Bennie’s verzamelbakken deel 25

Viktor Baumann GmbH & Co. KG Schwertransporte und Autokrane

 

Sinds kort bezit ik het boek “Mercedes-Benz, Die Dauerläufer NG und SK 1973 – 1998”, geschreven door Matthias Röcke en uitgegeven door Verlag Klaus Rabe. In dit boek komen alle transportdoelen waarvoor de Mercedes-Benz NG en SK voor zijn ingezet aan bod. Nu ik hier wat oudere speciaaltransportcombinaties voorstel kan ik aan de hand van dit boek bij de Mercedessen wat meer technische informatie verschaffen.

In dit deel stel ik de modelauto’s naar voorbeeld van de speciaal-transportfirma Viktor Baumann aan jullie voor.

De firma Baumann bestaat al ruim 130 jaar. In 1888 begon Heinrich Baumann een transportonderneming in Engelskirchen (D). Met verschillende paard en wagens werden transporten in de regio uitgevoerd.  Tijdens de eerste wereldoorlog verhuisd Heinrich Baumann zijn onderneming naar Bonn. Hoofdzakelijk worden met paard en wagen klei en glas naar de plaatselijke Rijnhaven vervoerd. Inmiddels waren de drie zonen van Heinrich in de firma toegetreden. Later verschenen de eerste vrachtwagens binnen de firma Baumann

Midden jaren ’30 neemt zoon Viktor het bedrijf van zijn vader over en breidt het verder uit.

Na de tweede wereldoorlog wordt Bonn hoofdstad van West-Duitsland. Er worden regeringsgebouwen gebouwd en de oorlogsschade wordt opgeruimd. Veel werk waarbij Viktor Baumann met uit dumpvoorraden verkregen trucks en diepladers speciale transporten op zich neemt en zich daarin steeds verder gaat specialiseren. Er worden ook hijskranen aangeschaft

Midden jaren ’70 wordt het bedrijfsterrein in Bonn te klein en verhuisd Baumann naar een 70.000m3 groot bedrijfsterrein in Bornheim-Hersel ten noorden van Bonn.

Kortgeleden is de naam van Baumann iets veranderd in Baumann-Move, wordt het bedrijf geleidt door Sabine Baumann Duvenbeck -de kleindochter van Viktor- en bezit Baumann sinds 2019 de sterkste op de openbare weg toegelaten speciaal-transporttrekker, een MAN TGX 41.640 8×6 XXL.


(foto: Baumann)

Meer informatie (in het Duits) en een filmpje over deze MAN is via deze link te bekijken: https://www.eurotransport.de/artikel/man-tgx-41-640-8×6-xxl-deutschlands-staerkste-zugmaschine-10857919.html

In deze bijdrage neem ik jullie mee naar de firma Viktor Baumann in de jaren ’80 en ’90. Kibri had in die tijd het kunststof van de veel kitjes die men toen aanbood in rood met beige gegoten. Waren de kitjes gebouwd tot imposante modellen waren er ook nog stickers met Baumann opschriften in de doosjes te vinden. Op deze manier kon een groot deel van het Baumann wagenpark nagebouwd worden. Daarnaast had Herpa zo nu en dan ook wel eens een model naar Baumann voorbeeld in het assortiment. Zo’n Herpa model kwam bij mij nog wel eens in de verzameling, maar de Kibridozen, nee, dat ging bij mij anders.

 

Mercedes-Benz NG 3544 8×4/4 met Scheuerle platformoplegger met 10 aslijnen.

In het vorige deel had ik het bij het Colonia model over mijn wens voor een modernere platformwagen als die Scheuerle met dubbele kleine wielen zoals Kibri die al jaren in het assortiment had. Nou, hier is Kibri’s antwoord; de Scheuerle Ultralightcombi. Dit zijn combineerbare platformmodules die, in lengte gekoppeld ook op de openbare weg zijn toegelaten en, wanneer de lading het toelaat, met een snelheid van 80 km/h gereden mogen worden.

Kibri had deze kit in het assortiment en natuurlijk moest deze in mijn verzameling. Vooraf aan de bouw zijn alle onderdelen gelakt c.q. gespoten om het plasticachtige karakter te laten verdwijnen. Verder is het model gebouwd volgens de tekening en zijn er alleen andere zwaailichten op gekomen, daar ik die van Kibri wat klein vindt. De zelfklevende stickers zijn in de doos gebleven. Ik heb decals van TL-Decals voor dit model gebruikt.

Nog even over het voorbeeld van de Mercedes-Benz trekker; In de jaren ’70 kwam er steeds meer vraag naar betaalbare speciaal-transporttrekkers. Op bestelling gebouwde Faun’s en Kaelbles -die tot dan een groot deel van de markt in duistland onder elkaar verdeelden- werden te duur bevonden. De eind jaren ’60 op speciaal-transport overgestapte firma Schütz uit Hagen was een pionier op het gebied van de zoektocht naar een meer betaalbare trekker. Samen met de firma Titan werd een speciaal-transporttrekker op basis van Mercedes-Benz onderdelen ontwikkeld. Aan de basis stond een 6×6 kipperchassis. Daarin werd een 420pk V12 industriemotor van Mercedes-Benz gemonteerd. De aandrijflijn werd gecompleteerd met een koppelomvormer tussen motor en versnellingsbak. Er werd een Mercedes-Benz NG cabine gemonteerd en een afneembare ballastbak met daaronder een koppelschotel. Door het gebruik van gewone seriecomponenten was deze Titan een stuk goedkoper. Overigens wilde Mercedes-Benz in eerste instantie zijn naam niet lieeren aan de Titan producten.


