Bennie’s verzamelbakken deel 6

Tijdens het schrijven over mijn verzamelbak met Volkswagens viel mij op hoeveel verschillende modelautofabrikanten Volkswagens in 1:87 maakten. De in deel 4, 5 en hier (6) besproken verzamelbak is tussen 1988 en 2005 gevuld met modelauto’s en daarna op zolder beland. Vooral de jaren ’80 en ’90 waren topjaren wat betreft modelauto’s in schaal 1:87. Veel was mogelijk, vooral omdat de oplagen per model enorm groot waren. Sommige oplages liepen in de richting van meerdere 10.000 stuks. Voor modelautofabrikanten was een opdracht van een autofabrikant dan ook lucratief.

Het is u in de voorgaande delen van deze serie misschien wel opgevallen dat er modelauto’s van één voorbeeld door verschillende modelautofabrikanten in 1:87 zijn omgezet. Bij klassieke voorbeelden is dit voor te stellen, want een modelautofabrikant kijkt naar wat zijn klanten willen en wat goed verkoopt. Bij moderne modelauto’s ligt dat wat anders. Vaak geeft de autofabrikant de modelautofabrikant opdracht tot het in model omzetten van een, vaak nog te introduceren, auto. Dit gaat onder strenge geheimhouding. Er mag niets uitlekken alvorens de nieuwe auto op een autoshow wordt geïntroduceerd. In de jaren ’80 en ’90 waren autofabrikanten niet zo kieskeurig met het kiezen van een modelautofabrikant als partner. Het ging er meer om, heeft de modelautofabrikant ruimte om een bepaalde modelauto te ontwikkelen en te produceren. Dit kon er toe leiden dat bijvoorbeeld de Volkswagen Golf IV bij drie verschillende modelautofabrikanten in opdracht werd gegeven.

Na 2000 stapte Volkswagen over naar Wiking als enige modelautofabrikant om Volkswagens in 1:87 te maken. Het was dan ook aan Volkswagen, welke type Volkswagen in 1:87 werd omgezet. Later stapte Volkswagen voor de productie van modelauto’s over naar Rietze, maar dat was maar van korte duur. Door onmin en de daarop volgende rechtszaken over licenties en het betalen daarvan is Rietze door Volkswagen aan de kant geschoven. Tegenwoordig is Herpa huisleverancier van Volkswagens in 1:87 en 1:43 voor Volkswagen. Herpa voldoet aan de eisen van Volkswagen en houdt zich aan licenties en dergelijke.

We schreven even over de Golf, de meest bekende Volkswagen van de huidige tijd. Hieronder kijken we welke Volkswagens van het type Golf zich in mijn verzamelbak bevinden.

Golf I

Sinds 1974 is er de Golf. Voor Volkswagen moest dit de opvolger van de Kever worden en dat is dan ook gelukt. Intussen zijn er meer dan 30.000.000 Golf’s geproduceerd. Had de Golf niet dat succes gekend zou het wel eens heel anders met het Volkswagen-concern hebben kunnen aflopen.

De Golf I werd als compacte, maar toch ruime, auto geïntroduceerd. De motor zat dwars voorin om meer interieurruimte te creëren en de achterbank was neerklapbaar, wat het interieur variabeler maakte. De grote achterklep maakte het laden en lossen van bagage alleen maar makkelijker.

Wiking maakte vanaf het begin de Golf I. Links op de foto een vroege versie, nog met de dunne metalen bumpers als voorbeeld.

Ernaast staat de sportieve versie van de Golf I, de GTI. Een compacte lichte auto met een motorvermogen van 110 pk, wat een groot en sportief publiek aansprak. Het werd zo’n groot succes dat het bij andere autofabrikanten navolging vond. De hier afgebeelde Golf GTI uit de eerste serie stamt uit het assortiment van Brekina.

Wiking ging met de tijd mee en gaf de Golf I dikkere bumpers, toen het voorbeeld deze in 1978 ook kreeg. Deze Golf is, in de kleuren van de Duitse posterijen, als derde van links te zien.

