WK bussen

Home Forums Bussen WK bussen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #2018
    bennie
    Moderator

    Het voetbalvirus begint weer te kriebelen
    Op Minicar 87 staan enkele spelersbussen naar voorbeelden van tijdens het WK 1974 in West Duitsland.
    hieronder ook de MB O302 welke het Nederlands elftal heeft vervoert.
    De modellen stammen van Minichamps en zijn…. jammer genoeg in schaal 1:160
    De MB O302 zit ook in het programma van Schuco en wel in 1:87
    Misschien komen ze daar ook op het idee
    Bennie.

    #2019
    Cor-DutchArt
    Deelnemer

    Ow… dan moet je zoeken op Minichamps…
    Anders vind je ze niet.

    Minichamps heeft ze ook gemaakt in 1:43.
    Overigens…. is dat ding van Schuco ook met die Airco achterop leverbaar?

    Het gaat nog steeds niet kriebelen Bennie…
    Ben er immuun voor denk ik.

    #2023
    bema
    Deelnemer

    hint hint, misschien iets voor de Kleine met een moderne bus voor het NL elftal van 2012?

    #2035
    bennie
    Moderator

    Ik heb geen idee hoe de spelersbussen voor de komende EK er uit gaan zien, laat staan het merk.
    enkele jaren geleden meen ik mij te herinneren dat Hyundai hoofdsponsor was, wat ook op elke Mercedes:wink: bus stond.
    Hoe dat dit jaar geregeld is?
    Of er modellen van de spelersbussen komen? Ik weet het niet. dat zal ook liggen aan de rechten (lees geld) welke de Fifa en Uefa vragen voor het gebruik van logo’s e.d.
    Of modelautofabrikanten dan nog geinteresseerd zijn…….
    Een spelersbus, geheel in Nederlands oranje heb ik al gespot in de folder van folder van Playmobil
    😆
    Wie weet blijft het daar wel bij?
    Bennie, die ook niets met voetballen heeft.

    #2036
    henkvanolst
    Deelnemer

    De sport is mooi,jammer dat er malafide organisatie’s achter zitten.

    #2037
    Frank Schneider
    Deelnemer

    De 1:1 is wel al te vinden op internet (google op ‘bus EK’ afbeedlingen): de Nederlandse ‘Hyundai’ bus. Wel een Setra hoor.

    #2046
    Cor-DutchArt
    Deelnemer


    (Foto: bema, Brantford On.)
    Wel geen bus, maar toch…
    En we hadden ooit een Bova van EFSI…

    Die was dan weer wel mooi.

    #2050
    Marc
    Deelnemer

    Is er in 2006 niet een 1:87 (schuco?) model geweest van de Duitse teambus? Of zo’n metalen biermodel. In ieder geval zo’n MB O302 .

    #2051
    Dickje
    Deelnemer

    Klopt Marc, er waren er zelfs 3. De MB O302, zo n Setra met glazen bovenkant (vgl. Wiking) en een nieuwer type MB dacht ik. Had te maken met de jaren waarin het Duitse elftal succes had waaronder 1974 (blijft een trauma!).
    Ik kan me ook nog een Actros herinneren van Heemex met oranje achterkant, opschrift …..the road to Wembley.

    #2052
    bennie
    Moderator

    Even terug te komen op de foto’s van Setra teambussen welke op foto’s op het internet staan.
    Deze foto’s stammen van jaren geleden.
    Volgens de onderschriften zijn dit de bussen gebruikt tijdens het EK in Zwitserland en Oostenrijk.

    Mij is verteld dat Setra weer de leverancier van de bussen voor het komend EK is.
    Ook zal Hyundai weer sponsor zijn en prominent op de bussen voorkomen.
    Er is ook een gerucht dat AWM een hele serie teambussen van het EK 2012 gaat maken.
    Bennie.

