MODEL van de WEEK

In meerdere opzichten dit keer een andere aflevering van MODEL van de WEEK. De grootste verandering is wellicht dat niet Jan Scholten deze keer het bericht heeft geschreven, maar ik (Jurgen). Jan schreef me: “… Dus geen gevarieerde berichten deel 2 of MODEL van de WEEK. Misschien een idee om eens iets van jezelf te plaatsen?”
Nu ben ik niet zo’n begenadigd modelbouwer, dus een aflevering van MODEL van de WEEK van eigen model(len) lijkt mij niet gepast. Er zijn echter diverse aanleidingen waarom ik het 1:87-model van de Holmer Terra Dos T3 van MO-Miniatur graag tot MODEL van de WEEK wil benoemen in deze bijzondere, eenmalige, aflevering. Aanleidingen zijn onder andere:

• op dit moment loopt de langste bietencampagne van Nederland. De campagne is gestart op 11 september 2017 en gaat waarschijnlijk tot 7 februari 2018 door;
  • dit jaar wordt een nieuw record aan suiker per hectare geoogst. Gemiddeld voor heel Nederland komt het waarschijnlijk uit op 15,5 ton suiker per hectare (dus gemiddeld meer dan anderhalve kilo suiker per vierkante meter!);
  • twee jaar geleden (2015) werd de 1.000ste Holmer Terra Dos T3 geproduceerd door Holmer Maschinenbau;
  • in december drie jaar geleden kwam het 1:87-model van MO-Miniatur op de markt;
  • dat Marc Bodewes hele mooie foto’s heeft gemaakt van zijn model op mijn diorama, die niet allemaal gebruikt zijn in het artikel in Berichten 184;
  • en het na drie jaar nog steeds mijn mooiste model is.

Op de foto het voorbeeld aan het rooien in hondegang (foto: www.holmer-maschinenbau.com). In de zomer van 2015 werd het 1.000ste exemplaar van dit T3-model geproduceerd en afgeleverd. Een zelfrijdende bunkerrooier ontbladert, kopt, rooit en reinigt de bieten in één werkgang. Meer over de werking van een bietenrooier kunt u vinden in HO-Modelauto Berichten 184.

Linker foto laat het ontblader- en rooigedeelte zien. Rechts zijn de gedetailleerde opvoerband en bunker te zien. Het model bestaat uit resin onderdelen, maar ook heel veel zeer fijn etswerk, zoals de opvoerband, relingen rond de cabine.

Het model is in mijn ogen zeer geslaagd en zeer goed op schaal. Dit werd veertien dagen geleden nog eens bevestigd door diverse mensen tijdens de Landbouwminiaturenbeurs van de LCN in Zwolle, waaronder een loonwerker/eigenaar van een echte T3.

Ook de onderkant is zeer gedetailleerd en exact op schaal. De eerste reinigingszon is in werkelijkheid 1,7 m in doorsnee, de twee daaropvolgende reinigingszonnen zijn 1,55 m. En ook dat is exact in schaal 1:87 omgezet.

Ook de achterkant is inclusief de waarschuwingsstickers zeer goed weergegeven, zie ook de rechterfoto hieronder.

In 2016 was ik in de gelegenheid om het model te fotograferen met z’n grote voorbeeld (linkerfoto). Rechts ter afsluiting een foto van de achterkant, net als alle andere modelfoto’s gefotografeerd door Marc Bodewes.

Al met al een zeer mooi en geslaagd model van MO-Miniatur. Het zelfs drie jaar later nog steeds HET TOP-model in mijn verzameling.

Wilt u meer lezen over het voorbeeld en het schitterende model, kijk dan in HO-Modelauto Berichten nummer 184.
Tot zover deze eenmalige, afwijkende aflevering van MODEL van de WEEK.