Modellen van GULF OIL (aangevuld)

(afbeelding: Gulf Nederland)

Gulf Oil was een grote Amerikaanse oliemaatschappij die als zodanig zelfstandig bestaan heeft van 1901 tot 1984. Het hoofdkantoor was gevestigd in Pittsburgh. Gulf raakte in de problemen medio jaren ’70 vooral doordat de belangen van de maatschappij in Koeweit in 1975 werden genationaliseerd. Na jaren van financiële problemen stemde in 1984 de raad van bestuur in om het bedrijf te verkopen aan de Chevron Corporation. In Nederland was Gulf tot aan de jaren tachtig ook een bekende naam, daarna heeft Q8 (= Kuwait Petroleum Corp.) alle stations overgenomen (en die vrijwel alle al zijn verdwenen of omgebouwd tot Tango stations). Gulf mocht als merk en logo tien jaar lang niet op de Nederlandse markt verschijnen. Midden jaren negentig kwam het merk weer op de Nederlandse markt en is Gulf Nederland weer aktief.

Maar nu over naar de modellen, die zijn er niet zo veel. Wel zijn er Amerikaans getinte modellen via de merken van de Round2 Corp. zoals de aardige GMC tankwagen die als Johnny Lightning-model verscheen in twee varianten:

Daarna verschenen ook GULF-modellen van dat andere merk van Round2 Corp: Classic Metal Works met deze modellen:

En dat was het al weer wat deze Amerikaanse modellen van R2 betreft. Een passend Amerikaans tankstation is er voor zover bekend ooit geweest van City Classics:

Wel verschenen in de jaren ’80 en later wat diecastmodellen in GULF-uitvoering zoals deze Kenworth met tankoplegger en Saviem tankwagen van Majorette:

Recent schijnen deze modellen van Daron te zijn, die zo ver bekend alleen in Amerika worden verkocht;

Al weet wat ouder is dit aardige model van een Kenworth COE met de heel aardige tankoplegger van Matchbox, die ooit in een ‘Limited Edition’ is gemaakt:

Het Chinese Zee-Toys deed met het merk Zylmex ook mee met dit matige model van een MACK met tankoplegger:

Heel recent nog is deze opvallende Scania combinatie in kleinserie gemaakt door Het Zweedse AH Modell:

GULF is vooral ook bekend door de opvallende sponsoring van raceteams zoals van John Wyer met eind jaren ’60 de in Le Mans zo succesvolle Fords en begin jaren ’70 de Porsches. Van Schuco kwam voor de Collectors Club in 2010 deze “GULF”-set:

BUB maakte een model van de Mercedes-Benz O317 racetransporter, waarvan ook deze “Porsche-Gulf”-variant gemaakt moet zijn:

Tot slot van dit overzicht een grote verrassing want deze komt nu van Herpa met de aankondiging van deze MAN TGX met racetransport-oplegger die wel het kleurenschema maar niet precies de opschriften van het tegenwoordige “Gulf-Racing”-team heeft overgenomen …….

(Afbeelding Gulf Racing)

…. en ook van Herpa komt deze Volvo FH4 met tankoplegger in “Gulf”-uitvoering, die na enig speurwerk een heus voorbeeld blijkt te hebben bij Gulf Luxemburg!

(Afbeelding: Gulf Luxembourg)

Om alle modellen van racewagens in de typische Gulf-kleuren te laten zien voert in dit verband te ver; wel gezegd kan worden dat er dat al best veel zijn en van heel verschillende fabrikanten.

Toch nog wat modellen over het hoofd gezien want voor de Duitse vestiging zijn in het verleden ook wat diecastmodellen gemaakt in de van de ‘biertrucks’ bekende blistervrpakking (met dank voor de tipgever!), hier de wat matige afbeeldingen daarvan;

0 gedachten over “Modellen van GULF OIL (aangevuld)