Zoals beloofd in deel 21, de volgende zes modelauto’s.
Mercedes-Benz SK’94 met kieptrailer “Willi Betz”
Tegenwoordig kennen we de oorspronkelijk uit het Duitse Reutlingen afkomstige firma Willi Betz van het internationale transport door heel Europa en een stukje Azië. Uitgebreid over deze firma is te lezen in HO-Modelauto Berichten 189.
Midden jaren ’90 voerde de firma Willi Betz ook nog bulktransporten uit. Dat gebeurde toen met kiep- en silo-opleggers. Daar ik waarschijnlijk meerdere decalsets had liggen heb ik de drie onderstaande modellen samengesteld en in het bekende blauw gelakt.
De trekker hier op de foto is een AWM model van de toen net nieuwe Mercedes-Benz SK’94. In voorbeeld was dit de laatste SK-versie voordat de Actros zijn intrede deed. Het AWM-model was best goed gedetailleerd en had m.i. de smallere cabinevariant. Ik heb de cabine gelakt in blauw en het chassis in ossenbloedrood, een gangbare chassiskleur bij Mercedes-Benz in die tijd. De oplegger stamt van Herpa. Daar ik de basismodellen best wel goed gedetailleerd vond, zijn er geen verdere aanpassingen gedaan.
Mercedes-Benz SK’88 6×2/4 met kiepende bulkcontaineroplegger “Willi Betz”
Opvallend aan dit model is de asopstelling 6×2/4. Eigenlijk niets bijzonders, maar midden jaren ’90 maakte geen enkele modelautofabrikant dit soort trekkerchassis. In het assortiment van modelautofabrikanten bevonden zich in de regel 4×2 en 6×4 trekkerchassis en wilde je iets anders, dan moest je zelf iets creëren. Voor dit model ben ik uitgegaan van een Mercedes-Benz SK’88 met Eurocab cabine in 6×4 uitvoering. De voorste van de twee aangedreven achterassen heb ik vervangen door enkellucht wielen en daarbij kleine blokjes tegen het chassis geplakt om de wielen niet naar binnen te laten schuiven. Maar bekijk je het model van onderen, zie je toch nog beide aangedreven assen. Tja kniesoor die daar op let, zal ik gedacht hebben.
Toch is er bij mij een trekker bekend waarbij deze asopstelling wel voorbeeldig is en laat dat ook nog een vroege voorganger van de Mercedes-Benz SK te zijn. Het is de Hanomag Henschel F221 S-2 A, een trekker met aangedreven voorloopas die dus de trekkracht van een 6×4 trekker combineerde met de wendbaarheid van een voorloopastrekker. Na de overname van Hanomag-Henschel door Mercedes-Benz heeft deze opvallende trekker geen navolging gekregen (in 1:87 zou ik mij deze Hanomag-Henschel wel willen wensen. Van VK Modelle bijvoorbeeld).
Na deze kleine ombouw aan het chassis van de Mercedes-Benz SK is er een kiepende containeroplegger met bulkcontainer achter de trekker gekomen en alles is netjes in kleur gelakt. De decals hebben door de jaren wel geleden gezien de vergeling, wat vooral bij de container opvalt.
Mercedes-Benz NG 4×4 trekker met kiepoplegger
Het voorbeeld van deze Mercedes-Benz zou in de jaren ’70 of ’80 gereden kunnen hebben. Het voorbeeld is een Mercedes-Benz NG 16.32 AS. Achter deze typeaanduiding gaat het volgende schuil: Neue Generation, 16 ton GVW, 320 pk, Allrad Schlepper. Het betreft hier zelfs de eerste facelift vanaf ongeveer 1978, herkenbaar aan het ontbreken van de chromen lijsten terzijde van de ster op de grille.
Ik heb deze trekker gebouwd uit een kitje van Preiser waarbij de afzetkipper niet is gemonteerd. Daarvoor in de plaats zijn een koppelschotel en spatborden van Herpa gekomen. Ook de wielen met naafreductie en terreinbanden stammen van Herpa. Achter de cabine heb ik zogenaamde Hoyerkasten gemonteerd. Reden, ik zou het niet meer weten. De oplegger stamt van Herpa en alles is netjes in de Betz-kleuren gelakt.
DAF 95 huifbakcombinatie “Thyssen Haniel Logistic”
Dit model is gebouwd naar een Zwitsers voorbeeld. Ooit vond ik een decalset met een voorbeeldfoto en het bouwen van dit model leek me wel wat. Uiteindelijk is het model geheel uit Herpa-delen ontstaan en zijn er hier en daar wat aanpassingen gedaan. Zo is er onder andere een grotere dieseltank uit het assortiment van Super-D onder gekomen.
In mijn zoektocht naar de firma Thyssen Haniel Logistic kwam ik erachter dat deze firma in 1998 verkocht is, maar er zijn ook berichten dat deze firma nog steeds onder deze naam bestaat.
Maar tijdens mijn zoektocht stuitte ik ook op enkele 1:87 modelauto’s waaronder deze Mercedes-Benz Actros van Herpa (foto Herpa)…..
….deze Mercedes-Benz NG van Efsi (foto picklick.fr)…..
….deze MAN van R+H Modell (foto lkwmodellauto.de)…
….en vele treinwagons voor intermodaal transport geladen met containers in de kleuren van Thyssen Haniel Logistic.
Wat opvalt aan de modelauto’s zijn de teksten in de blauwe diagonale band. Bij mijn model staat er Schweiz, bij het Herpa-model Rheinkraft en bij het Efsi en R+H model staat er niets op.
Renault AE met koeloplegger “GHS Cool”
In deel 17 van deze verzamelbakkenserie waren twee modellen naar GHS voorbeeld te zien. Ik vertelde daar dat beide iets gemeen hadden, namelijk de trekker van de een en de oplegger van de ander hoorden eigenlijk bij elkaar. En hier is het model zoals het ooit uitgeleverd is; een Renault AE met koeloplegger “GHS Cool” van AWM. Het hier getoonde model heeft hier en daar een likje verf ter detaillering gekregen maar is verder origineel zoals geleverd door AWM.
Iveco Daily “Schenker Eurocargo”
Zoals waarschijnlijk opgemerkt tijdens het lezen van de HO-Modelauto Berichten 204 gaat mijn HO interesse ook uit naar bestelbusjes. Ik vind het leuk om ze te verzamelen en soms zijn ze fleurig bedrukt. Een bijkomend voordeel is, dat ze niet zoveel ruimte in de vitrine of verzamelbak innemen.
Busch bracht midden 90er jaren de tweede generatie Iveco Daily als gesloten bestelwagen en personenbus uit. Er was in eerste instantie gekozen voor de zware versie met dubbele achterwielen, lange wielbasis en hoog dak. Ik kocht het model in onbedrukt wit en heb het nogmaals wit overgespoten om de decals beter te laten hechten. Uiteindelijk zijn er Schenker decals, overgebleven uit een setje van Truck-Line (tegenwoordig TL-Decals) op gekomen.
In deel 23 van deze serie vertel ik wat meer over de laatste zes modelauto’s uit deze verzamelbak.
audy zegt:
Weer een mooie reeks Bennie, die Hanomag-Henschel heb ik ook altijd interessant gevonden zeker jammer dat die nooit in 1 op 87 is uitgekomen.