1e KORTE BERICHTEN week 1, 2017

Met de beste wensen voor het nieuwe jaar komen al weer de eerste KORTE BERICHTEN van datzelfde nieuwe jaar. En dat begint met een nieuw NL-model van, jawel, WSI in de vorm van een MB Actros Bigspace trekker met 6-as Nooteboom semidieplader in de uitvoering van “Boekestijn“:

Nieuw in de ‘Markenshop’ van HERPA is deze MAN kipper al bekend van de MAN-shop:

Nieuwe DAF met Meusburger is er nu van AWM:

Mocht u eens wat andere containeropleggers dan zijn deze Doll 40-voeter en Schmitz 20-voeter als bouwkitjes van Y-Modelle misschien wat voor u:

En een passende legertrekker hebben ze ook: licht gepantserde MB trekker

Met het nieuw jaar wordt er natuurlijk ook gewacht op de aankondigingen van nieuwe modellen, die zijn er nog niet zo veel, het wachten is bijvoorbeeld nog op deze vijf van BREKINA:

Ook nog niet verkrijgbaar zijn de vier door Oxford Diecast aangekondigde ‘Amerikanen’ waarvan hier al drie voorseriemodellen te zien zijn:

STARLINE heeft al wel de 2017-modellen voor de Austrian Car Collection bekend gemaakt, deels hadden we die al gemeld maar daar komen deze bij (mogelijk zijn die ÖAF vrachtwagens straks ook te vinden bij Brekina):

Van het treinenmerk PIKO is het nieuws voor 2017 al bekend, buiten twee wagons met megatrailers niet veel te melden:

Er komt een resin kit van de aloude Kenworth W923 ‘Needlenose’ van Don Mills Models:

Meer resin nieuws is te vinden bij DUTCHART Models zoals de cabine van de Britse GUY Otter of de Italiaanse Fiat Panda 2003:

Oh ja, Diecast Masters heeft ook de plannen voor 2017 bekend gemaakt; geen nieuwe CAT-modellen in 1/87, wel twee Amerikaanse EMD-locomotieven!

0 gedachten over “1e KORTE BERICHTEN week 1, 2017

• Ik heb ook verwonderd zitten kijken Jos. Vooral de voorruit lijkt aan de bovenkant veel te rond. Ook als je de foto’s van de modellen wat dichterbij bekijkt lijkt het er op dat de hoeken van de zijramen een te grote radius hebben.
    In de MAZ 1-17 hebben ze ook modellen met een club van vier cabine van Roskopf en Roco afgebeeld. Vooral die van Roco ziet er beter uit.
    Misschien zijn de 5 afgebeelde Brekina modellen nog prototypen en worden er voor de serie modellen nog wat aanpassingen gedaan.
    Afwachten tot we de modellen in handen hebben.

• Vergelijkingsmateriaal:
    DAF 1300
    Laten we de modellen maar afwachten om te zien of er echt veel afwijkingen in zitten.

• Wat een mooie oplegger van Dornseiff! De DAF ervoor slaat alles. Een chassis van een 95 XF, het moet m.i.een FTG zijn en deze cabine-variant,geen fenders en wel een dakspoiler,is zelfs in Eindhoven niet te koop. Wederom slaat men de plank mis bij AWM.

• De ervaring leert helaas dat Brekina meestal niets meer aan de preproductiemodellen verandert als ze eenmaal zijn gepresenteerd. De voorruiten lijken ietwat op een ouderwetse, bolle televisiebeeldbuis.

• @ RenéN Ik had meer de associatie met een duikbril.
    Maar dat slaat meer op dit IFA prototype: zie link; http://isthat.info/uploads/ifa/ifa-l60/ifa-l60-03.jpg

Het Oostduitse IFA had ook willen participeren in het “club van vier” project van Volvo, Renault, DAF en Magirus-Deutz.
    Maar door politieke problemen en een tekort aan deviezen kon IFA niet deelnemen.
    De “Club van vier cabine” schijnt eigenlijk een M.A.N ontwerp te zijn. Maar M.A.N haakte al snel af na de start van dit project. Er zijn aan de “club van vier” cabines ook M.A.N details te herkennen zoals de verdiepte vlakken onder de raampartijen. Iets wat de M.A.N F7-8-9 cabines ook hadden. M.A.N heeft de F7 cabine samen met Saviem ontworpen. Maar de kortstondige samenwerking tussen M.A.N en Saviem (Renault) was al voorbij voordat er sprake van het “club van vier” verband was.

• Te veel eer voor M.A.N, ik heb altijd begrepen dat het ontwerp van Saviem is geweest en dat M.A.N dat voor de F7 etc. heeft overgenomen. Dat verklaart ook waarom Saviem met het cabine-ontwerp verder kon anders zou MAN dat wel verhinderd hebben om het voor zichzelf te gebruiken.

• Die visie lijkt mij logischer. Toch heb ik het verhaal over M.A.N ook eens gelezen.

Nu ik wat meer naar het prototype van die IFA L60 kijk ziet daar ook wel details van de club van vier cabine in.

• Behalve die wat ongelukkige cabine (zonde van de moeite) vind ik de gekozen wielbasis niet fraai. Met zo’n korte bak kwamen deze truckjes niet veel voor, maar voor Brekina natuurlijk wel practisch, die bak hebben ze toch van de MB 808 en de Hanomag F-serie, en met zo’n korte wagen kan je het ook nog als trekkertje gebruiken. Jammer.

• Inderdaad jammer, maar ik vind het model zo slecht nog niet. Een langere wielbasis was zeker mooier. Ik had ook gehoopt op de typische wielen/velgen voor de Magirus. Dit zijn helaas de standaard wielen die Brekina veel vaker gebruikt. We zien wel weer hoe het er in het echt uitziet.