SCANIA PROMOTIEMODELLEN deel 5

Tot het verschijnen van de Scania 3-serie zijn nog wat 2-serie modellen van Herpa al dan niet via De Kleine verschenen, vooral herkenbaar aan een een striping met vrij dunne lijntjes. Één van de meest opvallende was wel deze trekker met gesloten oplegger met goudkleurige opdrukken “Scania Top of the line”. De foto van dit oorspronkelijke model vond ik terug in het diepe archief van de BERICHTEN van zo’n 30 jaar geleden. Jaap van der Pol stuurde een foto van dit model met bedrukte dakspoiler en ook nog goudkleurige bumper; kennelijk een variant.

Even als tussendoortje: een wel apart model is er geweest via De Kleine met deze in militair groen gehouden combinatie, de opdruk maakt wel duidelijk voor welke gelegenheid dit heuse promotiemodel is gemaakt.

Dankzij afbeeldingen op de website van Jan Klaas Kuipers deze varianten van de militaire combinatie toe kunnen voegen:

Herpa maakte voor Scania t.g.v. de IAA in 1987 deze trekker met die typische fijne lijntjes:

Ook is deze bijzondere 92 bakwagen er geweest met die fijne lijntjes:

Die fijne lijntjes waren ook te vinden op een paar seriemodellen, zoals deze. Niet echt promotiemodellen maar het past qua opdrukken wel.

Misschien wel het laatste promotiemodel van een Scania uit de 2-serie, deze trekker met mooi verchroomde tankoplegger (Scania-opdruk op de achterkant). De striping met drie bredere lijnen is al de deco-striping die later bij de introductie van de 3-serie in 1988 werd gebruikt.

In het volgende deel gaat het over de eerste van de vele modellen van de Scania 3-serie.

(Terug naar deel 4)

0 gedachten over “SCANIA PROMOTIEMODELLEN deel 5

  • En dit is de variant die Marc bedoeld. Overigens heeft deze ook een andere laadbak en twee maal dubbel lucht achter.

  • Nogmaals. De modellen kwamen destijds bij Luthart vandaan.

    Deze zal waarschijnlijk in een volgend topic aan bod komen?

  • Aha Jeroen, ’t is je toch zelf gelukt de foto’s te plaatsen en ja, die laatste komt nog wel een keer aan bod.

  • Over bovenstaande modellen het volgende; In de tijd dat Maag er zo ongeveer mee ophield, kwamen die cabines van Scania nog erg goed van pas. Door de simpele constructie konden de MAN cabines zo worden verwisseld voor die van de Scania. En je had dus weer een nieuw model en de voorraad Maagmodellen was keurig opgeruimd…

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.