Bij Karmann loopt sinds 1979 de Golf Cabriolet van de band. En ook die is, inclusief karakteristieke rolbeugel, in het Wiking-assortiment te vinden. Het model staat op de foto als derde van rechts.

Ernaast een beetje vreemde auto die als Golf te herkennen is. Op de bodemplaat van het model staat Made in Germany en verder Golf LS. Dit soort modellen worden vaak als lading op modeltreinen gebruikt, maar hoe ik er aan kom?

Tijdens Europese- en wereldtournees laten beroemde muziekbands zich nog wel eens sponsoren. Volkswagen heeft ooit de tour van de band Genesis van Phil Collins gesponsord. In de deal was ook opgenomen dat Volkswagen actiemodellen onder de naam Genesis mocht verkopen. Wiking mocht in 1992 de Golf Cabriolet in de kleur ‘Violet Touch pareleffect’ van deze actiemodellen maken en in een speciaal bedrukt doosje verpakken. Het model ziet u geheel rechts op de foto.

Golf II

Groter, moderner en comfortabeler, dat was de Golf II ten opzichte van de Golf I. De Golf II is door Volkswagen tussen 1983 en 1992 geproduceerd.

Herpa heeft de Golf II in vele varianten gemaakt. Linksvoor ziet u een Golf GTI met tweedeurs carrosserie. Ernaast staat een luxe Golf LS met vierdeurs carrosserie. Deze versie is te herkennen aan de chromen rand rond de voorgrille. Linksachter staat een “sobere”, maar modernere, vierdeurs Golf II. Deze is herkenbaar aan twee buitenspiegels die meer naar voren zijn geplaatst.

Rechtsvoor staat weer een Golf GTI maar ditmaal bedrukt als racewagen.

Natuurlijk had Wiking de Golf II ook in het leveringsprogramma. In mijn verzamelbak staat een vierdeurs versie bedrukt als Öko Golf. Met de Öko Golf wilde Volkswagen een zuinige auto ontwikkelen. De basis was een Golf diesel met 60 pk en een speciale versnellingsbak met vrijloopfunctie. Hierdoor rolde de auto bij het loslaten van het gaspedaal. Ook was deze Golf uitgerust met een start-stop-automaat die de motor bij stilstand uitschakelt. Allemaal maatregelen om brandstof te besparen. Het is bij een aantal proefmodellen gebleven die uitgeleverd waren aan overheidsinstanties als politie en posterijen. Voor demonstraties had Volkswagen enkele Öko Golf’s voorzien van een opvallend uiterlijk.

Golf III

Met de Golf III, die weer groter was, nam Volkswagen afscheid van de ronde koplampen. De koplampen werden amandelvormig en bij de duurdere modellen waren de verstralers er in geïntegreerd.

Wiking kreeg als eerste de opdracht tot het maken van de Golf III en linksvoor ziet u een vierdeurs Golf en daarnaast een tweedeurs GTI.

Niet lang na Wiking bracht ook Herpa de Golf III uit. Rechtsvoor ziet u een tweedeurs en een vierdeurs versie.

De Golf III, links op de achtergrond, is een GTI met vierdeurs carrosserie van Herpa.

Met de Golf III verscheen er ook een nieuwe Golf Cabriolet. Herpa en Wiking hebben de Cabriolet beide in 1:87 omgezet. De zwarte Cabriolet stamt van Wiking en is door mij voorzien van chromen Herpa velgen. De paarse Cabriolet stamt van Herpa.

Geheel nieuw in 1993 was de Golf III als stationcar, traditioneel bij Volkswagen Variant genaamd. De blauwe Golf Variant, zonder dakrails, is een Wiking-model. De meer luxe Golf Variant, helemaal rechts, is een model van Herpa.

