Bennie’s verzamelbakken deel 18

“Back to the eighties”

Dit keer gaan we de inhoud van verzamelbak 11 bekijken. In deze verzamelbak zijn weinig origineel gekochte modellen te vinden. Aan de hand van die zogenaamde seriemodellen kan ik ongeveer het jaar vaststellen dat de verzamelbak gevuld is. De enige seriemodellen in deze verzamelbak zijn de oplegger “EDEKA”, de oplegger “Trill” die van origine achter een DAF hing, de Büssing 1½ dekker bus “KVG Hameln” en de Mercedes-Benz O321 “Stadt Mannheim”. Op de website Scale Model Database (https://s-mdb.com/) is het vrij eenvoudig om de leeftijd van een modelauto vast te stellen. Ik vond op die website de DAF “Trill” en de Büssing “KVG Hameln”. De DAF “Trill” stamt uit 1988 en daaraan neem ik maar aan dat verzamelbak 11 in 1988 en 1989 gevuld is. Ik weet nog dat de Scania 143 “Spetra” is ontstaan uit een van de eerste Scania 143 modellen van Herpa, en die zagen ook in 1988 het daglicht. Dus kunnen we van 1988 zeker zijn. De Büssing bus stamt overigens uit 1984 en zal wel eens door mij gekocht zijn, omdat ik het een interessant model vond. De Mercedes-Benz “EDEKA” en de Mercedes bus waren overigens niet in de Scale Model Database te vinden. Zoekende via Google vond ik toch het EDEKA model. Het blijkt een Albedo model te zijn waarbij de trekker van origine een Scania LB 141 was. Deze Scania 141 “EDEKA” verscheen in december 1988.


Foto: 1zu87

Büssing BS16 met silo-oplegger “Tonsil”

In 1988 introduceerde Marcel Roskopf de Büssing BS16 in zijn assortiment. Een goede zet want dit laatste type van Büssing was er nog niet in 1:87.

In de jaren ’50 en ’60 was de firma Büssing wel eens in voor experimenten op het gebied van vrachtwagens. Oké men bouwde ook conventionele vrachtwagens met voorin staande motor. Daarnaast hadden vele Büssing vrachtwagens een motor liggend onder het chassis, het zogenaamde ´Ünterflur´-concept. Maar er verschenen ook vrachtwagens die niet aan een van beide constructies voldeden zoals de Decklaster (vrachtwagen met cabine onder de laadvloer) en de BS16-210 trekker waarbij de ‘Ünterflur’-motor voor de vooras was gemonteerd. Het waren mooie en interessante ontwerpen, maar geld werd er niet mee verdiend. En daar de vrachtautofabrikanten toch al in zwaar weer verkeerden bracht dit uiteindelijk enorme verliezen.

Büssing hoopte het tij te kunnen keren door zich weer te richten op de productie van vrachtwagens zonder experimenten die tot dan altijd al gekocht werden door de klantenkring. Dit bracht in 1967 de Büssing BS serie met in het chassis staande motor voor vrachtwagens met korte wielbasis en met ‘Ünterflur’-montage bij vrachtwagens met langere wielbasis. De moderne cabine was ontworpen door Louis Lucien Lepoix, een Frans industrieel ontwerper die al menig cabineconcept had ontworpen. Het kon niet meer fout gaan, dacht men bij Büssing, maar het liep anders en in 1971 werd Büssing door M.A.N overgenomen.

Op de een of andere manier spraken in 1:87 de legendarische Büssing 8000 meer tot de verbeelding dan de latere frontstuurversies. Marcel Roskopf dacht daar anders over en bracht in 1988 de BS16 als 4×2 trekker uit. Het model bezat een kantelcabine en de karakteristieke luchtvering was mooi weergegeven.

Toen Roskopf’s Büssing werd voorgesteld in de Modell Auto Zeitschrift (MAZ) stond daar als voorbeeld een blauwe Büssing BS16 met silo-oplegger erbij afgebeeld. Op de oplegger was de merknaam Tonsil met als toegevoegde tekst “Hochaktiven Bleicherden” te lezen. Zeer actieve bleekaarde werd er in deze silo-oplegger dus vervoerd. Bleekaarde is een zeer poreus absorptiemiddel wat in de voedingsmiddelenindustrie, maar ook in kattenbakgrid werd gebruikt. De merknaam Tonsil® bestaat overigens nog steeds.

 

Wist ik in 1988 veel, ik vond het gewoon een interessant model waarvan de onderdelen eenvoudig te vinden waren. Trekker van Roskopf en oplegger van Herpa. Alles netjes gelakt en beletterd met wrijfletters van Mecanorma. Wie kent dat nog?

