In dit derde deel laat ik u de laatste 6 modelauto’s uit mijn verzamelbak 1 zien.
In 1984 introduceerde Iveco de Turbostar als topmodel. De cabine was opgebouwd uit veel componenten van de T-serie, maar was wel ruimer als deze laatste. De techniek was ook overgenomen uit deze T-serie. De topmotorisering voor de Turbostar was een V8 dieselmotor met twee turbo’s, intercooling en een vermogen van 420 pk. De Turbostar was de eerste Iveco-serie met een typenaam. Tot dan hadden Iveco’s typenummers bestaande uit letters en cijfers. Enkele jaren na de introductie van de Turbostar kreeg ook de T-serie een naam; Turbotech.
Herpa nam in 1986 de Iveco Turbostar in haar programma. Eigenlijk had Herpa alleen een nieuwe cabine ontwikkeld. Het chassis voor Herpa’s Turbostar was dezelfde als die voor de Iveco T, waar nog een luchtgekoelde Magirus-Deutz V8 motor in zat. Herpa heeft deze motor altijd in de Turbostar gemonteerd al heeft het voorbeeld nooit een luchtgekoelde motor gehad.
Herpa had de Iveco T al veel langer in het programma. Er waren verschillende grille-opschriften bij Herpa te verkrijgen. Zo was er een Unic, een OM, een Magirus, een Iveco en een Iveco met als extra een Magirus opschrift. Er zijn voorbeelden van Turbostars bekend waarbij Magirus extra op de grille staat. Herpa heeft deze variant nooit uitgebracht. Bij Herpa’s Turbostar stond op de grille alleen maar Iveco.
De afgebeelde Turbostar van Herpa was de eerste in de serie met een 3-as bakwagenchassis. Het model is naar voorbeeld van een vrachtwagen van het Bürgerliches Brauhaus Ravensburg-Lindau AG.
Kibri bracht tot ieders verrassing een kleine brandweerwagen als bouwkit. Het kitje, was te koop onder nummer 10332 en verscheen in hetzelfde jaar als een kleine brandweergarage met daarin dezelfde brandweerwagen. Een mooie geste van Kibri, want de liefhebbers van brandweervoertuigen hoefden niet perse er een brandweerkazerne bij te kopen. Kibri’s brandweerwagen was een Löschruppernfahrzeug LF8, waarbij de 8 staat voor een pompcapaciteit van 800 liter per minuut. Basis voor deze brandweerwagen is een in Duitsland geproduceerde Ford FK2500.
Het Kibri-model was te bouwen met zwarte of witte spatborden en bumper. Verder konden bij het model de achterdeuren in gesloten of geopende stand gemonteerd worden. Jammer was, dat bij geopende deuren tegen een inrichting, weergegeven als een sticker, werd aangekeken.
Ik heb mijn Ford brandweerwagen met witte accenten en gesloten achterdeuren gebouwd. Voor het bouwen heb ik de carrosserie nogmaals rood gelakt. De voorbumper is inmiddels spoorloos verdwenen.
Deze Ford brandweerwagen zit nog steeds in het Kibri leveringsprogramma, nu onder nummer 18255. Er is ook een beige variant van de Maltezer hulpdiensten geweest (18084).
Tot in de jaren ’80 lieten enkele Duitse brouwerijen hun bier in grote tanks door de Deutsche Bundesbahn vervoeren. Die tanks waren genormaliseerd naar het “Haus zu Haus”-systeem en te transporteren met opleggers vergelijkbaar met de ons bekende DAF losser. De Kulmbacher Brauerei EKU was een van de gebruikers van deze tanks. Nadat de Deutsche Bundesbahn was gestopt met het wegvervoer van “Haus zu Haus”-containers op speciale opleggers waren vervoerders aangewezen op eigen vervoer. Vaak werden de containers dan gewoon in de laadbak van een vrachtwagen geladen.
In een modelauto-tijdschrift vond ik een foto van een modelauto, beladen met biertanks in de kleuren van EKU. Ik vond het leuk ook zo’n modelauto te hebben. Eerst moest ik op zoek naar biertanks. Deze vond ik, geladen op een Fleischmann spoorwagon, bij een tweedehands verkoop. De rest van het model vinden was niet zo moeilijk. Een Mercedes-Benz NG huifbakwagen werd ontdaan van de huiven en achter de cabine werd ruimte gemaakt voor een Roco laadkraan. Het model is gelakt in de kleuren van de Kulmbacher Brauerei en de biertanks staan los op de laadbak.
Voor Mercedes-Benz heeft Herpa ooit een doorzichtige Mercedes-Benz NG 6×2 bakwagen gemaakt. Alle onderdelen, behalve de banden, de aandrijflijn en de luchtveerbalgen, waren van doorzichtig kunststof.
