Bennie’s verzamelbakken deel 24

In voorgaande delen van deze serie kondigde ik al aan eens in een krat op zolder te kijken. Het viel mij namelijk wel eens op, dat modelauto’s ontbreken in mijn verzamelbakken. Deze waren dan ooit tentoongesteld tijdens een evenement en nooit meer in de betreffende verzamelbak teruggezet.

Op zolder staat een opvallend wit krat, beplakt met stickers. Deze krat gebruikte ik in het verleden om modelauto’s in te vervoeren wanneer ik aan een evenement deel nam. In de krat heb ik meerdere uitneembare verdiepingen gemaakt m.b.v. spaanplaat en opstaande latjes aan de zijkant. Zo zijn deze verdiepingen te stapelen. Op de spaanplaten heb ik isolatietape geplakt en wel zodanig dat modelauto’s er met de wielen klemvast tussen zitten. Op deze manier vervoer ik veilig mijn modelauto’s.

De laatste keer dat ik deze krat voor vervoer gebruikt heb, was tijdens Modelshow Europe, toen nog gehouden in Huissen. Een precies jaartal weet ik niet meer. Modelshow Europe wordt alweer jaren in Ede gehouden, dus wat er aan modelauto’s nu nog in de krat staat is al redelijk gedateerd.

Laten we maar eens kijken wat er zoal in de krat zit.

Magirus-Deutz 235D met Schreuerle dieplader

Deze Magirus-Deutz 235D van Roco kocht ik ooit in de kleuren van de Deutsche Bundesbahn. Dat was in dezelfde tijd dat kitjes van Preiser ook nog volop verkrijgbaar waren. Van Preiser kocht ik de Schreuerle dieplader en ik vond dat deze goed bij de Magirus-Deutz zou kunnen passen. En dat was ook het geval nadat ik de dieplader gebouwd had en beide in passende kleuren had gelakt. Geladen is een DEMAG asfalteermachine uit het Kibri-assortiment waarvan ik best het dak wel een beetje had kunnen laten zakken i.v.m. de transporthoogte. Maar ja, dat zijn gedane zaken….

De diepladers van Preiser zijn als kit tegenwoordig zeer gezocht door modelbouwers. Ondanks dat neemt Preiser ze niet meer in productie, vooral vanwege het feit dat de markt voor modelbouwkitjes niet zo groot meer is als jaren geleden. Om diezelfde reden komen er tegenwoordig nog maar sporadisch kitjes van Kibri op de markt waarbij steeds weer teruggevallen wordt op bestaande onderdelen. Velen onder ons vinden dat jammer, maar die “velen” zijn voor dit soort fabrikanten nog veel te weinig om iets nieuws te ontwikkelen….

 

Mercedes Benz 3850 “Bohnet”

Bohnet Schwertransporte bezat een Mercedes-Benz 3850. Ik vind dit type nog steeds imposant met zijn V10-motor met 500 pk en aandrijving op alle wielen.

In de jaren ’70 van de vorige eeuw begonnen speciaaltransportfirma’s steeds vaker bij de grote truckmerken rond te kijken naar trucks die voor hun speciale taken zouden kunnen passen. In Duitsland waren in die tijd de trekkers van Faun en Kaelble nog heer en meester in het speciaal transport maar door de kleine oplagen en de steeds hogere eisen van de klanten werden nieuwe ontwikkelingen ook alsmaar duurder. Kaelble stopte begin jaren ’70 al met reguliere speciaaltransporttrekkers en richtte zich vrijwel geheel op transportmateriaal voor de offshore. Ook Faun bouwde vanaf die tijd alleen nog maar zeer zware trucks die maar beperkt geschikt waren voor rijden op de openbare weg.

De firma Titan sprong in op de vraag van speciaaltransportondernemers als bijvoorbeeld Schultz uit Hagen en bouwde op basis van Mercedes-Benz trucks speciaaltransport materieel. Men versterkte chassis, plaatste er extra assen onder en bouwde zwaardere (industrie) motoren in. M.A.N kreeg natuurlijk ook de vraag van klanten voor zwaardere trucks en zij schakelden de Oostenrijkse partner O.A.F in om M.A.N’s tot speciaaltransporttrucks aan te passen.

Titan bouwde vele Mercedessen naar wensen van klanten tot Mercedes-Benz in 1983 ineens met een zelf ontwikkelde speciaaltransporttrekker op de markt kwam. Het was de 3850 die eveneens ontwikkeld was als 6×6 chassis voor een zware kipper waarin een V10-motor met 500 pk gelegd was. Daar de speciaaltransporttrekker een koppelomvormer naast de reguliere versnellingsbak bezat, moesten er wat componenten naar achter de cabine verhuizen. Met de komst van Mercedes-Benz 3850 nam het aantal bestellingen bij Titan allengs af en richtte Titan zich op andere markten.

Ook in 1:87 was de Mercedes-Benz 3850 populair want Kibri en Herpa brachten beide deze imposante truck uit. Preiser maakte overigens de voorgaande Mercedes-Benz Titan als bouwkit.

Het model hier op de foto bestaat volledig uit Kibri-componenten, inclusief de Kaelble shovel. Ik heb het model in de kleuren van Bohnet gelakt en voorzien van decals van Truckline.

 

MAN F90 “Colonia”

Op de vorige foto van het Bohnet model is te zien dat de Schreuerle dieplader deels uit een platformwagen met kleine dubbellucht wielen bestaat. Mij staat bij, dat dit type dieplader niet was toegelaten voor 80 km/u. Midden jaren ’80 verschenen lichtere typen van dit type dieplader waarbij de iets grotere wielen met enkele banden opvielen. Dit type dieplader was wel tot 80 km/uur toegelaten.

In 1:87 duurde het even voordat dit laatste type dieplader te verkrijgen was en ben ik zelf aan de slag gegaan zoiets te maken. Uiteindelijk vond ik het niet zo gelukt.

Uitgangspunt was een Scheuerle dieplader van Kibri waarbij ik het voorste deel ingekort heb tot een enkele aslijn. Die kleine wielen heb ik weggelaten en de asgaten opgevuld met styrenen buisjes waar stalen asjes doorheen passen. Ik heb gekozen voor wielen van Wiking die ik in eerste instantie wel vond passen. Later bleek, dat het diepladerbed wel erg hoog boven het wegdek hing.

Ik heb nooit een tweede dieplader van dit type zelf gebouwd daar kort daarna Kibri de modernere Schreuerle dieplader en platformwagens uitbracht.

Ondanks dat heb ik het model toch maar verder afgewerkt en voorzien van een MAN F90 trekker van Herpa. Het model is uiteindelijk in de kleuren van het Keulse Colonia gelakt en voorzien van de juiste decals die ik nog uit een Preiser kitje over had. Geladen is een O&K grader van Kibri.

 

MAN F90 “Max Goll”

Op een gegeven moment kwam Herpa ook met de door mij zo gewenste Scheuerle dieplader op de markt en toen werd alles nog eenvoudiger om een speciaal transport na te bouwen.

Het hier afgebeelde model is, geloof ik, een model uit de reguliere Herpa serie en uitgebracht in de kleuren van Max Goll. Max Goll is een in speciaal transport gespecialiseerde firma uit Düsseldorf met een lange traditie en bestaat nog steeds.

Aan het model heb ik niets aangepast, alleen hier en daar een likje verf voor wat details. Geladen is een Liebherr graafmachine uit het Kibri-assortiment.

 

Dit waren de eerst vier uit de krat. Wordt vervolgd in deel 25.

Laat een antwoord achter