Na deel 25, wat geheel aan de firma Baumann was gewijd, gaan we verder met wat nog meer in de witte krat zit.
Scania R142 Bergingsvoertuig
Deze Scania met bergingsopbouw valt vooral op door de kleurstelling. Zijn dit soort voertuigen in Nederland in de regel geel, zien we over de grens ook andere kleurstellingen (vaak de bedrijfskleuren) bij bergingsvoertuigen.
De gekozen kleurstelling van mijn Scania R142 bergingsvoertuig komt uit eigen koker.
Vooral de roze kleur voor het chassis en de hefarm is gewaagd. Paars vond ik er mooi bij contrasteren.
Het bergingsvoertuig is samengesteld uit een chassis met cabine van Herpa.
De opbouw stamt uit een kitje van Kibri. Verder is het model wat opgeleukt met luchthoorns, verchroomde velgen, een staande uitlaat en toplichten op de cabine.
Renault AE 6×4 van SKAK
Misschien was dit wel een van de meest opvallende Deens trucks uit zijn tijd. Begin jaren negentig schafte Skaks Sværtransport een Renault AE als speciaaltransporttrekker aan. Opvallend, want Renault was toen nog niet wijd verbreidt in Denemarken en Scandinavië. Skaks ging wel overstag en kocht een Renault AE 6×4. Naast dat de Renault was uitgerust met een oersterke Mack motor zal ook het comfort van de chauffeur hebben meegeteld. En natuurlijk was zo’n Renault in Denemarken een niet alledaagse verschijning.
Zo dacht het Deense DMC er waarschijnlijk ook over en bracht in diezelfde tijd een uitgebreide decalset uit, zodat deze Renault in 1:87 nagebouwd kon worden. Uitgangspunt voor het hier getoonde model is een Renault AE van Albedo. Met behulp van een 6×4 chassis van Herpa en het Renaultchassis heb ik daaruit een 6×4 Renaultchassis samengesteld. Daarna zijn er alle details op het model gekomen die het voorbeeld ook had. Vooral achter de cabine is heel wat uit styreen gebouwd.
Het was ook nog de tijd dat Herpa nog geen brede voorvelgen in het assortiment had. Dat kun je je nu niet meer voorstellen, maar toen was ik nog op eigenbouw van dit soort velgen aangewezen. Ik nam een gewone voorvelg en vijlde daar de velgrand vanaf. Bij een opleggervelg zaagde in de voorste velgring compleet van de velg af en paste deze op de al aangepaste voorvelg. Met nog wat nabewerking kon de velgring op de voorvelg gelijmd worden. Na goede droging werd uiteindelijk een supersingle band van een oplegger om de velg geschoven.
Achter de Renault heb ik een Nooteboom 4as semi-dieplader gehangen, want met zo’n oplegger stond de Renault ook op de foto die bij de decalset geleverd werd.
Qua kleur zijn de vrachtwagens van Skaks eenvoudig na te bouwen. Ze zijn helemaal rood met enkele witte details. Passende decals maken het model af.
De Renault van Skaks zal door vele modelautohobbyisten nagebouwd zijn. Clublid Henk Snapper doet op zijn website uitgebreid verslag over het bouwen van modelauto’s naar Skaks voorbeeld, waaronder ook deze Renault AE. https://strakkesjouwers.wordpress.com/2017/07/22/skak-danmark-project/
MAN F2000 van Scholpp
Ik vond het gewoon een leuk model, deze MAN F2000 van Scholpp. Lang heb ik er over getwijfeld of er wel zo’n combinatie van een 4×2 laagprofiel trekker met een grote volumeoplegger bij een zwaar transportfirma zou hebben rondgereden. Een beetje zoeken op het wereldwijde web bracht aan het licht dat er zeker zo’n combinatie bij Scholpp heeft gereden.
Het is voertuig 5003 getuige een foto op lkw-infos.eu. http://www.lkw-infos.eu/archiv/images/themengalerien/spezialtransport/firmen/q-s/scholpp/teil-1/Scholpp%20Teil%201/slides/MAN-F2000-Evo-PLSZ-Scholpp-(Dopkewitsch).html
Herpa heeft onder nummer 145794 deze -in de speciaaltransportsector opvallende- combinatie kunnen samenstellen, zodat verzamelaars van speciaal transport schaalmodellen toch een opvallend model binnen hun verzameling kunnen opnemen. Bij mij is het model op enkele details aangepast en heeft hier en daar een likje verf gekregen.
Mercedes SK met Liebherr kraan van Paule
Naast Scholpp is Paule in Stuttgart ook een bekende speciaaltransportfirma. Het volgende model heb ik deze laatste firma toebedeeld. Of Paule ook echt zo’n montagekraan op een vrachtautochassis in bezit had; ik denk het niet. Op internet is er geen foto van te vinden, dus valt het onder de categorie “wat je ziet, hoeft er niet te zijn”.
