Bennie’s verzamelbakken deel 2

print

Zoals u in ‘Bennie’s verzamelbak (deel 1)’ hebt kunnen zien/lezen zitten er veel meer modelauto’s in verzamelbak 1. Hier volgen de volgende 6;

Midden jaren ’80 voerde Wiking de nodige vernieuwingen door. Een voorbeeld hiervan is de Mercedes-Benz NG met de bredere cabine. Ook het lange chassis had Wiking vernieuwd en deze kreeg een hefbare sleepas. Bij dit model zijn ook spoiler, zonneklep, spiegels en bumperspoiler los bijgevoegd. Ik heb deze aan mijn model aangebracht. Preuss Internationale Spedition was gevestigd in Bielefeld en is in 1995 opgegaan in P&O Trans European Group.

Mercedes-Benz NG “Kieserling”. Dit model verscheen in de serie bij Herpa en ik vond het mooi passen bij de Volvo F89, die u in de vorige bijdrage hebt kunnen zien. Evenals Wiking leverde Herpa losse delen bij de Mercedes-Benz vrachtwagens om zelf naar wens te monteren. U ziet het, bij mijn Mercedes-Benz zitten die onderdelen er aan.

Mercedes-Benz NG “Panalpina”. Panalpina is een Zwitserse logistieke firma. In de jaren ’80 waren vrachtwagens van deze firma een dankbaar voorbeeld voor modelautofabrikanten. Herpa bracht deze Mercedes-Benz met huifoplegger uit. Ik heb het seriemodel voorzien van chromen Kässbohrer wieldoppen en natuurlijk de bijgeleverde losse onderdelen, waarbij ik de spoiler zilvergrijs gelakt heb. 

Zocht je vrachtwagens naar Zwitsers of Frans voorbeeld, was je bij Roskopf aan het goede adres. Marcel Roskopf had een hele serie interessante modellen in zijn programma. Bekend zijn onder andere de Saurers, Renaults en Mercedessen. De Mercedes-Benz NG maakte Roskopf in de 2,3 meter brede variant met halflange slaapcabine. De maximale breedte voor vrachtwagens, rijdende op Zwitserse binnenwegen was toentertijd vastgelegd op 2,3 m. Op de foto ziet u een andere vrachtauto uit het Roskopf programma; een Renault R310 als bakwagen. Deze ziet er op en top Frans uit.

Roskopf heeft vele varianten van de Saurer D290/330 gemaakt. Er waren 2 cabinevarianten en de keuze bestond uit meerdere chassis. Twee voorbeelden van deze Saurers staan in mijn verzamelbak 1. Voor de onderdelendistributie van Saurer rijdt deze Saurer D290/330 4×2 als huifbakwagen met aanhanger. De chauffeur moet zijn werk in de binnenlandse distributie in een dagcabine verrichten.

Ook zijn collega, rijdende voor Eier Lüchinger, slijt zijn werkdagen in een dagcabine. Maar hij hoeft geen aanhanger over de bergpassen te manoeuvreren. Daarvoor in de plaats rijdt hij met een lange 8×4 vrachtwagen met gesloten laadbak. Waarschijnlijk veel wendbaarder en zeker typisch Zwitsers.  Eier Lüchinger bestaat nog steeds, maar is gefuseerd met Eierschmid AG en opereert nu onder de naam Lüchinger + Schmid AG, Eier & Eiprodukte, gevestigd in het Zwitserse Kloten.

Het is jammer dat de firma Roskopf niet meer bestaat. In 1990 deed Marcel Roskopf zijn firma over aan Wiking. De vormen liggen nu ergens in de kelders van het Sieper concern in Lüdenscheid te verstoffen. Alleen de Büssing BS16 vrachtwagen verschijnt zo nu en dan in het Wiking programma. Maar waarom Wiking niets in de vooroorlogse Mercedessen en M.A.N’s en de modelauto’s naar modernere voorbeelden ziet, is mij een raadsel. Wie goed zoekt, vindt hier en daar nog wel een Roskopf modelauto.

Marcel Roskopf overleed op 74-jarige leeftijd op 6 juni 2002.

Naar deel 3

Terug naar deel 1