MODEL van de WEEK

Het is nu 25 jaar geleden dat een nieuwe firma B&S Modelle de modellenwereld verraste met een bijzonder model van een Mercedes-Benz SK’88. Genoeg om er hier even bij stil te staan. Het bijzondere zat niet direkt in de modelkeuze en de vrij vergaande detaillering maar het meest toch dat de deuren op vrij voorbeeldige wijze konden worden geopend:

Die eerst alleen als trekker uitgevoerde modellen kregen later een al even mooi gedetailleerde oplegger mee, volgens de heren Benthake & Seibert een Chereau opbouw op een Kässbohrer chassis.

Daar bleef het niet bij want toen MB de SK een facelift gaf deed B&S dat ook; hier de SK’94 met de toen ook nieuwe racetrailer:

Natuurlijk kon de Eurocab ook niet ontbreken zoals bij dit speciale model voor de IAA in 1996:

Ook nieuw was de Kögel oplegger waarvan net als bij de andere trailers ook de deuren open konden:

En tot slot werden ook nog de combinaties met wisselbakken ontwikkeld zoals deze in de toenmalige Schenker Eurocargo-uitvoering:

In 1996 al werd duidelijk dat B&S de concurrentie met merken als Herpa, Albedo en het eigenlijk gelijktijdig gestarte AMW/AWM niet meer aankon en in 1997 viel het doek voor B&S, die in slechts vijf jaar toch een paar bijzondere modellen opleverde.

 

Reacties

  • De mallen van de opleggers zijn volgens mij bij Herpa terecht gekomen. Herpa heeft deze prachtige opleggers lang geleden nog eens in witte uitvoering uitgebracht. Maar de mallen liggen nu al heel lang te verstoffen.
    Dat geldt ook voor de huifoplegger met achterdeuren uit Herpa’s eigen programma. Ook al lang niet meer gezien.


  • En niet te vergeten het losse dakluik…
    Kan je mooi een stukje open zetten.

    Gelukkig heb ik er nog een paar op voorraad…

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.