Bennie’s verzamelbakken deel 29

Het is alweer een tijd geleden dat ik de laatste Bennie’s verzamelbakken (deel 28) op deze website publiceerde. September 2022 om precies te zijn.

Verzamelbak 14, daar was ik gebleven. Ongeveer de helft van de daarin bevindende modelauto’s heb ik tot nu toe voorgesteld. En nu gaan we verder met wat ik in 1989 in deze verzamelbak heb gezet.

1989 was het jaar van de val van de muur. In dat jaar gingen de grenzen van de Oost-Europese landen open. Dat was ook te merken in de modelautowereld. Westerse modelautofabrikanten gingen ineens Oost-Europese auto’s in miniatuur fabriceren, natuurlijk met de Trabant voorop. Maar er kwam ook een vloed aan modelauto’s van Oost-Europees fabricaat naar West-Europa.

In dat jaar kon ik een Tatra T815 als 3-as bakwagen aan mijn verzameling toevoegen. Het model was uitgebracht door het Oost-Duitse MAB (VEB Kombinat Metallaufbereitung Halle) en bestond uit een metalen-chassis en -laadbak en een kunststof cabine. Slecht zag het model er niet uit, maar ik zag de meeste potentie in de cabine alleen.

De cabine heb ik van het metalen chassis afgenomen en deze kon verder eenvoudig gedemonteerd worden. Ik koos ervoor de cabine op een Preiser chassis met kiepbak te monteren en daaraan vooraf alles in kleur op elkaar af te stemmen.

Ooit had ik eens een foto van een 4×4 Tatra gezien en deze stond rondom op enkele banden. Dat heb ik bij mijn model ook nagebootst in de vorm van aangedreven voorwielen met Michelin-zandbanden van Herpa.

Wat aan het model ontbreekt, is de typische aandrijving midden onder het chassis. Een Tatra heeft een centraal aandrijfsysteem waar vanuit alle wielen aangedreven worden. Dat heb ik bij het Preiser chassis niet nagebootst.

Het toeval wil; kortgeleden kocht ik een kit van JMPK voor het bouwen van een Tatra Phoenix 4×4. Eigenlijk is dit de moderne versie van de T815 4×4 die ik hier laat zien. De Tatra Phoenix moet ik nog bouwen, maar t.z.t. kunnen ze wel een keer naast elkaar staan, de T815 4×4 en de Phoenix 4×4.

 


Een Hanomag R45 Strassenschlepper, uitgebracht door Preiser onder artikel nummer 600. Waarschijnlijk heb ik deze kit gewoon eens uit nieuwsgierigheid gekocht. Gewoon om te zien hoe zoiets gebouwd zou kunnen worden. Ik heb er verder ook weinig mee gedaan. Na bouwen is het in de verzamelbak terecht gekomen.


De Hanomag R45 was een zogenaamde Strassenschlepper. In deze uitvoering was deze ongeschikt voor de landbouw, maar bij onze oosterburen populair als trekker voor aanhangers. Vooral circussen, verhuisbedrijven en hout- en kolenhandelaren zetten deze sterke machines in voor het vervoer van zware lasten op niet al te lange afstand. De eerste R45 zag het levenslicht in 1951 en had een 4 cilinder dieselmotor van 5.700 cc en een vermogen van 45 PK. Tot 1957 zijn er 266 van deze 25 km/u snelle “Strassenschleper” gebouwd.

 


Waarschijnlijk omdat ik de decalset ergens was tegengekomen en had gekocht is deze Iveco glastransporter tot stand gekomen. Het model heb ik samengesteld uit een Iveco Turbostar van Herpa en een glastransportoplegger van Kibri. Het model heb ik de kleuren gegeven aan de hand van de bij de decals bijgevoegde foto, waarop een glasoplegger achter een Volvo gekoppeld stond.