En om die aandrijflijn en luchtveerbalgen ging het. Mercedes-Benz introduceerde tijdens de IAA een volledig luchtgeveerd chassis voor bakwagens en Herpa mocht het bijbehorende Werbemodell maken. Herpa ontwikkelde voor dit model een heel nieuw chassis. Maakten de spatborden en voorbumper van een NG vrachtwagen tot dan deel uit van het chassis, nu waren het los ingezette onderdelen. De cabine was zelfs zo gemonteerd dat de mogelijkheid om te kantelen aanwezig was, al was dat niet de bedoeling; een motorblok ontbrak.
Na het doorzichtige “Werbemodell” verscheen in de serie bij Herpa eenzelfde bakwagen maar dan in de kleuren van verffabrikant Decolux. Ik was zo gecharmeerd van dit model dat ik er gelijk 2 kocht. Een is verbouwd tot een 6×2 trekker naar Deens voorbeeld. De ander ziet u hier op de foto en is alleen maar van wat extra details voorzien. Omdat ik van het andere model nog een Decolux laadbak over had heb ik deze voorzien van een aanhangerchassis. Onder de aanhanger heb ik een palletbak gelijmd, ook een noviteit van Herpa uit die tijd en eigenlijk bedoeld voor onder opleggers. Natuurlijk heb ik het aanhangerchassis qua kleur op het model aangepast.
Na het Decolux model heeft Herpa weinig tot niets meer met deze versie van de Mercedes-Benz NG gedaan. De Mercedes-Benz SK’88 stond in de startblokken. Deze kreeg bij Herpa een kantelcabine en een naar voorbeeld ontwikkeld chassis. Waarschijnlijk was het hierboven beschreven bakwagenchassis door de hoeveelheid kleine onderdelen toch wat duur in productie voor reguliere seriemodellen.
Het was de tijd dat Preiser nog kitjes van vrachtwagens uitbracht. Een van de voorbeelden die voor vele Preiser modellen werd gebruikt was de grote Mercedes-Benz Kurzhauber. Preiser had de laatste versie van dit voorbeeld in model omgezet; dus met hogere voorruit, drie ruitenwissers en de koplampen in de bumper. Brekina daarentegen heeft tegenwoordig een eerdere variant met lagere voorruit en twee ruitenwissers in het leveringsprogramma.
Eigenlijk was de Mercedes-Benz Kurzhauber toentertijd een model naar actueel voorbeeld. Er reden er nog vele op (Duitse) wegen. Mercedes-Benz was officieel in het midden van de jaren ’70 al met de productie van Kurzhaubers gestopt, maar op speciaal verzoek werden ze nog tot 1982 voor de binnenlandse markt gebouwd. Voor de export zijn Kurzhaubers nog tot 1992 gebouwd.
Mijn Kurzhauber is naar voorbeeld van een Mercedes-Benz LS 2624. De laadkraan achter de cabine stamt uit een Kibri-kitje.
Wat hierboven over Mercedes-Benz geschreven is, geldt ook voor M.A.N. Ook zij hadden tot midden jaren ’70 vrachtauto’s met “neus” in het leveringsprogramma. Daar deze robuuste vrachtwagens voor de export gevraagd bleven zijn ze bij M.A.N voor dit doel tot 1994 gebouwd.
Vrachtwagens en hijskranen van Speciaaltransportspecialist Schmidbauer waren in de jaren ’80 en ’90 een dankbaar voorbeeld voor veel modelautofabrikanten. Vooral uit de kitjes van Kibri was een heel, al dan niet voorbeeldig, wagenpark in het bekende blauw met rood te bouwen. Ook hijskranen naar voorbeeld van Schmidbauer waren volop bij Kibri te vinden.
Ook de hier afgebeelde speciaaltransporttrekker op M.A.N-basis heeft de bekende Schmidbauer kleuren. Het model heb ik gebouwd uit resten overgebleven van andere ombouwen. Zo stamt de cabine van Wiking, het chassis van Kibri en de ballastbak van Preiser. Alles is netjes in de juiste kleuren gelakt maar opschriften zijn er nooit op gekomen…….
Met veel plezier heb ik in deze 3 delen over de inhoud van verzamelbak 1 geschreven. Het was de eerste keer dat ik zoiets via deze website publiceer. Gezien de reacties schijnt het geslaagd te zijn. Mijn dank hiervoor.
Naast deze verzamelbak 1 staan er nog zo’n 40 (!) van die verzamelbakken bij mij op zolder. Misschien komt er nog een vervolg op deze serie.
Harm Bos zegt:
Leuke serie,Bennie.Het valt mij op dat je voor elk model goed je “huiswerk”hebt gemaakt en goed naar de echte trucks hebt gekeken. Dat zouden meer mensen,wel of geen lid, moeten doen!
Frank S. zegt:
Inderdaad, mee eens. Wordt een mooie serie zo!