Ooit kocht ik deze Mercedes-Benz SK met Liebherr kraan als kitje van Kibri. Ik had de kit in Liebherr-geel kunnen laten, maar omdat ik nog wat decals met Paule opschriften had, koos ik ervoor het geel in donkerrood over te lakken. De kraan is verder zonder aanpassingen uit de kit gebouwd en voorzien van de decals. Er kan dan wel geen voorbeeld van zijn, het ziet er wel realistisch uit.
Mercedes-Benz SK 3550 en DAF FT95 van v.d. Vlist
Binnen het wagenpark van het bekende v.d. Vlist transport had een Mercedes-Benz SK 3550 voertuignummer 35. Deze 8×4/4 trekker reed eerst onder Nederlands kenteken en is daarna overgegaan naar de Poolse vestiging van v.d. Vlist. Dit voorbeeld gelijkt bijna het door mij gebouwde model wat hier links op de foto is te zien. Toen ik zo’n 20 jaar geleden dit model gebouwd heb, ben ik er gewoon vanuit gegaan dat v.d. Vlist wel eens zo’n Mercedes-Benz 3550 zou kunnen bezitten. En zo heb ik een Kibri kitje van deze trekker volgens bouwplan gebouwd en deze voorzien van Herpa wielen. Maar verdere details, die het voorbeeld naar later bleek te hebben, heb ik er niet aan gemaakt.
En met zo’n zelfde gedachte is ook de DAF 95, rechts op de foto ontstaan. V.d. Vlist heeft zeker DAF’s van het type 95 gehad, maar met welke asopstelling…… Ik koos voor een 4×2 trekker waarvan ik het chassis -wat ik bij Herpa altijd te kort vond- verlengd heb tot een wielbasis van omgerekend 3,8 meter. Ook een kritiekpunt op vroegere Herpa trekkers waren de wat kleine dieseltanks. Mijn DAF heeft in plaats van de kleine tank een groter exemplaar van AWM gekregen.
Beide modellen zijn geheel gelakt en uitgerust met decals van TL Decals.
Scania Streamline Zwaattransporttrekker
De meeste ombouwers kijken nog wel eens door de voorraad onderdelen en vragen zich dan af; wat zullen we nu eens maken. Zo is dat bij deze Scania ook gegaan. Gewoon nieuwsgierig hoe een Scania R143E 8×4/4 Streamline eruit zou gaan zien. Nou, gewoon zoals hier op de foto’s.
Scania deed in de jaren negentig nog niet zoveel op het gebied van speciaaltransport. Wilde een transportondernemer een meer-assige Scania, moest hij bij specialisten aankloppen voor wat extra assen onder het chassis.
Zo ben ik ook te werk gegaan. Ingrediënten voor mijn Scania waren een Streamline cabine op een 6×4 chassis van Herpa. Tank, accubak en luchtketels zijn van het chassis af gesneden om plaats voor een extra as te maken. Daarvoor heb ik gewoon een buisje styreen onder het chassis geplakt waardoor de metalen as met wielen kon. Daarna is er achter de cabine een stellage met dieseltank, koeler voor de koppelomvormer en luchtketels gekomen. Deze stellage had ik over uit een Kibri kit. Als laatste zijn er spatborden over de extra as gemonteerd en is het geheel gelakt en voorzien van decals.
Ik vind het nog steeds een geslaagd model.
Büssing langijzerwagen
We sluiten het verhaal over de inhoud van de witte krat op zolder af met een model met een speciaal voorbeeld.
Het voorbeeld van deze Büssing is als chassis opgebouwd met een speciale carrosserie voor het transport van lange ijzeren balken en buizen. De ondernemer die dit voertuig heeft besteld had ook voor een trekker met lange oplegger kunnen kiezen, maar deze relatief korte Büssing is een stuk wendbaarder. Door de keuze van een wat langere cabine kan achter de chauffeur ook nog een bijrijder mee. De langste stukken lading komen rechts naast de cabine te liggen. Kortere stukken vinden achter de cabine een plaats. Opvallend is het canvas deel in het dak (op de foto grijs). Dit was de nooduitgang waardoor de chauffeur de cabine kon verlaten, mocht het voertuig op zijn linkerzij zijn gevallen.
Ik bouwde dit model uit een resin bouwkit van als ik mij niet vergis PM Modellbau. De kit bestond maar uit enkele delen en na het lakken zijn de onderdelen samengesteld. Wel heb ik enkele extra details aangebracht zoals een stuurwiel, ruitenwisser en spiegel van Weinert. De spiegel is intussen verloren gegaan. De wielen stammen ook van Weinert en zijn geheel van metaal. Netjes verven geeft het resultaat als hier op de foto.
Hiermee sluiten we de witte krat en pakken voor de volgende delen van Bennie’s verzamelbakken weer een verzamelbak van de zolder.
Door naar Bennie’s verzamelbak deel 27