40 jaar KIBRI automodellen; de eerste jaren

Z-Kibri 01

Het is al weer 40 jaar geleden dat Kibri onder de liefhebbers van de H0-modelautos voor enige opwinding zorgde met de aankondiging van “Nutzfahrzeuge H0”. In de tijd dat het vooral om Wiking draaide was de belofte aan andere. moderne vrachtwagens voldoende om de harten van vooral de modelbouwers onder ons hoger te doen slaan. Kibri kondigde namelijk die modellen als bouwpakket aan en dat opende heel nieuwe perspectieven. In de eerste jaren waren op die bouwdoosjes voorbeelden afgebeeld, dus het was nog even afwachten hoe dat er ‘echt’ uit zou zien.

Z-Kibri 02

Dat viel mee en ook wat tegen, bijvoorbeeld bij deze Mercedes-Benz “Kieszug”, prima basis maar een toch wat mislukte cabine, zie de afbeelding op het latere doosje:

Z-Kibri 02a

Hetzelfde verhaal bij de MB met de Spitzer onderlosser, wel een fraaie oplegger maar een wat mindere trekker:

Z-Kibri 03Z-Kibri 03a

Het aanbod werd echter snel uitgebouwd, hier nog een paar doosjes uit de eerste jaren:

Z-Kibri 04Z-Kibri 05Z-Kibri 06

Maar een echte stap vooruit, zeker voor de Nederlandse liefhebbers, was het model van de DAF 2800 Turbo Intercooler. De eerste goede DAF in H0, in vergelijking met de MB-modellen een werkelijk uitstekende cabine op een gedetailleerd chassis:

Z-Kibri 07

En binnen een paar jaar stond er al een heel gevarieerd programma:

Z-Kibri 08

0 gedachten over “40 jaar KIBRI automodellen; de eerste jaren

  • De firma Kindler und Briel heeft mij bakken vol geld gekost want zij is de oorzaak ervan dat ik besmet ben geraakt met het h0 virus toen de DAF 2800 kwam. Soms koop ik er nog,een al was het alleen maar voor de vele kleine onderdelen.

  • Ik kan mij nog herinneren dat ik in 1976 net begonnen was met een modelspoorbaan. Een ovaaltje met stoomloc en blikken personenwagons van Märklin. Ik bouwde voor die tijd al bouwkits in diverse schalen en zelfs de eerste Amerikanen in 1:25 had ik al gebouwd.
    Wiking kon mij niet zo bekoren dus waren de kitjes van Kibri iets om naar uit te kijken. Ik kreeg als eerste de ARAl Tanklastzug als kit en de twee betonmixers als reeds gebouwde modellen. Dat laatste behoorde bij bepaalde Kibri modellen ook tot de mogelijkheden. Al snel was het hek van de dam, vooral toen er beter gedetailleerde kitjes kwamen zoals de Goldhofer platformwagen, de Liebherr kranen, de DAF’s en de M.A.N’s.
    Later gebruikte ik veel Kibri delen als basis voor mijn ombouwen.
    Sinds kort ben ik weer doende met de (om)bouw van modelauto’s. En de eerste modellen zijn weer Kibri kitjes. Dit heeft vooral met mijn interesse in landbouwvoertuigen te maken, want daarvan is binnen het Kibri assortiment ook het nodige te vinden.
    Bij een handelaar op Intermodellbau was ruimte keuze in Kibri kitjes (alle in nieuwe verpakking). Vandaag was ik na lange tijd weer eens bij Wentink in Arnhem en het verbaasde mij dat Kibri kitjes van voertuigen daar helemaal ontbreken. Jammer maar ook begrijpelijk want met een al jarenlang ongewijzigd aanbod van Kibri valt ook weinig te verdienen.
    Jammer dat Kibri bij Viessmann een beetje het ondergeschoven kindje is geworden. Er zijn zoveel mooie voorbeelden als kranen, graafmachines en landbouwvoertuigen die er om vragen in model omgezet te worden en zelf uit een kitje bouwen maakt het alleen nog maar leuker.

  • Ook ik was/ben blij met de Kibri-bouwdozen, niet in de laatste plaats vanwege de vele suiker-gerelateerde-modellen (zie onder andere nummer 10030, de Sudzucker-silowagen hierboven). Maar zeker ook vanwege de vele landbouwmodellen!

    Veel modellen, chauffeurs kunnen toegevoegd worden en diverse modellen zijn ook beweegbaar te bouwen, zodat je niet alleen trekkers en hakselaars hebt die rechtdoor rijden. Hier een overzicht van slechts een klein gedeelte van de Kibri-modellen. Heb er nog meer gebouwd (maar diorama was niet groter… ;-)) en ongebouwd staan.

  • Pim van Leeuwen zegt:

    Op facebook had ik al gesuggereerd om de Kibri modellen te voorzien van een tijdperk codering a la modelspoor, zo weten we exact waar het spul thuishoort. Overigens vrees ik dat de vette jaren bij Kibri nu toch echt ver achter ons liggen, al hoop ook ik op een opleving met wat modern spul.

Laat een antwoord achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.