Bennie’s verzamelbakken deel 14

In dit deel vertel ik, Bennie van Meurs, u over de modelauto’s uit de onderste twee rijen van mijn verzamelbak 20.


Ik had de Krupp Mustang van Brekina al in mijn verzameling (
zie deel 12) toen er ineens in oktober 1990 een versie met Nederlandse opschriften verscheen. Brekina had een Krupp Mustang “vernederlandst” door op de bumper Krupp 150 PK Mustang te vermelden. Op de cabinedeuren was “Deckers en zonen Carrosseriefabriek Zoeterwoude” te lezen en de zijschotten van de laadbak waren bruin gelakt, om houten schotten te verbeelden. Natuurlijk hebben er in Nederland Krupp’s van dit type Mustang gereden, maar de door Brekina gemonteerde laadbak bleef, ondanks de bruin bedrukte zijschotten, toch echt een Duits uitziende laadbak. Menig verzamelaar van Nederlands modellen heeft het model toch maar aan de verzameling toegevoegd, want modelauto’s naar Nederlands voorbeeld waren nog niet wijd verbreidt.


In
deel 13 van deze serie zag u een door mij gebouwde DAF 2800 naar voorbeeld van zo’n DAF van Dick Spronk uit Reuver. Ik had twee decalsets van DMC in mijn bezit en dacht, die DAF 2800 zal toch ook wel een opvolger krijgen. En zo ging ik aan de slag met een DAF 95 met huifoplegger van Herpa. Deze heb ik rood met zwart gelakt en voorzien van dezelfde decals als de DAF 2800. Of er ooit een DAF 95 in deze uitvoering bij Dick Spronk heeft gereden, weet ik niet. Op internet zijn niet veel foto’s uit die tijd te vinden. Zelf vond ik het wel een mooie combinatie.


http://www.87thscale.info/maag.htm

Over de twee-assige oplegger is nog wat te vertellen. De firma Maag verkocht toentertijd modelauto’s naar militaire voorbeelden. Deze liet men bij Herpa produceren en veel onderdelen kwamen dan ook uit het standaard Herpa-programma. Maar Maag nummer 1001 was een opvallend model wat gelijk mijn aandacht trok. De M.A.N F8 trekker had een langere wielbasis, dan dat op dat moment bij M.A.N’s van Herpa gebruikelijk was. Herpa gebruikte indertijd een te kort chassis en dit nieuwe, langere chassis sprak mij veel meer aan. Dus dat Maag model gekocht en het chassis onder een andere M.A.N gebuikt. De oplegger was een standaard Herpa huifoplegger, maar dan met twee assen en vlakke spatborden. Ook iets was Herpa speciaal voor Maag gemaakt had. Deze oplegger is door mij in de Spronk kleuren gelakt en hierboven te zien.

Maag heeft in die tijd veel speciale onderdelen bij Herpa laten maken om hun militaire modellen er zo realistisch uit te laten zien. Maag is naar enige tijd gestopt en soms vindt je nog modelauto’s met typische Maag onderdelen in het militaire assortiment van Herpa.


Hier de laatste modelauto in Schenker kleuren in deze verzamelbak. Het is een Mercedes-Benz NG 1633 huifbakcombinatie. Ook dit is weer een combinatie van een Herpa cabine met voorste deel van het chassis. Het achterste deel stamt evenals de laadbak van Kibri. Ook de aanhanger stamt van Kibri. Het is een typisch Duitse huifbakcombinatie geworden.


Bij het zien van de hier afgebeelde foto zult u denken, die Mercedes-Benz silocombinatie is toch van het bekende H. Freund. Niets is minder waar, deze silocombinatie had een voorbeeld bij de firma MST Mineral Spedition und Transport. MST is heden ten dage nog steeds een op zichzelf opererend onderdeel binnen H. Freund en 40 vrachtwagens zijn dan wel gelijkkleurig aan die van H. Freund, maar de opschriften zijn typisch MST. MST vervoert vooral zand en andere grondstoffen voor de glasindustrie en voor ijzergieterijen.

Toen de vrachtwagens van H. Freund nog een lichtgroen chassis hadden, hadden die van MST een zilvergrijs chassis. En uit die tijd stamt mijn model, compleet gebouwd uit Herpa delen. De decals kwamen van Katja’s Truckdesign, waar ook de originele H. Freund kleuren voor dit model vandaan kwamen.


Op de door DMC bijgevoegde foto was een Mercedes-Benz NG met cilindervormige brandstoftankoplegger te zien. Ik had uit een ombouw nog een door Herpa genaamde Benzintankauflieger liggen en dacht bij de aankoop van deze decalset, dat de firma Burmeister ook wel zo’n tankoplegger zou kunnen hebben. Naast de decals kon men bij Katja’s Truckdesign de juiste kleur blauw leveren. De Mercedes-Benz NG vond ik tussen de losse trekkers bij Katja’s Truckdesign en gelukkig bezat deze een uitlaat onder de voorbumper, wat toen nog verplicht was bij transporten van licht ontvlambare stoffen. Niets stond de bouw van dit model meer in de weg.

De Firma Ernst Burmeister & Sohn kwam uit Hamburg en bestaat volgens mij niet meer.


De Volvo F12 met glasoplegger heeft een Italiaans voorbeeld. Ik heb het model gebouwd uit een Volvo F12 van de tweede generatie van Herpa en een van de eerste glasopleggers uit het Herpa- assortiment. Bij de Volvo F12 van Herpa, wat op zich een eenvoudig model was, ergerde ik mij altijd aan de plaatsing van de vooras. In mijn ogen stond deze te ver naar achteren. Bij dit model heb ik de vooras wat naar voren geplaatst door een stukje van de ashouders af te zagen en er achter het met een dun kunststof plaatje op te vullen. Hierdoor kwam de vooras wat naar voren en tevens werd de spoorbreedte wat groter, waardoor dit ook wat meer naar het voorbeeld geleek. Het chassis van de Volvo is nog voorzien van een reservewiel en een andere brandstoftank.

De oplegger is zo uit de Herpa-serie overgenomen en alleen gelakt en voorzien van decals, waarvan ik de herkomst niet meer weet.

 

Dit was het laatste uit verzamelbak 20. Binnenkort pluk ik weer een verzamelbak van de zolder. Laat u verrassen.

Naar deel 15

Terug naar deel 13

0 gedachten over “Bennie’s verzamelbakken deel 14

  • Die Krupp Mustang was een beetje mijn ‘schuld’. Ik had een fabrieksfoto van Deckers gestuurd met het verhaal er bij dat het een auto met houten schotten was. Dus bij de eerstvolgende Spielwarenmesse werd dit model me met enige trots onder de neus geduwd “zie, we hebben er speciaal ‘houten’ schotten op gezet”. Nou, mooi toch? Ik kon ze niet blijven uitleggen dat Nederlandse opbouwen er toch wat anders uitzagen, dat had ik al een paar keer gedaan……

  • Very interesting article.
    I have one question – has Krupp Mustang originally inscription on the bumper done by Brekina?

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.