Modellen van Kuehne & Nagel, deel 1

In het internationale logistieke gebeuren is Kuehne & Nagel één van de echt grote spelers met vestigingen over de heel wereld en een hoofdvestiging in Zwitserland. Dat zullen de heren Kuehne en Nagel die het expeditiebedrijf in 1890 in Bremen oprichtten ook niet gedroomd hebben. Tegenwoordig is het beeldmerk met het anker over de hele wereld een begrip.

Door het bericht over de modellen van WSI kwam ik op het idee eens te kijken hoeveel K&N-modellen in H0 er in de loop van de jaren wel niet zijn gemaakt. Dat blijken er na enig speurwerk flink wat van ook nog verrassend veel verschillende modelfabrikanten. Dus maar eens een overzicht gemaakt zonder overigens de pretentie te hebben echt alle modellen gevonden te hebben.

Om een beetje overzicht te houden eerst maar eens een verdeling naar modelfabrikanten en in dit deel 1 de modellen van Wiking, die als eerste een K&N-model in H0 produceerde en wel van de Mercedes-Benz LP1317 huifbakwagen, die er zeker in twee iets verschillende varianten sinds 1972 is geweest:

Ook verscheen begin jaren ’70 al een soort van “Werbemodell” want het model van de International Loadstar met dieplader werd alleen voorzien van een sticker op de laadvloer; wel zijn er varianten van vier Duitse vestigingen bekend:

Ook als seriemodel verschenen midden jaren 60 de modellen van de MB 2632S met huifoplegger:

Één direct zichtbaar verschil tussen de bij Wiking-liefhebbers zo geliefde varianten is de grille, apart ingezet dan wel meegegoten:

Hoe dat zit met de volgende varianten kon ik niet achterhalen, misschien wat huisvlijt?

In de jaren 80 verschenen de fraaie MB SK88 modellen als wisselbakcombinatie, waarin kenners ook weer wat varianten onderscheiden:

Minder bekend is de wisselbakcombinatie op MAN F90 die zo ver ik kon nagaan alleen als “Werbemodell” is gemaakt:

Zeker alleen als “Werbemodell” is de heel aardige set met een Peterbilt met gesloten oplegger en een MB Actros met schuifzeilenoplegger:

Die modellen uit de set lijkt wel de laatste K&N-modellen die Wiking tot nu heeft gemaakt. Wel waren er de modellen van “Easy” waarin K&N samenwerkt(e?) met Schenker en Lufthansa Cargo. Dat leverde nog een mooi aantal modellen op, die deels ook als seriemodel maar vooral als “Werbemodell” zijn gemaakt. In ieder geval zijn de opleggers met de Renault AE500 en de MB Actros er ook als seriemodel geweest (en ook bij deze modellen zijn bij Wiking-kenners varianten bekend):

Later verscheen ook deze nieuwe Actros nog:

Die Actros fungeerde ook als trekker voor een dieplader met transportkist als “Werbemodell”:

En zelfs als losse trekker:

Erg aardig is dit “Werbemodell” uit 2001 van de MB Atego als 3-as bakwagen:

Er is ook een VW T4 in ‘EASY’-uitvoering, die net als wat andere modellen als kerstgeschenk zelfs in een ‘Schneekugel’ terechtkwam:

De laatst bekende Wiking-“Werbemodelle” van EASY zijn deze Atego en Sprinter in oranjerood:

In het volgende deel aandacht voor de Herpa-modellen.

 

Reacties

Er heeft nog niemand gereageerd, reageer als eerste met het formulier hieronder.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.