Modellen van TOTAL en verwante bedrijven: deel TOTAL

Het huidige TOTAL is een behoorlijk omvangrijk bedrijf dat door overnames en fusies tot één van de grootste oliemaatschappijen is geworden. De geschiedenis van dit merk gaat terug tot de jaren ’20 van de vorige eeuw toen de Franse overheid het belang van een in eigen land gecontroleerde olieproductie en vooral verwerking inzag en de Compagnie Française des Pétroles (CFP) oprichtte. Pas in de jaren ’80 werd de naam Total ingevoerd die na overnames en fusies tot de huidige grootmacht is uitgegroeid. Vroegere merken als Fina, ELF, Antar en Azur zijn daardoor in de loop van de laatste 50 jaar verdwenen. Van al die merken zijn wel, en soms best wel veel modellen in 1/87 verschenen. Daarom deze voortzetting van de serie over modellen van oliemaatschappijen met als eerste die in de kleuren van Total.

(afbeelding Volvo: Schrader Fahrzeugbau)

Zoals al vermeld komt de naam Total pas laat in gebruik. De verschenen en soms weer verdwenen modellen komen in ongeveer het passende tijdperk voorbij. Te beginnen met het aardige model van de Renault Galion tankwagen dat door Norev is uitgebracht; dat model heeft overigens een voorbeeld dat in een museum staat:

Een iets andere Renault Galion tankwagen zagen we ook in de afbeelding van de kit van SAI van een eenvoudig oud Total servicestation:

Dat is/was een apart model uit de serie Rétro87:

Ook via SAI Collections kwam er dit echt leuke tankwagentje van de Saviem SG van Igra:

Al weer een tijd geleden was er van Brekina deze MAN “Pausbacke” met van Roskopf ‘geleende’ tanktrailer:

Zoals je mocht verwachten waren er natuurlijk de Franse modelfabrikanten, ook al is het aanbod vrij beperkt gebleven. Norev maakte dit diecastmodel van de Volvo F89 met een soort van gastankopbouw (iets te klein eigenlijk):

Majorette kwam naast een model van de Renault met Club-van-Vier-cabine met de Volvo F10 met wat feitelijk ook weer een oplegger met een opbouw voor het vervoer van gas was, wel met het toen meerkleurige logo:

Rond die tijd deed Roskopf het met het nog wat eenvoudige opschrift op de mooie Renault R310 met tankoplegger:

Beetje apart is wel het latere model van de Renault Magnum met tankoplegger dat verscheen in de verzamelserie van het Italiaanse Orbis Fabbri; een heel aardige mix van diecast en kunststof dat via Italeri in China werd gemaakt:

Voor de modellen met het nieuwere logo zijn we vooral aangewezen op de diecastmodellen al is er van AWM nog deze Volvo FH met tankoplegger geweest:

Voor het overige zijn het de laatste jaren modellen van Majorette als deze goed op schaal zijnde  Ford Cargo combinatie …..

….. die ook als losse tankwagen verkrijgbaar was en er zeer beperkt is geweest in de “Caldeo”-uitvoering (Caldeo is één van de nieuwe merken van Total die inzet op meerdere energiebronnen):

Bij Majorette kreeg ook de Volvo met gastankoplegger het nieuwe logo;

En dat logo is ook te vinden op wat andere modellen van Majorette die soms weer niet overal werden aangeboden:

Deze versie met een meer moderne Volvo FH4 als trekker is zo ver bekend alleen in het Verre Oosten te vinden:

Tot slot het wel meest bekende model van de door Norev als merchandise voor Total gemaakte Renault Premium met heel aardige tankoplegger; in ieder geval een H0-model.

Wat de Total-modellen betreft was het dat wel zo’n beetje, volgende deel over dat andere bekende Franse merk dat inmiddels is verdwenen: ELF.