Bennie’s verzamelbakken deel 7

Volkswagen Passat

Zoals ik al eerder schreef kwam met de VW Passat de ommekeer bij Volkswagen. Eind jaren ’60 realiseerde de leiding van het Volkswagenconcern zich dat er wat moest veranderen wilde men succesvol op de automobielmarkt blijven. De verkoopaantallen van de Kever en de afgeleiden daarvan liepen terug. De autokoper wilde geen auto meer met de motor achterin, luchtkoeling en een ontwerp van vele jaren terug. Vernieuwingen aan de Kever, de Typen 3 en de introductie van de VW 411 / 412 konden het tij niet keren.

De eerste echte veranderingen kondigden zich aan met de komst van de Volkswagen K70. Deze moderne vierdeurs limousine was door NSU ontwikkeld en bijna productie-gereed toen Volkswagen NSU overnam. In 1970 introduceerde Volkswagen de Volkswagen K70 en deze bezat een motor voorin en voorwielaandrijving.

Rond diezelfde tijd werd ook Audi in het Volkswagenconcern opgenomen en daarmee nam Volkswagen ook de door Audi opgebouwde kennis betreffende voorwielaandrijving over. De in ontwikkeling zijnde Audi 80 kreeg op die manier een Volkswagenbroer, de Passat.

Was de Audi 80 een limousine met 2 of 4 portieren, de Passat was een voor die tijd populaire “Fliessheck” limousine met 2 of 4 portieren en een grote achterklep. Onderhuids waren Audi 80 en Passat vrijwel identiek en ook veel plaatwerk leek op elkaar. Er verscheen ook een stationcarversie die, zoals ook de stationcarversie van de Type 3, Variant genoemd werd.

Met de eerste Passat, bedrijfsintern ‘B1’ genaamd, begon een succesvolle serie middenklasse auto’s bij Volkswagen. De naam Passat is tot nu toe behouden en sinds 2014 wordt de Passat B8 geproduceerd. De “Fliessheck”-vorm van de Passat is inmiddels vervangen door de nu populairdere en representatieve limousine-vorm.

In mijn verzamelbak bevinden zich veel Passats zoals die tot ongeveer 2007 in schaal 1:87 te koop waren. De hier getoonde verzameling Passats is verre van compleet, maar geeft wel weer wat er toentertijd allemaal te koop was.


Op bovenstaande foto ziet u links de Passat B2, welk voorbeeld is gebouwd tussen 1980 en 1985. Dit was de opvolger van de eerste Passat en was iets groter en moderner. De techniek was wat verfijnder, maar nog steeds vergelijkbaar met de Passat B1. In het midden van deze foto ziet u de stationcarversie van de Passat B2, bij Volkswagen Passat Variant genaamd.

De linker Passat B2 is een model van Albedo. Onder de bodemplaat van de zwarte Passat Variant staat IMU. Maar eigenlijk komen beide modellen van IMU.

Rechts op de foto ziet u een Passat B2 (type 32B) wat eigenlijk de faceliftversie van de Passat B2 was. Type 32B  was vooral herkenbaar aan de verder doorgetrokken bumpers. Type 32B is gebouwd tussen 1985 en 1988.

In mijn verzameling bevindt zich een Passat B2 (type 32B) als Variant van Busch.


De Passat B3 werd in 1988 geïntroduceerd. Het was een opvallende verschijning zonder voorgrille. De radiateur kreeg zijn koellucht van onder de voorbumper. De verbrandingslucht voor de motor werd aangezogen door het VW logo. Met de komst van de B3 veranderde het een en ander. Zo was de motor dwars voorin gemonteerd, waar de voorgaande Passat’s de motor in de lengterichting hadden. Verder nam Volkswagen bij de B3 afscheid van de “Fliessheck”-vorm. De Passat B3 was leverbaar als limousine en Variant. Ook waren de tweedeursversies verdwenen. Er zijn overigens wel foto’s van Passat B3 prototypen als Fliessheck bekend, maar die zijn nooit in serieproductie genomen.

Op de voorgrond ziet u drie Passats B3. Van links naar rechts een Passat GL, een Passat Variant en dezelfde Variant, maar nu in de kleuren van de Rijkspolitie. Alle modellen stammen van Herpa waarbij de Rijkspolitie Passat een “De Kleine”-initiatief is.

