BERICHTENVARIA 2020-77 met mooi NL- en F-modellennieuws

Een aflevering met nieuws maar ook met wat opmerkelijke modellen van even geleden. Om te beginnen de aankondiging van Artitec dat er bouwkits komen van de DAF ’55 en ’64; opmerkelijk dat die kits dan en een gesloten opbouw en een huifbak zouden bevatten en dat de modellen dan zelf beschilderd moeten worden. Mooi voor de modelbouwers:

Nieuw verkrijgbaar van BoS-Models (MCW) is deze Ferrarir 250T in het wit waarmee Hugus en Erickson de 24-Uren van Le Mans in 1952 reden en 7e werden (die wagen zal na afloop wel niet zo wit meer zijn geweest):

Er is mooi nieuws van SAI Collections want in de serie ‘Les Classiques’ zijn er nu modellen van de Peugeot 403 uit 1960; let ook op de iets afwijkende Peugeot 403-7:

Op de website van SAI worden de volgende modellen als verkrijgbaar aangegeven (niet alle afgebeeld overigens):

• SAI 6200 – Peugeot 403 8cv, noire, version luxe, pneus à flancs blancs
  • SAI 6201 – Peugeot 403 8cv, beige ivoire, version luxe, pneus à flancs blancs
  • SAI 6204 – Peugeot 403 8cv, rouge rubis
  • SAI 6205 – Peugeot 403 8cv, verte
  • SAI 6210 – Peugeot 403 8cv, taxi beige ivoire, version luxe, pneus à flancs blancs
  • SAI 6221 – Peugeot 403 8cv, sapeurs pompiers 18
  • SAI 6222 – Peugeot 403 8cv, sapeurs pompiers militaires
  • SAI 6223 – Peugeot 403 8cv, sapeurs pompiers de Paris
  • SAI 6224 – Peugeot 403 8cv, sapeurs pompiers de Seine et Oise
  • SAI 6225 – Peugeot 403 8cv, sapeurs pompiers des Ardennes
  • SAI 6232 – Peugeot 403-7, bleu amiral

Nu verschenen bij Faller is de containerkraan (die werkend gemaakt kan worden) naar een voorbeeld uit de haven Nürnberg:

Van DS Design zijn er decals om de Ford Ranger en Ford Transit Custom mee te verbeteren c.q. aan te passen:

Wie wel eens op ebay zoekt kan daar wel de heel aardige kleinseriemodellen van Artapo vinden zoals deze Alfa F1 uit 1952 of wat oude Bugattis:

Bij Walthers zijn de fraaie 40-voets Trailmobile opleggers in een set van twee weer verkrijgbaar, wel alleen met opschriften van spoorwegmaatschappijen; hier één voorbeeld:

Zoals gezegd, als je op ebay eens rondkijkt kom je soms opvallende modellen tegen zoals in dit geval een VW-set uitgegeven bij de introductie van de VW Golf 7 in Japan ……

….. een set met naast het model van de Golf 7 ook modellen van alle voorgangers; misschien dat er liefhebbers zijn die de fabrikant daarvan herkennen?

Overigens, voor de liefhebbers biedt ChriZ finest modelcars op facebook al wel kleinseriemodellen van de nieuwe Golf 8 aan (de modellen van Spark bestaan maar zijn niet of nauwelijks te vinden):

0 gedachten over “BERICHTENVARIA 2020-77 met mooi NL- en F-modellennieuws

• De handmonsters van de Peugeot 403 zagen er gewoon prima uit, maar wat ze nu met die voorruit hebben gedaan… jammer. Het zal de verkoop niet bevorderen 😥

• Ja,de folder illustraties zien er goed uit,maar de echte modellen zijn door die rare voorruit helemaal niks geworden.Echt jammer.

• Het lijkt met de 403 vaker te mislukken. Ook de cabriolet van Brekina werd een flop door een voorruit die veel te rechtop stond, het weglaten van details en de onaantrekkelijke kleuren. Die van Norev oogt dan toch beter. Begrijp niet zo goed waarom je een heel mooi model zo moet verprutsen.

• Hallo, heute schreibe ich auf deutsch, da meine Niederländisch-Kenntnisse doch eher rudimentär sind – ich bitte um Nachsicht. Zu dem VW Set “New Golf” gibt es nützliche Informationen im blog von Atsushi Hata unter http://vwa.car.coocan.jp/blog/modellauto/  – dort bitte scrolldown zu den zehn Beiträgen unter dem Titel “die Fälschung(1-10)”, erstellt in der Zeit vom 31. Mai 2014 bis 4.Juli 2014. Dort finden sich auch sehr gute Bilder des Sets und der Modelle. Hilfreich ist auch, nach dem Titel des Sezts zu suchen, z.B. “Golf Minicar Set (Limited Edition)” oder japanisch “Golf ミニカーセット (限定版)”. Das Set wurde zur Einführung des Golf VII 2013 in Japan wohl vom dortigen VW-Generalimporteur, Volkswagen Group Japan K.K., in Auftrag gegeben und an die ersten Käufer eines Golf VII verschenkt, käuflich war es wohl nicht zu erwerben. Ein Hersteller wird nicht genannt, lediglich auf dem Beipackzettel ist vermerkt, dass die Modelle offenbar “Made in China” sind.

Mitunter können die Sets auch auf japanischen Gebrauchtwarenportalen (dort sogra recht günstig – Versand nach EU käme halt dazu) erworben werden. Ich persönlich würde aber keine Wucherpreise für die Modellkopien nach Vorbild Wiking (Golf I-VI) und Rietze (Golf VII) zahlen.

• Ja, jammer dat het met die voorruit mis is gegaan; dat wil wel eens gebeuren als je in China laat produceren.

Overigens zijn de bouwpakketten van de beide DAF’s al te bestellen in de Artitecshop en dat betekent dus ook dat ze al verkrijgbaar zijn.

• Er staan nu ook verschillende modellen van Artapo op Marktplaats. Op Ebay gaat het met bieden heel erg omhoog. Als je Artapo intikt, zie je Fiat 500 Abarths, Citroens, Glas, een Ferrari en deze Alfa Romeo.