De decals, van volgens mij een Belgische aanbieder, werden aangebracht, maar zijn door de jaren heen op sommige plekken flink verkleurd.


De firma Transporti Internazionali D’Eustachio uit het Italiaanse Roseto zei mij toen niets. En nu ook nog niet want op het wereldwijde web is er niets van te vinden. Waarschijnlijk bestaat deze firma niet meer.

 


Chr. Perdersen was een transportondernemer in het Deense Over Jerstal. Er werd in opdracht van de verlader Spetra gereden en alle vrachtwagens hadden de opvallende bedrijfskleuren geel en groen van Spetra. Veel meer is er niet bekend over deze firma, die waarschijnlijk niet meer bestaat.


Op de website Gamlelastbiller zijn foto’s van vrachtwagens van deze firma te zien:

https://www.gamlelastbiler.dk/chr_pedersen_over_jerstal.htm#prettyPhoto

https://www.gamlelastbiler.dk/spe_tra.htm

 

DMC bracht eind jaren tachtig meerdere decalsets op de markt, die gebruikt kunnen worden om vrachtauto’s uit het wagenpark van Chr. Perdersen / Spetra na te bouwen. Er waren voorbeelden genoeg om na te bouwen. Chr. Pedersen reed in die tijd met Volvo, Scania, Iveco en Mercedes-Benz, dus er was keuze genoeg om na te bouwen.

Zelf heb ik natuurlijk ook enkele trucks in Spetra-kleuren nagebouwd. In deze verzamelbak staan er twee. Beide zijn naar voorbeelden van Volvo’s, maar daar houdt de verdere overeenkomst wel mee op.

Om een mooie 2-3-as combinatie te bouwen viel ik nog wel eens terug op de welbekende bouwkitjes van Kibri. Deze combinaties waren mooier uitgevoerd als de wat hoog op de wielen staande Herpa-modellen. De Herpa-modellen hadden toen ook nog eens lage huiven, wat niet altijd paste op de voorbeelden die men wilde nabouwen. Maar bij de Kibri-kitjes vielen de Mercedes-cabines qua vormgeving weer tegen, dus werd het ombouwen.

Het voorste deel van het bakwagenchassis was een stuk van een Herpa-chassis, het achterste deel van het Kibri-chassis. Beide werden op maat gezaagd en samen gelijmd. Om extra stevigheid te krijgen werd gelijk het subframe van de laadbak op het chassis gelijmd. Pas na het lakken van alle onderdelen werden de rest van de Kibri-onderdelen volgens de bouwhandleiding samengevoegd en de Herpa-cabine aangebracht. Op deze wijze ontstond o.a. deze realistische huifbakcombinatie.


De koelcombinatie naar Chr. Perdersen / Spetra voorbeeld is wel geheel uit Herpa onderdelen samengesteld. Het model is verder voorzien van extra dieseltanks, opbergkisten, een lichtbak op het cabinedak en spatlappen onder de voorbumper. De koelmachines komen weer uit een Kibri kit want die vond ik toentertijd mooier dan die van Herpa.


Al met al, twee mooie groen-gele combinaties.

In zo’n 40 jaar heb ik heel wat modelauto’s ge- en verbouwd. Velen hebben vanaf begin jaren negentig in de HO-Modelauto Berichten gestaan. Slechts één keer mocht een modelauto van mij op de voorpagina van de HO-Modelauto Berichten prijken en dat bij nummer 43. Daar stond een trailercombinatie uit mijn verzameling in de kleuren van Spetra afgebeeld. De Spetra-kleuren moest je er toen nog bij denken, want het hele clubblad was toen nog in zwart-wit, ja zelfs de foto’s op de voorplaat. Maar wat was ik trots.

Wat zijn we tegenwoordig toch verwend met een fullcolour clubblad.  

In Bennie’s verzamelbakken deel 30 zal ik de laatste 5 modellen uit verzamelbak 14 voorstellen.

Terug naar deel 28

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.