30 jaar geleden …….

30 jaar geleden ….. kondigde Rietze op de Spielwarenmesse nieuwe modellen aan van de Ford Cargo en van een nieuwe Kässbohrer oplegger. Daarvan is in BERICHTEN 15 het verslag te vinden met foto’s van Fred van Hoorn. Er stonden ook nog wat prototypes van andere modellen van de Ford Cargo als bakwagens en zelfs als lichte brandweerwagen met Metz-opbouw:

Als je nu terugkijkt naar wat er dan van terechtgekomen is valt het uiteindelijk wat tegen. Niet het model van Cargo zelf, dat ziet er prima uit, maar wel wat er aan modellen en varianten zijn verschenen. Later dat jaar verschenen dan de eerste serie- en promotiemodellen van die Ford Cargo als trekker en van die in die tijd opvallende oplegger:

Die oplegger schijnt er ook in deze uitvoering als promotiemodel te zijn geweest:

Die trekker en oplegger is er ook geweest met “Staufen”-opdruk:

Zonder volledig te willen zijn ter illustratie nog wat modellen van de Ford Cargo met die oplegger:

Met de aangekondigde bakwagens wordt het een heel ander verhaal. Niet de getoonde prototypes maar wel varianten in een standaard (te?) zware versie met van Roco ‘geleende’ opbouwen; van een brandweerwagen geen spoor meer. Daarvan hier ter illustratie maar een paar modellen (die twee NL-modellen zijn hier al eens voorgesteld):

Die samenwerking met Roco leverde nog wel andere modellen op zoals deze Cargo met Roco volumetrailer in grote lijn naar een voorbeeld dat werkelijk tussen de Ford-fabrieken in Duitsland en België moet hebben gereden:

En het op zich leuke fantasiemodel in “Schwarz-Bau”-uitvoering:

Een echt topmodel is die Ford Cargo nooit geweest, zo nu en dan duiken er nog wel eens varianten op maar het blijft maar beperkt. Het geeft wel aan wat er gebeurt als het enthousiasme bij handel en verzamelaar beperkt is.

0 gedachten over “30 jaar geleden …….

• Mooie herinnering Jan, de cabine van de Cargo is prima maar Rietze heeft destijds wel een fout gemaakt door voor de trekker en bakwagen het zelfde chassis te gebruiken. Vooral voor de trekker met dag cabine geen gezicht daarom ingekort. Bij de vrij lage bakwagen werd wel een spoiler meegeleverd en bij de hoge Kässbohrer oplegger niet. De combinaties met de Roco opleggers zien er beter uit.

• Er reden niet veel transportbedrijven met de Ford Cargo, vanuit die hoek zullen ook weinig aanvragen voor speciale opdrukken in 1:87 zijn gekomen. De Cargo wordt trouwens nog steeds gebouwd in Turkije dus Ford is still in business.