Bennie’s verzamelbakken deel 28

Als vervolg op deel 27 die al even geleden werd geplaatst. In deze bijdrage over mijn in 1989 gevulde verzamelbak 14 ga ik de lagen 3 en 4 voorstellen.

Mercedes-NG bakwagen met laadkraan

Dit Herpa model, een Mercedes-Benz NG bakwagen met laadkraan, heb ik gekocht onder nummer 806042. Het model blijkt volgens de website SMDb (www.s-mdb.com) al uit 1988 te stammen. Deze Mercedes-Benz is aanvankelijk uitgeleverd zonder huif. Die heb ik er zelf op gezet.

Meest opvallend aan dit model vind je aan de onderkant. Herpa heeft een dubbele uitlaat gemonteerd. Dit onderdeel kom je niet veel onder Mercedessen van het type NG van Herpa tegen. Natuurlijk heb ik dit model ook gedemonteerd om met wat likjes verf extra details aan te brengen. Iets wat ik toentertijd met elke modelauto deed.

 

DAF 95 “Spedition Wormser”

Gewoon Herpa nummer 824000 met wat extra likjes verf. Model is verschenen in 1989.

 

Scania P92 koeloplegger “ESS-FOOD”

Aan de basis van dit model stonden meerdere onderdelen uit het Herpa assortiment. Meest opvallend is de lagere Scania P cabine als slaapcabinevariant. Deze cabinevorm bevond zich niet in het Herpa assortiment en ik wilde toch wel een cabine in deze vorm aan mijn verzameling toevoegen. Mijn idee was om een korte P cabine uit het Herpa assortiment op de achterste deurnaden door te zagen en ditzelfde ook bij een hogere R slaapcabine te doen. Beide zaagacties lukten warempel en ook het samenlijmen van beide cabine delen werd een succes. Je moet het zagen altijd wel doen met de ruitpartij er nog in. Dit geeft meer stevigheid aan de cabine en voorkomt breuk aan tere delen als raamsponningen. Natuurlijk werd vooraf aan het lijmen het wat hogere slaapcabinedeel in de hoogte aangepast. Nadat de lijm goed uitgehard was, zijn de andere onderdelen van de lage P cabine op de nieuwe versie aangepast, is er gelakt en het model samengebouwd.

Waarom er voor de kleuren van ESS-Food gekozen is, weet ik niet meer. Misschien dat ik de decals van DMC had liggen en deze wel op het model vond passen.

ESS-FOOD bestaat overigens nog steeds en is een wereldwijde leverancier van verschillende voedingsproducten binnen de Deense Crown familie. Met 20 kantoren in 18 landen en een jaarlijkse omzet van meer dan 400.000 ton, behoort de ESS-FOOD-groep tot de toonaangevende leveranciers van producten aan voedselproducenten, retailers, cateraars en distributeurs over de hele wereld. Het hoofdkantoor bevindt zich in het centrum van Kopenhagen en er zijn wereldwijd meer dan 380 mensen in dienst (bron: www.ess-food.com).

 

Volvo F12 volumecombinatie “Gunnar Hendriksen / Rockwool”

We blijven nog even in Denemarken. Dit model is ook ontstaan uit een DMC-decalset. Decalset 116 van DMC vormde het idee.

Foto: DMC decals (www.dmc-decals.dk)

De meesten onder ons die in de jaren tachtig en negentig aan truckmodelbouw deden of gewoon truckliefhebber waren, kennen de opvallend goud-zwarte trucks van GHS uit Denemarken wel. Een van de grote klanten van GHS was isolatiemateriaalfabrikant Rockwool. Daar isolatiemateriaal niet zwaar is en zodoende veel volume inneemt reed GHS met grootvolumevrachtwagens voor Rockwool. Enkele van die vrachtwagens hadden ook de firmakleuren van Rockwool en waren alleen door het GH op de cabinedeuren herkenbaar als vrachtwagen van Gunnar Hendriksen.

De firma GHS is in 1998 door Gunnar Hendriksen verkocht aan Frode Laursen. Zie ook Bennie’s verzamelbakken deel 17.

Zelf ben ik voor mijn GH/Rockwool model uitgegaan van een Mercedes-Benz volumecombinatie van Herpa. Ik heb het chassis doorgezaagd en het voorste deel vervangen door een chassis van een Volvo. De Volvo dagcabine zat vroeger gewoon in het Herpa assortiment. De topsleeper is een resin onderdeel wat ik of bij Katja’s Truck Design of Modelbouw Luthart gekocht heb. Het paste precies op de Volvo cabine. Na deze aanpassingen was lakken en bestickeren een koud kunstje.

 

Scania R143 huifbakcombinatie “Weys Intereuropa BV”.

Weys Intereuropa BV was een transportbedrijf uit het noord Limburgse Siebengewald (later Heijen) dat gespecialiseerd was in groupage transporten naar Oost-Europa. In 1997 is Weys Intereuropa gestopt met haar activiteiten. Een leuke promotiefilm is te zien op de Weys Intereuropa fanpage op Facebook: https://www.facebook.com/bart.larmit.5/videos/254583599003675. Tevens zijn daar heel veel oude foto’s te zien.

In 1989 was de Scania 143 van Herpa pas op de markt en natuurlijk vroeg dit model erom om er iets moois mee te doen. In diezelfde tijd verschenen – naar ik meen bij Katja’s Truck Design – decals voor het kunnen maken van een vrachtautocombinatie naar Weys’ voorbeeld. Heinz Hüsgen, eigenaar van Katja’s Truck Design, had deze decalset exclusief laten maken bij DMC in Denemarken.

De basis voor dit model is een Scania 143 cabine op een 6×2 chassis. Daarop is een huifbak gemaakt. Erachter hangt een huifaanhanger die ik door aanpassen van de spatborden heb geprobeerd een Pacton uiterlijk te geven. Het model is daarna in de opvallende Weys kleuren gelakt die Katja’s Truck Design natuurlijk allemaal in kleine glazen potjes op voorraad had. De mooie, gedetailleerde decals maken het model af. Overigens mag de kwaliteit van de DMC decals goed genoemd worden want bij dit model zijn ze nog steeds niet vergeeld.

 

Scania R142 “Weys Intereuropa BV”

Naast de decals, te gebruiken voor een aanhangercombinatie, verkocht Katjas’s Truck Design ook een decalset om een opleggercombinatie naar voorbeeld van Weys Intereuropa te maken. De decalset bevatte decals voor het bestickeren van een oplegger met Continental Cargo Carriers en liet de keuze aan de modelbouwer voor een DAF of Scania trekker.

De decals voor de Scania trekker heb ik toegepast op een solo Scania trekker van Herpa die ik in Weys kleuren heb gelakt en voorzien heb van de nodige accessoires.

 

Wordt vervolgd in Bennie’s Verzamelbakken deel 29.

(Alle foto’s van Bennie van Meurs, tenzij anders vermeld)

Laat een antwoord achter