Nader bekeken: de “GMB”-modellen van IMC

De drie aangekondigde diecastmodellen van IMC Models in de uitvoering van GMB zijn nu verkrijgbaar, goed moment om die toch wel opvallende modellen maar eens nader te bekijken. Om te beginnen het model van de Mercedes Actros BigSpace 6×2 met Vacupress Max loader met hier gelijk maar ter vergelijking het voorbeeld.

De Actros trekker maakt voor een diecastmodel een prima indruk, goed vormgegeven en mooi in de lak. IMC heeft er voor gekozen de grille niet als los ingezet deel te maken maar deze mee te gieten en vervolgens te bedrukken net als de lampen. Dat oogt vrij goed al mis je dan wat detail.

De spiegels zijn gemonteerd, een eenvoudig interieur is aanwezig. Een beetje tegenvallend is het nauwelijks gedetailleerde chassis, al zie je daar natuurlijk niet echt veel van, wel prima weergave van de wielen.

De oplegger is een vrij gedetailleerde weergave van het voorbeeld al mis je zo hier en daar wat details als het trapje bijvoorbeeld en zie je de wat storende naad in de tank zelf. Daar staat tegenover dat het model mooi in de lak staat en de soms fijne opdrukken zijn ook zeer geslaagd. Iets te opvallend is het ontbreken van enige aanduiding van roosters etc. op de appendagekast, dat is zo wel een wat te saai blauw blok. Wat opdrukjes op de achterbumper zouden ook niet misstaan. De tank kan kiepend worden gezet dankzij het losse staafje.

Het tweede model is dat van Mercedes-Benz Arocs 8×4 met een Hiab kraantje. Hier afgebeeld met het voorbeeld.

Een model met een cabine vergelijkbaar met die van de trekker, al is hier wel de typische Arocs-grille te herkennen. Het staat op een nauwelijks gedetailleerd chassis, maar dat zie je niet echt door alle opbouw en kasten.

Eigenlijk gewoon een goed model met al die losse onderdelen en het beweegbare kraantje, daar is weinig op aan te merken.

Het derde model is volgens IMC dan weer een Mercedes-Benz Actros StreamSpace 4×2 gesloten vrachtwagen met een speciaal aanhangertje.

Maar dat blijkt bij dit model toch weer de Arocs-cabine te hebben, of dat zo de bedoeling was is de vraag. Het model oogt verder goed met een weer mooi gelakte diecast opbouw die wel heel kompleet is bedrukt.

Het probleem bij dit model zit bij de achterkant, de achterbumper die er wel hoort te zitten ontbreekt bij dit exemplaar, bovendien lijkt er ook wat scheef te zitten. Ik neem maar aan dat het niet bij alle modellen zo zal zijn en dat IMC het wel zal oplossen. In ieder geval valt het aanhangertje zo niet ‘aan te hangen’.

Alle modellen zijn  keurig in een speciale doos verpakt met op de achterkant een foto van het voorbeeld.

Al met al wel bijzondere en zeer Nederlandse modellen, die zo in een passend diorama gezet kunnen worden. Wel een mooi initiatief van GMB en IMC om juist zulke specifieke auto’s in model om te zetten.

Reacties

  • Jan,

    Ik durf gerust te zeggen dat jij de modellen nog redelijk positief beoordeeld en dit voor sommige mensen ook zo zal zijn maar voor de meeste verzamelaars onder ons is het zeker anders.
    Eergisteren de modellen ontvangen en toen ik ze uit de verpakking haalde had ik het idee dat ik modellen van Majorette in mijn handen had.
    Het enige goede aan de modellen zijn inderdaad de wielen maar voor de rest kan ik er niet veel goeds over zeggen.
    Zeker als je de prijzen van de modellen bekijkt mag je er toch zeker meer van verwachten.
    Dit heb ik ook zo aan IMC gemaild en ik moet hierbij zeggen dat ze netjes hun excuus hebben aangeboden en dat ze de modellen terug kopen.

    Huub


  • Dit is weer een voorbeeld van een tweestrijd: aan de ene kant lovenswaardig om dit soort modellen uit te brengen. Inderdaad voor de verzamelaar leuke modellen maar de detailfreak kan ze beter zelf bouwen.

    Als je dit soort modellen 100% nauwkeurig gebouwd wil hebben gaat de prijs nog verder omhoog en dan is het helemaal niet leuk meer om deze modellen te verzamelen.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.