    #2055
    bennie
    Moderator

    Gelezen op Modellbus.info

    Gut zwei Monate vor dem offiziellen Anpfiff hat Setra die ersten 16 Teambusse an die Organisatoren und Fahrer der Fußball Europameisterschaft 2012, die vom 8. Juni bis 1. Juli in Polen und in der Ukraine stattfindet, übergeben. Die Spiele der EM 2012 werden vom 8. Juni bis 1. Juli 2012 in den polnischen Fußball-Arenen Warschau, Posen, Breslau, Danzig sowie in den ukrainischen Stadien in Kiew, Donezk, Lemberg und Charkiw ausgetragen. Die Ulmer Reisebusse stehen während des dreiwöchigen Turniers für die Beförderung der Teams, der Betreuer sowie von Funktionären und deren Gäste zur Verfügung. Verantwortlich für die Organisation ist ein aus den zwei polnischen Busunternehmen „Sindbad“ und „RafTrans“ sowie aus dem österreichischen Setra Großkunden „Blaguss“ bestehendes Konsortium. Alle drei Betriebe hatten sich in Abstimmung mit dem europäischen Fußballverband UEFA und dessen offiziellen Partner Hyundai für Omnibusse der Marke Setra entschieden. Nach dem Motto des berühmten englischen Trainers Sir Alfred Ramsey „Never change a winning team“ gelingt der Marke Setra in diesem Jahr ein Hattrick: Bereits die Verantwortlichen der Fußball-WM 2006 in Deutschland und die der EM 2008 in Österreich und in der Schweiz setzten auf Omnibusse aus Ulm. Insgesamt kauften die drei Busunternehmen 40 Reisebusse. Darunter 19 Fahrzeuge des Typs S 415 GT-HD, 15 Omnibusse des Typs S 416 GT-HD sowie einen S 417 GT-HD und zwei S 419 GT-HD der Setra ComfortClass 400. Zusätzlich stehen mit einem S 417 HDH und zwei Doppelstockbussen S 431 DT in Polen und in der Ukraine auch zwei Luxusbusse der Setra TopClass 400 für Funktionäre und VIPs zur Verfügung. Nach der Siegerehrung werden die Fahrzeuge in die Fuhrparks der jeweiligen Reiseanbieter aufgenommen. Vor der feierlichen Übergabe im Setra Kundencenter lud die Marke Setra die Fahrer der EM-Busse zum Fahrertraining ein. Im nahegelegenen Langenau absolvierten die Chauffeure nach einer praktischen und theoretischen Einweisung ein umfangreiches Training.

    ((C)Text- u. Bildquelle: modellbus.info / Setra / AWM / 22. April 2012)

    Bennie

    #2059
    Cor-DutchArt
    Deelnemer


    Maar ik zie toch echt KIA Motors op dat ding staan…
    Maar dat kan: Hyundai owns 49.2% of Kia Motors.(Wikipedia)

    #2062
    JanS
    Deelnemer

    Dit schijnt de officiële bus te zijn: een Setra met groot Huyndai op de voorruit:

    Oh nee, deze is van Euro 2008 en staat toch bij een officieel bericht………

    #2463
    Frank Schneider
    Deelnemer

    Weet iemand of de EK-spelersbussen van de Spar supermarkt aktie op schaal 1:87 zijn?
    Ik heb zelf nog niet gezien.

    #2512
    bolramer
    Deelnemer

    De Mercedes O302 spelersbus is in 1:87 door HO-classic uitgebracht. Deze is weer een slag langer dan die van Schuco, maar minder in de uitvoering. De Wiking is de 11R versie, de Schuco de 12R en de HO-classic 13R. Allemaal destijds leverbare lengtevarianten. In Nederland kwamen de 11R voor (stadsdienst Dordrecht) en de 12R als touringcar met diverse carrosserien. De 13R voldeed niet aan de bestreken baan in de bocht (te grote uitzwaai achterkant) en was in Nederland niet toegelaten. Er is ook een griekse variant geweest van de O302, de 11Rhh (hoge voorruit (zonder filmkast) en hoge zijruiten) met airco. Een simpele uitvoering.

    Groet René

    Groet, René

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.