SHELL-modellen deel 8

In 1976 al kondigde Kibri (kort voor Kindler+Briel) de eerste modelauto’s aan en dan nog moderne vrachtwagens van die tijd, voor de liefhebbers een welkome afwisseling ten opzichte van met name Wiking:

Daarbij direct al twee modellen in het bekende Shell-geel, de nog niet helemaal gelukte MB NG als trekker met fraaie Wackenhut-oplegger of als combinatie met ook Wackenhut-opbouw en aanhanger, de opschriften werden verzorgd door stickers (je ziet trouwens op de combinatie dat die verkeerd om zijn gezet, de ‘schelp’ hoort voor de naam):

Al weer veel later volgde deze MAN 4-asser waarbij kennelijk verschillende opschriften mogelijk waren (dat weet ik niet want die kit heb ik zelf nooit gezien):

Wel een prima ogend model leverde de bouwkit met de grote MB SK als trekker:

Nog later, ik denk dat Kibri toen al door Viessmann was ingelijfd, verscheen nog een best aardige combinatie op basis van de aloude Magirus-Deutz ‘Eckhauber’ maar wel met ongebruikelijk grijze chassis en spatborden:

Sindsdien zijn er zo ver mij bekend van Kibri geen Shell-tankwagens meer gezien.

Een ander merk dat zich in de jaren ’80 meldde met H0-modelauto’s was Roskopf, dat zich lange tijd had gericht op militaire modellen in ca. 1/100. Één van de eerste echte H0-modellen was de Zwitserse Saurer van het D frontstuur-type, die als typische Zwitserse smalle 4-asser ook als tankwagen in het Shell-geel is verschenen:

Pas veel later kwamen er vooroorlogse MB- en MAN-modellen van Roskopf en daar was dit leuke kleine tankwagentje bij:

Na het overlijden van Marcel Roskopf werd het merk overgenomen door Wiking, die éénmalig nog dit Roskopf-model van de mooie Büssing met tankoplegger (al wel met Wiking-wielen) uitbracht:

In het volgende deel komen de Brekina-modellen aan bod.

 

 

 

Eén gedachte over & ldquo; SHELL-modellen deel 8 & rdquo;

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.