Titan Z 3242 van de firma Schütz Hagen (Foto Podszun Verlag)

Daar Titan toch behoorlijk succes boekte met deze speciale trekkers die er in meerdere uitvoeringen waren, begon Mercedes-Benz er ook over te denken om dit soort trekkers te gaan produceren. Het eerste product was de Mercedes-Benz 3850 (6×6) die in 1984 verscheen en waarvan overigens een prototype bij Schütz Hagen gereden heeft. De 3850 bezat een V10 motor met 500 pk.

Met de Mercedes-Benz 3850 (6×6) komen we gelijk bij de volgende foto.

 

Mercedes-Benz 3850 (6×6) en Mercedes-Benz SK 3550 (8×4/4)

Links op de foto is een Mercedes-Benz 3850 (6×6) te zien. Deze heb ik gebouwd uit een Kibri kit. Ook hier zijn alle onderdelen gelakt, andere zwaailampen gemonteerd en stammen de decals van TL-Decals.

Voor de transportondernemer waar de Mercedes-Benz 3850 (6×6) een maatje te groot was, introduceerde Mercedes-Benz de NG 3544 8×4/4. Deze vierassige trekker was meer geschikt voor snel, middelzwaar speciaal transport tot 200 ton over de openbare weg. Eigenlijk was het een 6×4 chassis met een extra bijgeplaatste, gestuurde voorloopas. De NG 3544 8×4/4 had een V8 motor met 435 pk. Met de introductie van de SK (Schwere Klasse) in 1988 introduceerde Mercedes-Benz ook een nieuwe generatie motoren. Opvolger van de NG 3544 8×4/4 werd de SK 3550 die inmiddels een vermogen van 500 pk gekregen had. Verder had de SK 3550 een gefacelifte cabine en waren de componenten achter de cabine anders gepositioneerd. De vierassige Mercedes-Benz trekkers (NG en SK) werden een groot succes bij speciaal-transportondernemers.

Het hier afgebeelde model van een Mercedes-Benz SK 3550 is door mij gebouwd uit een Kibri kit. Ook dit model is gebouwd volgens hetzelfde procedé als de voorgaande Baumann modellen.

 

Faun L1206

Een nog steeds tot de verbeelding sprekende speciaal-transporttrekker was de Faun L1206. Deze 450 PK sterke trekker was populair onder speciaal-transportondernemers. Onder andere Schütz Hagen, Pieper, August Alborn, van Seumeren en Viktor Baumann hadden er een of meerdere. Met een Faun L1206 waren lasten tot 250 ton te transporteren. Een hele prestatie eind jaren ’60.

DM 99,– kostte mij ruim 20  jaar geleden een Merlau resin kit van deze Faun. Toen een heel bedrag maar ik wilde deze zeker hebben. Het was een mooi afgewerkte kit met ook nog de nodige geëtste delen en wielen van Herpa. De onderdelen behoefde weinig nabewerking en natuurlijk moest het gebouwde model de kleuren van Viktor Baumann krijgen. En zo geschiedde. Nog steeds vind ik het een prachtig model.

 

Unimog en Mercedes-Benz Sprinter

Naast materieel wat primair voor de transportopdrachten is, rijden er bij alle speciaal-transportfirma’s ook nog andere voertuigen. Vaak bieden speciaal-transportfirma’s ook montagewerk aan. Men zorgt er voor dat de getransporteerde goederen op locatie ook gemonteerd worden. Om montagepersoneel, gereedschappen en hulpstukken ter plaatse te krijgen zet men bestelbussen en pickup’s in. Of Viktor Baumann echt zo’n Sprinter met dubbele cabine heeft of had weet ik niet, maar ik kan het mij wel voorstellen. Basis voor deze Sprinter is een Herpa model wat ik in Baumann kleuren gelakt heb. Natuurlijk horen er zwaailichten op.

 

Ook van de Unimog weet ik niet of deze zo bestaan heeft. Maar ik kan mij hier ook voorstellen dat zo’n zware Unimog zo zijn taken kan hebben. Denk daarbij aan het verplaatsen van aanhangers en het opladen van hulpmateriaal op speciaal-transportmateriaal met behulp van de kraan. Ook kun je bij dit soort voertuigen denken aan hulp bij montagewerk op locatie al dan niet met slechte terreinomstandigheden. Deze Unimog stamt uit een kitje van Kibri en is door mij in Baumann kleuren gelakt. De decals stammen van TL-Decals.

 

De volgende keer deel 26, nog steeds met speciaal transport.

Terug naar deel 24

Eén gedachte over & ldquo; Bennie’s verzamelbakken deel 25 & rdquo;

  • Hallo Bennie, Voor mij heb je de juiste verzamelbak geopend.
    Herkenbaar,In mijn verzameling komt Baumann en Schutz ook voor en zo af en toe krijgen zij een plaatsje op mijn modelbaan. Zien er prachtig uit.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.