Mercedes-Benz wisselbakcombinatie “Spedition Schrader”

Wanneer een transportfirma in de regio rond Wolfsburg was gevestigd kwam het vaak voor dat deze transporten voor Volkswagen en de andere merken binnen dit concern uitvoerde. Ik schrijf dit bewust in de verleden tijd, want tegenwoordig maakt het concerns als Volkswagen niets meer uit of een transportonderneming in de regio zit. Het moet gewoon de goedkoopste zijn en dus voeren tegenwoordig Oost-Europeanen een groot deel van de transportopdrachten uit.

Spedition Schrader was gevestigd in Wolfsburg en was dus een van de huisvervoerders van Volkswagen. Dit werd ook breed uitgemeten op de huif.

Ik kan mij niet meer herinneren wat de aanleiding is geweest om dit model te maken. Een foto, een artikel in een tijdschrift, ik weet het niet meer. Op internet is welgeteld een voorbeeldfoto van een vrachtwagen van Spedition Schrader te vinden en enkele foto’s van Herpa en Roskopf modellen in de kleuren van Schrader. Ik krijg de indruk dat Spedition Schrader niet meer bestaat in de vorm zoals dat eind jaren ’80 was.


Ik heb mijn model, bestaande uit Herpa onderdelen, in ieder geval gelakt in blauw met rood en de opschriften samengesteld uit wrijfletters.

Iveco Turbostar “Schenker”

Schenker was altijd makkelijk. Daar deze firma vooral in Duitsland vele honderden vrachtwagens had rijden, kon je vrijwel alles in de kleuren van Schenker bouwen. Met die gedachte is dan ook deze Iveco Turbostar met huifoplegger ontstaan.

Het model bestaat uit een trekker en oplegger uit het Herpa assortiment. Katja’s Truck Design (KTD) kon de originele kleuren van Schenker leveren en de decals stammen uit een Kibri kitje. Ja, echte decals, geen stickers zoals we van Kibri gewend zijn. Volgens mij is dit een eenmalige actie geweest.

Meest opvallend aan dit model is het interieur. De oudere modellen van Herpa bezaten een lichtgrijs interieur. Dit beviel mij niet en bij elk model zocht ik in tijdschriften en folders van de voorbeelden naar foto’s van het interieur. Aan de hand van die foto’s verfde ik het interieur. Iveco gebruikte in de jaren ’80 nogal poppige kleur en zo heb ik delen van de stoelen mijn Iveco oranje gelakt naar voorbeeld zoals te zien in de hier afgebeelde Iveco folder.

Het staat mij bij dat ik ooit een lijst met interieurkleuren heb gemaakt en deze heb gepubliceerd in een HO-Modelauto Berichten (naschrift webmaster: klopt! Dat was in HO-Modelauto Berichten nummer 81).

Mercedes-Benz NG met containeroplegger “Hoyer”


Dit model is ontstaan aan de hand van een decalset van DMC die ik kort voor de bouw van dit model had gekocht. Meest opvallend aan het voorbeeld was de korte drie-as containeroplegger. Bij Herpa was wel een twee-as 20” containeroplegger in het assortiment, maar geen drie-asser. Dus zelf aan de slag met zaag, liniaal en lijm en een drie-as 40” containeroplegger van Herpa zo inkorten dat deze het voorbeeld zou gelijken.

Ook de container moest een kleine aanpassing ondergaan. Daar dit een geïsoleerde tankcontainer betrof heb ik de achterdeuren vervangen door een voorkant van een andere container. Gewoon omsteken. Aan de trekker heb ik niets verbouwd, maar wel zijn na het lakken alle Mercedes-Benz NG specifieke accessoires er aan gemonteerd. Als laatste is het model op chromen velgen gezet en zijn de decals er op gekomen.

De groene “O” in de naam Hoyer geeft aan, dat deze container alleen voor het transport voedingsmiddelen mag worden gebruikt. Dat was toen en nu nog steeds!

De Rijke

In deze verzamelbak zijn drie modellen met mogelijke voorbeelden binnen het toenmalige voertuigpark van De Rijke aanwezig. Deze modellen zijn aan de hand van decalsets van DMC gebouwd.  


Scania R142M met silo-oplegger. Samenstelsel van een Herpa trekker en dito silo-oplegger.


Volvo F12 met huifoplegger. Ook hier bestaat het model geheel uit Herpa delen. De spatborden van de oplegger zijn bij dit model vervangen door eenvoudige rechte spatborden achter de achterste as zoals bij veel Nederlandse opleggers toentertijd.


Volvo F12 met tankoplegger. Dit is een van mijn eerste modellen waar ik de toen nieuwe velgen van Herpa heb gemonteerd (zie ook bij het Hoyer model).

In deel 19 van dit feuilleton komen weer enkele modelauto’s uit verzamelbak 11 aan bod.

Terug naar deel 17

Eén gedachte over & ldquo; Bennie’s verzamelbakken deel 18 & rdquo;

  • Bennie weer een mooie reeks van foto’s en beschrijvingen, de feuilleton mag voor mij nog wel een tijd doorgaan.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.