende deel!