Bennie’s verzamelbakken deel 5

In deel 5 van de “verzamelbakkenserie” kijken we naar een deel van de Volkswagens met watergekoelde motor, waarvan de modellen in deze verzamelbak met personenauto’s te vinden zijn.

Polo

Eind jaren ’60 liepen de verkopen van de luchtgekoelde Volkswagens als de Kever en de 1600 drastisch terug. Zelfs de grote Volkswagen 411 en 412 konden het tij niet meer keren. De concurrentie bracht intussen veel modernere compacte personenauto’s met voorin gemonteerde watergekoelde motoren, meer binnenruimte en bruikbare kofferruimten. Sommige hadden zelfs voorwielaandrijving en dwars voorin gemonteerde motor. De tijd van de achterin gemonteerde motoren en luchtkoeling was echt voorbij.

Bij Volkswagen was men, net  zoals in de voorgaande decennia erg behouden met het ontwerpen van nieuwe typen. Nog lang werd vastgehouden aan de achterin gemonteerde luchtgekoelde boxermotor. Er zijn prototypen bekend met voorin gemonteerde luchtgekoelde boxermotor en voorwielaandrijving. Maar uiteindelijk kon men niet anders, het roer moest helemaal om.

In 1973 introduceerde Volkswagen de Passat als opvolger van de Volkswagen 412. De Passat was vooral technisch gebaseerd op de Audi 80 en had dus ook voorwielaandrijving. In 1974 werd de compacte Golf geïntroduceerd en in 1976 verscheen daaronder nog de Polo, die weer het zustermodel van de Audi 50 was. Over het ontstaan van de Polo en Audi 50 heeft u uitgebreid kunnen lezen in HO-Berichten 169.

De Polo I, welk voorbeeld is gebouwd tussen 1976 en 1981, staat in deze verzamelbak als model van IMU helemaal links op de foto.

Ernaast staan twee Polo’s van het type IIF, dit is de facelift versie van de Polo II. De Polo IIF is vooral herkenbaar aan de naar beneden doorlopende bumpers. Opvallend aan de Polo II waren de drie carrosserievarianten Polo Steilheck, Polo Coupé en de sedan Derby. Op de foto middenvoor staan de Steilheck en de Coupé gebroederlijk naast elkaar. Beide modellen stammen van AWM.

Helemaal rechts vooraan staat mijn auto, 87 keer verkleind, een Polo III met 2-deurs-carrosserie in metallic groen. Ik kocht die auto begin 1995 na een levertijd van zo’n 3 maanden. Het Herpa-model had ik toen al in mijn bezit.

De Polo III was door Volkswagen ontwikkeld op de techniek die het ook deelde met de Seat Ibiza. De carrosserie van de Polo en Ibiza verschilden dan wel, maar zelfs het interieur was bij beide grotendeels gelijk. Mijn Polo was zelfs gebouwd bij Seat in het Spaans Zaragoza. De Polo III was een stuk groter dan de voorgaande Polo’s en qua formaat vergelijkbaar met de eerste Golf. De Polo III was er in diverse uitrustingsniveau ’s, waarbij de meest opvallende de in een kleine serie gebouwde Harlekijn. Hierbij werden tijdens de productie carrosseriedelen van verschillende kleuren door elkaar gehusseld en gemonteerd. De Polo Harlekijn was dan ook een kleurige verschijning waarvan ook een Herpa-model verscheen.

Foto; Volkswagen AG.

Rechtsachter, staat nog een Polo III, ditmaal als model van Wiking. Het Wiking-model wijkt af van het Herpa-model doordat Wiking de Polo met grotere bumpers als voorbeeld gekozen heeft.

De Polo III was er in 3 carrosserievarianten; de Steilheck, de Classic (sedan) en de Variant (stationwagen). De Classic en de Variant waren rechtstreekse afgeleiden van de Seat Cordoba en Cordoba Vario. Het verschil zat alleen in een andere voorgrille en de logo’s. AWM heeft de Polo Classic en Variant uitgebracht en die ziet u op de foto achter in het midden.

Lupo, Scirocco en Corrado

Helemaal links op de foto ziet u de Volkswagen Scirocco, een tussen 1974 en 1981 gebouwde sportcoupé op basis van de Golf I. Volkswagen liet de Scirocco bouwen bij Karmann. Het hier afgebeelde model stamt van Herpa.

De eerste Scirocco werd in 1982 opgevolgd door de Scirocco II. Deze sprak vooral een “sportief” maar ouder publiek aan. Daarnaast viel de verkoop ook nog tegen. Maar omdat Volkswagen ook aan een jonger publiek sportcoupés wilde verkopen verscheen in 1988 de Corrado. De Corrado verschilde qua techniek behoorlijk van de Scirocco en werd door Volkswagen dan ook als een sportcoupé in een hoger segment geplaatst. Herpa heeft de 87 x verkleinde Corrado gemaakt en die ziet u midden achter. Van de Scirocco II is overigens nooit een 1:87-model verschenen.  

Rechts op de voorgrond staat de Volkswagen Lupo. De Volkswagen Lupo werd door Volkswagen in 1998 geïntroduceerd als kleine auto onder de steeds maar verder groeiende Polo. De Lupo was vrijwel gelijk aan de Seat Arosa. Meest opvallende Lupo was de Lupo 3 liter waarmee Volkswagen een verbruiksrecord wist te vestigen. Door wat technische aanpassingen reed een Volkswagen Lupo met een dieselverbruik van 1 liter op 33 kilometer!

De Lupo hier op de foto komt uit het assortiment van AWM.

In de volgende bijdrage kunt u lezen over de Volkswagen Golf.

Naar deel 6

Terug naar deel 4

0 gedachten over “Bennie’s verzamelbakken deel 5

  • Hallo Bennie,

    Een kleine aanvulling (en misschien het begin van een zoektocht),de Scirocco II is er wel in 1:87, Norev heeft dit model uitgebracht.

    Eric (87thScale)


  • foto Norev

    Je hebt gelijk Eric. Maar of ik het model zelf heb…. Ik weet het niet en ik moet zeker kijken. Mocht ik het niet hebben moet ik zeker gaan zoeken.
    Het model van de Scirocco van Norev is van na 2008 en zou dus nooit in deze verzamelbak zijn terecht gekomen. Deze verzamelbak is in 2008, na onze verhuizing op zolder terecht gekomen en nooit meer naar omgekeken (zoals zoveel verzamelbakken).
    Nu ik deze rubriek ben begonnen krijgen die verzamelbakken ook wat meer aandacht.

Laat een antwoord achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.