Golf IV

Modeljaar 1997 verscheen de Golf IV. Weer groter, maar wel weer met amandelvormige koplampen. De Golf IV was de eerste Golf met een uit verzinkt staal vervaardigde carrosserie. Hiermee hoopte Volkswagen de roestproblemen van de Golf III snel te vergeten. En dat is gelukt want er rijden nog heel wat puntgave Golf IV’s rond. Ondergetekende kan dat beamen want ik heb 13 jaar zo’n Golf gehad. En van roest was nog geen sprake.

De Golf IV is gemaakt door AWM, Herpa en Wiking. Alle drie heb ik ze, maar die van Wiking staat niet in deze bak. In HO-Modelauto Berichten 87 heb ik ze alle drie voorgesteld. Op bovenstaande foto staat linksvoor een tweedeurs Golf IV van AWM. Ernaast een vierdeurs van Herpa. De rode Golf IV Variant op de achtergrond is van AWM.

Een vreemde eend in de bijt op deze foto is de Golf Plus rechtsachter. De Golf Plus was eigenlijk een hogere Golf. De instap was hoger en vergelijkbaar met de Volkswagen Touran, maar de Plus was niet zo groot. De Golf Plus was vooral populair bij senioren, maar bleef qua verkoopaantallen achter op dat wat Volkswagen ervan had verwacht. De Golf Plus verscheen in 2004 en was gebaseerd op de techniek van de Golf V. Het model is van Wiking.

Jetta, Vento, Bora, Jetta

Voor de meer conservatieve kopers bedacht Volkswagen in 1979 de Jetta. Dit was een sedan op basis van de Golf I in de gefacelifte versie, dus met kunststof bumpers. De Jetta was herkenbaar aan de grote kofferbak, maar ook aan de rechthoekige koplampen. De Jetta was er met een tweedeurs en vierdeurs koetswerk.

Geheel links voor ziet u de Jetta I met vierdeurs carrosserie van Wiking.

Op basis van de Golf II verscheen in 1984 de Jetta II. Hiervan is nooit een 1:87-model verschenen. Jammer, want zelf heb ik twee van die Jetta’s gehad.

De kofferbakversie van de Golf III heette Vento. Waarom die naamswijziging is onduidelijk. In de USA bleef de naam Jetta namelijk gewoon gehandhaafd. De Vento was er in 1:87 van Wiking en van Herpa. De blauwe Vento is van Wiking (tweede van links) en de rode Vento is van Herpa (tweede van rechts). Herpa bracht op een gegeven moment ook een knalgele Vento die was bedrukt als een auto voor crashtests. Deze ziet u geheel rechts.

Een Golf IV met kofferbak heet Bora. Weer een andere naam. Met de Bora wilde Volkswagen concurreren met de BMW 3 serie en de Mercedes C Klasse. De Bora was in de regel dan ook luxer uitgerust dan de Golf IV. De Bora was er ook als Variant en moest qua comfort ook boven de Golf Variant uitsteken. De Bora heette in de USA overigens weer gewoon Jetta. De 1:87-modellen van de Bora en Bora Variant kwamen van AWM. U ziet de twee modellen op de achtergrond vanaf links.

De grootste markt voor de kofferbak-Golf was nog altijd de USA. En daar bleef men deze Volkswagens stoïcijns Jetta noemen. Met de komst van de Golf V koos Volkswagen er voor om de versie met kofferbak wereldwijd weer als Jetta te betitelen. In 2005 verscheen het Wiking-model van de Jetta gelijk met het voorbeeld. Deze Jetta ziet u in een luxe versie met metallic lak en veel chroom rechtsboven. 

In de volgende en laatste bijdrage over deze verzamelbak ga ik het over de Passat hebben.

Naar deel 7

Terug naar deel 5

Eén gedachte over & ldquo; Bennie’s verzamelbakken deel 6 & rdquo;

  • Hallo Bennnie,

    weer een leuke aflevering, ik verzamel zelf ook vanaf begin jaren 80 en er zitten weer veel bekende modellen tussen.

    Die ene vreemde Golf 1 is er eentje van Bruder, deze werden inderdaad als lading gebruikt, zowel door Marklin/Primex als door Piko.

    Eric
    (87thscale)

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.