Sommige Passat-kopers hadden toch wat moeite met het wat futuristische front van de B3. Volkswagen reageerde daarop met de facelift van de B3, de B4. Het grootste verschil met de B3 was dat de B4 weer een conventionele voorgrille bezat. Technisch bleef alles bij hetzelfde al waren er natuurlijk wat modernere motoren en versnellingsbakken.

Linksachter ziet u de Passat B4 Variant zoals Herpa deze uitbracht. Deze Variant, in de kleuren van de Deutsche Bundesbahn, bezit geen dakrails. Herpa maakte ook een versie met dakrails. Middenachter en rechtsachter ziet u de Passat B4 limousine en Variant van Wiking.  


Het wordt een beetje eentonig maar na de Passat B4 verscheen in 1996 de Passat B5. Deze geheel nieuw ontwikkelde limousine had nog steeds voorwielaandrijving, maar de motor was weer in de lengterichting geplaatst. Natuurlijk was deze Passat weer gegroeid ten opzichte van de voorgangers. Kort na de introductie van de Limousine verscheen er ook weer een Variant.

Linksvoor ziet u de Passat B5 limousine van Herpa en daarnaast in zwart de Variant, eveneens van Herpa.

Zoals gebruikelijk kwam er na een paar jaar een facelift op basis van de Passat B5. In 2000 verscheen de B5 GP (type 3B). Vooral de voorkant was aangepast waarbij de grille wat verder naar beneden liep. GP staat overigens voor “Große Produkt Änderung”.

De twee zilveren Passats rechtsvoor zijn de 1:87 pendanten van de B5 GP en stammen van AWM.

Linksachter ziet u ook een Passat B5 GP, maar dan in race-outfit. Maar eigenlijk is dit geen Passat. Tussen 2001 en 2003 werd de  Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft gereden onder de naam ‘V8 Star’. Er werd gebruik gemaakt van silhouetten-auto’s. Het idee kwam eigenlijk uit de Amerikaanse Nascar-races waarbij gebruik gemaakt wordt van een racechassis met grote motoren die worden voorzien van een polyester carrosserie die gelijkt aan een normale personenauto.

De V8-star-racewagens bezaten allen hetzelfde chassis en techniek en alleen de polyester carrosserieën verschilden. En zo was er ook een Passat B5 GP gelijkende V8 Star bolide.

Schuco heeft enkele van deze V8-Stars gemaakt, waaronder de Passat en die bevindt zich in mijn verzameling.

Midden- en rechtsachter ziet u nog twee Passat’s staan. Deze zijn naar voorbeelden van de in 2005 geïntroduceerde Passat B6. Deze Passat is weer helemaal nieuw ontwikkeld op een binnen het Volkswagenconcern genormeerde bodemplaat, die ook voor andere typen gebruikt kon worden. Deze bodemplaat heeft als code PQ46 en was zo geconstrueerd dat de motor nu weer dwars gemonteerd is. Onder de motorkap van de Passat B6 vonden motoren met enorme vermogens plaats, zoals de R36 met een 3,6 liter VR6 motor van 300 pk. Natuurlijk waren er ook Passat’s B6 voor Jan Modaal met kleinere en zuinigere benzine- en dieselmotoren. De Passat B6 is van buiten vooral herkenbaar aan het grote chromen vlak rond de grille, wat niet ieders smaak was.

De 1:87 Limousine en Variant op de foto stammen van Wiking.

Met de Passat B6 beëindigen we hier het verhaal over deze middenklasse limousine- en variantuitvoeringen van Volkswagen.

Zoals al eerder verteld is de verzamelbak waarin zich ook deze Passat’s bevinden rond 2007 op zolder beland en niet meer verder aangevuld. De Passat B7 en B8 ontbreken dan ook in deze verzamelbak.

In het volgende deel van de serie ‘Bennie’s verzamelbakken’ vertel ik over de laatste vijf modelauto’s en hun voorbeelden die zich nog in deze verzamelbak bevinden.

Naar deel 8

Terug naar deel 6

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.